On-board video's van Nederlandse hulpverleningsvoertuigen

Auteur Topic: On-board video's van Nederlandse hulpverleningsvoertuigen  (gelezen 792740 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1940 Gepost op: 27 januari 2016, 19:34:05
Brand op schip Kwadrantweg - Autospuit Teunis (2016)

https://www.youtube.com/watch?v=W4iE0xOTXtY
kazerne willem
Gepubliceerd op 26 jan. 2016
Citaat
Tijdens het sporten kregen we een uitruk samen met onze HV, autospuit Osdorp, ladder Osdorp, duikwagen Willem, de OVD en de havendienst voor brand op een schip aan de Kwadrantweg in de Bosporushaven. Bleek een kleine brand in de machinekamer die geblust kon worden met kleine blusmiddelen. Er was een kleine onduidelijkheid over waar het schip precies zou liggen omdat het een drijvend ponton was dat parallel lag achter een ander groot schip. Uiteindelijk is er met schepen van de havendienst gependeld om aan boord van het ponton te komen.
Samen sterk in de hulpverlening!


tazbrw

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 392
Reactie #1941 Gepost op: 28 januari 2016, 12:24:13
Citaat van: Live link=msg=1402331 date=1453919256
Afhijsen Admiraal de Ruijterweg - Autospuit Teunis (2016)

http://www.youtube.com/watch?v=x2vxdWXn114
kazerne willem
Gepubliceerd op 26 jan. 2016

Wat is dat rode knipperlicht boven het stuur? Toch vrij irritant als je met spoed rijd.
Groeten,  Tazbrw


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #1942 Gepost op: 28 januari 2016, 12:27:00
Volgens de reacties uit de video een waarschuwing voor een openstaand luik.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


tazbrw

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 392
Reactie #1943 Gepost op: 28 januari 2016, 12:32:11
Dank!
Groeten,  Tazbrw


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1944 Gepost op: 29 januari 2016, 19:33:08
Ben ik de enige die vind dat er met belachelijke snelheden wordt gereden met autospuit Teunis?
Als ik de kilometerteller zie en ik zie de kruisingen met rood licht voorbij schieten kun je constateren dat er nauwelijks afgeremd wordt.
Er komen nu waarschijnlijk reactie's dat je niet mag oordelen a.d.h.v filmpjes maar volgens mij is de regelgeving hier vrij duidelijk in.....

Overigens zijn deze filmpjes zonder toestemming van Brandweer Amsterdam gemaakt.... Ben benieuwd hoe zij hierover denken......
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #1945 Gepost op: 29 januari 2016, 20:41:57
Ben ik blij dat het dus niet aan mij ligt Jerommeke. Ik wilde er alleen niet gelijk over beginnen omdat men inderdaad aan zou kunnen komen met wat jij al zegt dat je niet mag oordelen a.d.h.v. de filmpjes. Maar zoals ik het bekijk gaan er e.e.a. niet conform de brancherichtlijn. Hoe BRW Amsterdam als werkgever hier naar kijkt vind ik persoonlijk niet zo interessant, maar ik denk dat als ze dit zien er toch wel één of meerdere gesprekken gaan plaatsvinden. Het is sowieso niet te hopen dat ze een keer een aanrijding krijgen want de bevelvoerder draagt wat ik zie nooit een gordel en de bestuurder ook niet. Het is wat dat aan gaat wachten op een ongeval.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #1946 Gepost op: 29 januari 2016, 20:49:30
Er wordt wel stevig doorgereden maar ik zou het zeker niet belachelijk hard noemen. Ik krijg de indruk dat er gewoon ontspannen wordt gereden ook gelet op de houding van de brandmeester. Het is op dat moment een vrij rustig en redelijk overzichtelijk traject in Amsterdam en het Westelijk havengebied.
Overigens gaat het in de stad niet veel anders.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #1947 Gepost op: 29 januari 2016, 21:11:27
Sorry Thor maar hij gaat voor 90% overal met 60 km/h over de kruisingen heen. Als je goed kijkt dan zie dat ook aan de kilometerteller.
Hij rijd op de 3e streep en elke streep is 20 km/u. Ik heb op http://www.brandweer.nl/algemene-onderdelen/zoeken/@404/brancherichtlijn/ het volgende gevonden.

Brancherichtlijnherzienedruk8-1-2004.pdf (PDF, 429 Kb)

Hoofdstuk 5 Rijden door rood licht

Met welke snelheid dient een kruispunt over te worden gestoken indien verkeerslicht rood uitstraalt maar duidelijk is dat geen verkeer aanwezig is, bijv. ‘s nachts ?
Alleen bij prio 1, maximaal 20 km/u en zodanig dat het ‘overig verkeer’ geen gevaar loopt.

Hoe is de snelheid van het passeren van kruisingen te controleren ?
Vooraf door rustig aan te rijden en de kilometerteller te bezien. Achteraf bijvoorbeeld door een ongevalregistratiesysteem in uitrukvoertuigen te hebben of door sporenonderzoek uitgevoerd door de technische recherche en met behulp van getuigenverslagen.

==========================================================================================
Verder staat het volgende in de

Brancherichtlijn Optische en Geluidssignalen Veiligheidsregio
VEILIGHEIDSREGIO ROTTERDAM-RIJNMOND


Kruispunten
Het naderen en oversteken van kruispunten gebeurt met aangepaste snelheid. Bij het oprijden van het kruisingsvlak dient de bestuurder van het voorrangsvoertuig ervan uit te gaan dat andere weggebruikers hem niet hebben opgemerkt en hem dus mogelijk niet voor laten gaan. Daarom wordt zo nodig gestopt.
 
Rood licht
Het negeren van een rood verkeerslicht gebeurt met een snelheid van maximaal 20 kilometer per uur. Bij bruggen en spoorwegovergangen wordt het rode licht niet genegeerd en mag niet worden doorgereden.


10. Inwerkingtreding en evaluatie
 
Landelijk:
Naar verwachting komt er in de loop van 2016 een algemene brancherichtlijn voor hulpverleningsdiensten. Tot die tijd is een regionale regeling noodzakelijk.
 
Regionaal:
De Brancherichtlijn Optische en Geluidssignalen treedt in werking op de dag na publicatie en heeft terugwerkende kracht tot en met 5 september 2015.
De richtlijn wordt na het inwerkingtreden van een landelijke regeling geëvalueerd en zo nodig bijgesteld. Bijstelling van de richtlijn zal eerder plaatsvinden indien wet- en regelgeving die van toepassing is op de richtlijn binnen een termijn van twee jaar wijzigt, of indien gewijzigde of nieuwe sectorale afspraken hiertoe noodzaken.

Bron: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2015-405.html
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Djseb

  • Brandweer - Aspirant
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #1948 Gepost op: 29 januari 2016, 22:35:30
Ik heb niet de indruk dat het gevaarlijk is wat de bestuurder doet, eerlijk gezegd verbaast me het dat er nu over begonnen wordt. Op de filmpjes uit 2007 en 2008 (TS osdorp)kan je het wat minder goed zien, maar als je weet hoe de kilometerteller geschaald is zie je dat er ook toen al met snelheden van 90+ door het 50 gebied heen gescheurd wordt. Echter heb ik nog geen enkele situatie gezien waarvan ik denk pfff nou nu gaat het echt te ver. Daarnaast heb je vanuit de cabine van een TS veel beter overzicht dan in een ambulance/politievoertuig. Al moet ik hierbij vermelden dat ik niet bij een hulpverleningsdienst werk en dus ook geen ervaring heb met het rijden met OGS.

Daarnaast krijgen de chauffeurs/pompbediendes (voor zover ik weet) één maand rijtraining waarbij je elke dag de weg op gaat en gaan ze regelmatig op herhalingscursus, dit in tegenstelling tot hoe het in de rest van het land afgedaan wordt met een alleen slipcursus. En hoe vaak vinden er ongelukken plaats in Amsterdam met brandweervoertuigen, volgens mij heel zelden. Over die gesprekken gesproken, ik denk dat die er niet komen, anders zouden die er allang geweest zijn met alle andere video's die van de Amsterdamse TS'en online staan.

Nogmaals hiermee wil ik niets goed praten, ik heb er immers geen ervaring mee.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #1949 Gepost op: 29 januari 2016, 22:50:30
@Enrico.

Ik ga altijd van het gezonde verstand en het verantwoordelijkheidsgevoel van mensen in bepaalde functies/posities.
Als dat zou ontbreken bij die twee voorin, dan zouden die die vier/vijf achterin wel gaan piepen.

Je kunt als bureau etc. natuurlijk om juridisch buiten schot te blijven van alles op papier bedenken maar de praktijk mensen zullen het moeten doen !