Reanimatie stoppen

Auteur Topic: Reanimatie stoppen  (gelezen 17015 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

MarcMaurerNL

• Verpleegkundige | BLS | Burgerhulpverlener
  • Junior gebruiker
  • **
    • www.marcmaurer.nl
Gepost op: 18 februari 2014, 22:28:55
Ik weet niet of mensen het weten maar ik heb een vraag. Wie mag uiteindelijk besluiten om een reanimatie te stoppen. Mag een ambulance verpleegkundige dat doen? Stel een ambulance komt bij een reanimatie en de verpleegkundige heeft alles al geprobeert maar de reanimatie is niet zinvol mag die dan zeggen: ''We stoppen het heeft geen zin meer"? Of moeten ze dan door gaan met reanimeren totdat ze in het ziekenhuis zijn en een arts dit kan bepalen?

Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel en niet te verhalen op welke instantie dan ook.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 18 februari 2014, 22:35:11
De verpleegkundigen volgen het protocol en aan het einde van het protocol wordt inderdaad de reanimatie gestaakt.
Verder ben ik wel benieuwd welke afwegingen verpleegkundigen buiten het protocol om maken.

MarcMaurerNL

• Junior gebruiker
  • **
    • www.marcmaurer.nl
Reactie #2 Gepost op: 18 februari 2014, 22:47:37
Als ik het dus goed begrijp gaat een ambulance verpleegkundige het hele protocol langs. Als de stappen in de protocol niet helpen en het protocol ''Uit'' is. Kan en mag een ambulance verpleegkundige besluiten te stoppen.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel en niet te verhalen op welke instantie dan ook.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 18 februari 2014, 22:58:18
Citaat van: MarcMaurerNL link=msg=1245145 date=1392760057
Als ik het dus goed begrijp gaat een ambulance verpleegkundige het hele protocol langs. Als de stappen in de protocol niet helpen en het protocol ''Uit'' is. Kan en mag een ambulance verpleegkundige besluiten te stoppen.

Er zijn in 'het protocol' nog wel wat andere stappen buiten het ACLS riedeltje om, zie onder andere LPA 7.2 protocol 12.9  ;)

MarcMaurerNL

• Junior gebruiker
  • **
    • www.marcmaurer.nl
Reactie #4 Gepost op: 18 februari 2014, 23:17:34
Dit heb ik gevonden op internet

Wanneer reanimatie stoppen?
· Reanimatie langer dan 30 min zonder enig ritme of output en normothermie en reversibele oorzaak uitgesloten of behandeld.
· Indien reanimatie niet succesvol, denk aan weefseldonatie.

http://www.icv-erasmusmc.nl/ICV-ErasmusMC/Reanimatie.html

Maar heeft een ambulance verpleegkundige de bevoegdheid  te stoppen of moet een arts het beslissen?

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 18 februari 2014, 23:56:33
De ambulanceverpleegkundige mag de reanimatie stoppen / opgeven.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

EM physician

• AIOS
  • Forum gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 19 februari 2014, 02:22:00
Zelfs een lekenhulpverlener mag besluiten te stoppen met reanimatie,  'Ga door met reanimatie totdat u uitgeput bent'

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 20 februari 2014, 18:46:22
Citaat van: MarcMaurerNL link=msg=1245149 date=1392761854
Maar heeft een ambulance verpleegkundige de bevoegdheid  te stoppen of moet een arts het beslissen?

Er is wat dat betreft niet echt sprake van een bevoegdheid. Als je (als team) met aan waarheid grenzende waarschijnlijkheid kan stellen dat een reanimatie geen zin (meer) heeft stop je. Hierbij gebruikmakend van je professionele kennis, de beschikbare middelen en de geldende richtlijnen en protocollen. Twijfel je? Dan ga je door.

(Noot: We hebben het hier over medisch professionals, niet over EHBO-ers c.q. leken!)

florenz89

• Geneeskundestudent Radboud Universiteit - Instructeur BLS/AED
  • Junior gebruiker
  • **
    • AED kopen?
Reactie #8 Gepost op: 21 februari 2014, 05:09:35
Als leek mag je ook stoppen als je niet binnen een bepaalde tijd (20-30min?) de hulpdiensten hebt weten te bereiken. Wanneer je iemand op straat aantreft en je weet niet hoe lang hij er ligt ga je ervan uit dat hij er net ligt (je belt dus gewoon 112 en start bls) tenzij het evident is dat bls zinloos is (lijkstijfheid/verkoling/onthoofding et cetera)

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 22 februari 2014, 17:08:41
De verpleegkundigen volgen het protocol en aan het einde van het protocol wordt inderdaad de reanimatie gestaakt.
Verder ben ik wel benieuwd welke afwegingen verpleegkundigen buiten het protocol om maken.

Dit zijn de overwegingen:
Fysieke omstandigheden (eigen veiligheid)
Wensen patient zelf (NTBR)
Tijdstip ontstaan (delay)
Comorbiditeit (wat iemand al mankeert qua ziektegeschiedenis)
Leeftijd
Initiele ritme bij het aansluiten van de ecg
Wensen familie

Oh, en einde diensttijd....:D

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon