Mijn afdeling heeft een paar verpleegkundige als vrijwilligers, die worden gewoon als EHBO' er ingezet, vaak weet niet eens iedereen dat die personen verpleegkundige zijn. ALS regelen wij sowieso niet voor organisaties. Als er evenementen zijn waar ALS noodzakelijk is dan huren zij dat zelf in, niet via ons. Natuurlijk werken we op het evenement dan wel gewoon samen, maar waar ze ze inhuren mogen ze zelf weten.
Andere afdelingen hebben wel eens verpleegkundige die ze als EHBO'er inzetten en het dan wel nodig vinden een paar keer te vermelden dat iemand die achtergrond heeft. (noodzaak zie ik niet in als ze op dat moment toch niet meer kunnen of mogen dan een andere EHBO'er, merk vanzelf wel aan iemand zijn handelen of het al dan niet toegevoegde waarde heeft) . Weer andere afdelingen hebben verpleegkundige en artsen die ze ook daadwerkelijk zo inzetten. Al zijn sommige van hen daar zelf volgens mij niet altijd even happig op ivm verzekeringen, aansprakelijkheid etc. Het zou natuurlijk erg vervelend zijn als een incident tijdens een Rode Kruis dienst een staartje krijgt in je beroepsleven.
Maar ik geloof dat er genoeg verpleegkundige en artsen die ook bij een rode kruis afdeling actief zijn of waren die hier mee lezen.