Vakbond kraakt bezuinigingen op Utrechtse brandweer (stad)

Auteur Topic: Vakbond kraakt bezuinigingen op Utrechtse brandweer (stad)  (gelezen 8922 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Vakbond kraakt bezuinigingen op Utrechtse brandweer



PROVINCIE UTRECHT - Vakbond Abvakabo FNV denkt dat de veiligheid van de inwoners van de provincie Utrecht in het geding is door bezuinigingen bij de brandweer.

De Veiligheidsregio Utrecht (VRU) overweegt om twintig brandweerauto's te schrappen en ruim honderd brandweermensen te laten afvloeien.




Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #1 Gepost op: 4 maart 2014, 19:10:04
Weinig onderbouwing van de Vakbond. De regio zal heus wel weten wat ze doen. Ik vermoed dat het veelal gaat om 2e TSen die makkelijk van een andere kazerne kunnen komen.

Vergeet niet dat elke gemeente kwa brandweerzorg zijn eigen broek op hield en daardoor veel 2e TSen hadden staan. Met het wegvallen van de gemeentegrenzen als operationele grenzen kunnen we veel efficiënter en goedkoper werken.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 4 maart 2014, 21:45:31
Brandweer massaal naar stadhuis vanwege bezuinigingen



UTRECHT - Zo'n tweehonderd brandweerlieden hebben zich verzameld in het Utrechtse gemeentehuis. Tijdens een raadsinformatieavond hopen ze de politiek duidelijk te kunnen maken wat de voorgenomen bezuinigingen van de Veiligheidsregio Utrecht (VRU) betekenen.

De VRU overweegt om twintig brandweerauto's te schrappen en ruim honderd brandweermensen te laten afvloeien. Ook wil de VRU twee kazernes opheffen en samenvoegen in een nieuwe post. In totaal gaat het om 1,8 miljoen euro aan bezuinigingen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #3 Gepost op: 4 maart 2014, 22:08:58
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1247946 date=1393956604
Weinig onderbouwing van de Vakbond. De regio zal heus wel weten wat ze doen. Ik vermoed dat het veelal gaat om 2e TSen die makkelijk van een andere kazerne kunnen komen.

Vergeet niet dat elke gemeente kwa brandweerzorg zijn eigen broek op hield en daardoor veel 2e TSen hadden staan. Met het wegvallen van de gemeentegrenzen als operationele grenzen kunnen we veel efficiënter en goedkoper werken.

Als dat zo is dan is men, de brandweerkorpsen en de gemeentebesturen onder het toeziend oog van de lokale politiek etc. en (kritische) burgers en bedrijven al tientallen jaren verkeerd bezig geweest lijkt mij.
Je mag toch veronderstellen dat men ook wel eens heeft gehoord van samenwerking en burenhulp.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 4 maart 2014, 22:16:31
Citaat van: Thor link=msg=1247991 date=1393967338
Als dat zo is dan is men, de brandweerkorpsen en de gemeentebesturen onder het toeziend oog van de lokale politiek etc. en (kritische) burgers en bedrijven al tientallen jaren verkeerd bezig geweest lijkt mij.
Je mag toch veronderstellen dat men ook wel eens heeft gehoord van samenwerking en burenhulp.
Het gaat in deze om de posten van de brandweer Utrecht stad. Dat zijn 7 posten, 4 x 24uursposten en 3 x vrijwilligersposten.
Op alle 4 de 24uursposten staat maar 1 TS, en op 2x 24uurs posten staat daarnaast een redvoertuig. Alleen de 3 vrijwilligersposten bezitten 2x TS.  Daarnaast staan er op 1 24 uurspost (Leidse Rijn) 3 reserve TSen, waarvan 2 ook voor opleiding zijn.
Bij de 4 24uursposten een TS weghalen is dus alvast geen optie, gaan er TSen weg zie je vanzelf al waar die weg gehaald gaan worden. ::)


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #5 Gepost op: 4 maart 2014, 23:29:59
Hoevaak rukken die vrijwillige posten uit in Utrecht? En hoevaak word van die posten de 2e TS ingezet?

Zijn er in de directe omgeving van Utrecht posten die dit zouden kunnen opvangen?

En zijn er situatie's geweest waarbij alle TS'en van Utrecht bezig waren met een klus (dezelfde klus of verschillende)?


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #6 Gepost op: 5 maart 2014, 00:14:08
Uitrukfrequentie wisselt wel per vrw. post maar zit toch wel boven de 80-100 x p.j. De 2e TS van vrw. posten wordt vaak ingezet voor herbezetting als meerdere ber. posten zijn ingezet. 2e TS ook de reserve TS bij uitval / onderhoud ber. TS'n. De 2e TS vrw. weghalen betekent direct geen dekking meer als de overgebleven TS herbezetting doet, of voor een ber. TS invalt. 1 beroepspost dicht (2 samenvoegen) betekent 25 % minder directe inzetcapaciteit. Betekent ook meer kans op gelijktijdige inzetten in 1 gebied waarvoor een andere TS moet gaan rijden en dus nooit de opkomsttijd zal halen. Betekent ook dat er minder mogelijkheid overblijft voor sporten, gebiedskennis ed. Infrastructuur in Utrecht wordt steeds beroerder voor hulpdiensten. Betekent sowieso langere rijtijden.

In de omgeving zijn meerdere vrw. posten die redelijk snel in de stad kunnen komen (Maarssen, de Bilt, Nieuwegein Nrd., Groenekan) maar juist daar worden ook TS'n weggehaald (in de plannen) En heb je dus ook daar weer geen basisdekking meer over als deze post de stad ingestuurd wordt. Je dicht het ene gat met het andere! Ook de slagkracht wordt snel minder met de plannen. De grote industriebranden het afgelopen jaar (Woerden, Veenendaal, Bunschoten) tonen aan dat slagkracht nog steeds regelmatig hard nodig is. Daar wordt te weinig mee gerekend. Natuurbrandbestrijding idem. Wordt ook fors op geknepen wat betreft de 4x4 TS'n en dus minder mogelijkheid als peloton voor bijstand te worden ingezet. Kun je niet meer leveren aan de buren? Moet je ook geen hulp meer vragen aan de buren!

Laten we eens kijken naar alle functionarissen die slechts een enkel keer per jaar nodig zijn. 2 x COPI, elk 1 voor West- en oost helft regio. Is dat nodig? Dienstauto's voor personen die geen enkele piket / uitrukfunctie hebben? Weg er mee! Veel projectgroepen, denktankjes e.d.? Bevriezen die groepjes en het geld besteden aan de directe zorg lijkt mij een betere prioriteit (Uitrukdienst ber. en vrw. in de regio, (dus niet alleen stad) OTO en TD op peil houden is ook nodig. de rest kan geparkeerd worden. Er lopen nog steeds heel veel ex. gem (O)commandanten rond waarvoor een functie/ stoel is bedacht bij de regionalisering. Allemaal schaal 11 of meer.
Ga dat maar aanpakken!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #7 Gepost op: 5 maart 2014, 09:46:34
Citaat van: Peter71 link=msg=1247992 date=1393967791
Het gaat in deze om de posten van de brandweer Utrecht stad. Dat zijn 7 posten, 4 x 24uursposten en 3 x vrijwilligersposten.
Op alle 4 de 24uursposten staat maar 1 TS, en op 2x 24uurs posten staat daarnaast een redvoertuig. Alleen de 3 vrijwilligersposten bezitten 2x TS.  Daarnaast staan er op 1 24 uurspost (Leidse Rijn) 3 reserve TSen, waarvan 2 ook voor opleiding zijn.
Bij de 4 24uursposten een TS weghalen is dus alvast geen optie, gaan er TSen weg zie je vanzelf al waar die weg gehaald gaan worden. ::)
Als je bijvoorbeeld Amsterdam stad en Utrecht stad even puur getalsmatig vergelijkt dan heeft Amsterdam (800.000)momenteel globaal een autospuit per 60.000 inwoners en Utrecht(320.000) een autospuit per 32000 inwoners. Dat zou bij het vervallen van drie autospuiten voor Utrecht dan worden een autospuit per 45000 inwoners.
Kwantitatieve vergelijkingen zijn erg makkelijk, getallen liegen niet. Goede en objectieve kwalitatieve vergelijkingen zijn natuurlijk aanzienlijk moeilijker. De belangrijke vraag is of je in deze een puur kwantitatieve vergelijking kunt/mag maken.

Protesten :
Bij protesten wordt vaak de veiligheid naar voren gebracht.
Opmerkelijk is dat er eigenlijk vrijwel alleen grote protesten komen als er wordt gesproken over verminderingen van materieel en personeel.
Er zullen mogelijk ook gebieden bestaan waar structureel te weinig materieel en personeel beschikbaar is voor een adequate uitvoering van de hulpverleningstaken maar daar hoor je dan vrijwel niemand over.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #8 Gepost op: 5 maart 2014, 10:26:05
Citaat van: JAB link=msg=1248005 date=1393974848

In de omgeving zijn meerdere vrw. posten die redelijk snel in de stad kunnen komen (Maarssen, de Bilt, Nieuwegein Nrd., Groenekan) maar juist daar worden ook TS'n weggehaald (in de plannen)

Volgens mij heb je dan de plannen niet helemaal goed gelezen. Op al deze posten blijven gewoon de huidige hoeveelheid TS'en staan, dus restdekking van buiten Utrecht is nog steeds goed mogelijk. De tweede TS'en stonden nu op Vleuten, De Meern en Zuilen en dienden daar voornamelijk als reservevoertuig en in (zeer) zeldzame gevallen als voertuig dat buiten de piketploeg om voor herbezetting kon worden ingezet.

Citaat van: JAB link=msg=1248005 date=1393974848
2e TS ook de reserve TS bij uitval / onderhoud ber. TS'n.

Daarvoor zijn de 'bedrijfsvoering-TS'en'; die vervangen een TS die voor onderhoud of oefening weg is.

Citaat van: JAB link=msg=1248005 date=1393974848
Uitrukfrequentie wisselt wel per vrw. post maar zit toch wel boven de 80-100 x p.j.

Ach, ik zit (ook) bij een post die op jaarbasis gemiddeld 250 keer uitrukt. Met één TS komen we een heel eind en gelijktijdige incidenten zijn redelijk zeldzaam. Voor de posten in Utrecht is er snel achtervang (zelf 7x TS inzetbaar en buurposten met meerdere TS'en).
Citaat van: JAB link=msg=1248005 date=1393974848
Natuurbrandbestrijding idem. Wordt ook fors op geknepen wat betreft de 4x4 TS'n en dus minder mogelijkheid als peloton voor bijstand te worden ingezet. Kun je niet meer leveren aan de buren? Moet je ook geen hulp meer vragen aan de buren!


Naar deze uitspraak ben ik wel heel benieuwd. Waar heb je gelezen dat er 4x4 TS'en worden weggehaald? Ik wil echt niet zeggen dat Veiligheidszorg op Maat heilig is, want natuurlijk zijn er punten waar ik ernstige vraagtekens bij zet, maar als je de documenten niet hebt gelezen is het wel heel makkelijk om in het wilde weg onzin te roepen. Aantal 'TS NBB' (zoals in VoM wordt genoemd) dat verdwijnt: 0

In totaal gaan er volgens de plannen 12 TS'en 'buiten dienst', waarvan er momenteel al vier zelden of niet inzetbaar staan (2x Leidsche Rijn, Vianen en Amerongen). De 'Utrechtse posten' verliezen volgens het plan dus ook geen inzetbare tankautospuiten; zou me niets verbazen als de bedrijfsvoering TS'en gewoon op de vrijwillige posten blijven staan als reservevoertuig.

Tot zover enige nuance. Utrecht heeft een grote bezuinigingsopdracht en één van de mogelijke oplossingen is het samenvoegen van twee posten (Schepenbuurt/Voordorp). Dat gaat natuurlijk ten koste van werkplekken, maar levert wel veel geld op en volgens VoM een minimale teruggang in dekking. Nu is het natuurlijk de vraag of het handig is om nog maar één TS te hebben staan voor heel Overvecht e.o., qua 'flatbrandgevaar' toch redelijk tricky. Tweede TS zal dan van Tolsteeg of Maarssen (of Groenekan?) moeten komen tijdens werktijd....

Zelf eens goed inlezen?
http://www.vru.nl/ab-20-januari
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 5 maart 2014, 16:31:25
Citaat van: Danny722 link=msg=1248061 date=1394011565

Tot zover enige nuance. Utrecht heeft een grote bezuinigingsopdracht en één van de mogelijke oplossingen is het samenvoegen van twee posten (Schepenbuurt/Voordorp). Dat gaat natuurlijk ten koste van werkplekken, maar levert wel veel geld op en volgens VoM een minimale teruggang in dekking. Nu is het natuurlijk de vraag of het handig is om nog maar één TS te hebben staan voor heel Overvecht e.o., qua 'flatbrandgevaar' toch redelijk tricky. Tweede TS zal dan van Tolsteeg of Maarssen (of Groenekan?) moeten komen tijdens werktijd....

Zelf eens goed inlezen?
http://www.vru.nl/ab-20-januari
Volgens mij zijn er zelfs nieuwbouwplannen voor de huidige post Voordorp. ;)