6 pagina's bla bla bla alweer over tourniquettes
Als je nou als ambulanceteam in een situatie komt dat de ene officiële verstrekte tourniquet niet toereikend is, dan neem ik aan dat de meeste professionals toch wel in staat zijn om te improviseren? Je zou "knevels" kunnen maken van driekante doeken, stukken stevige kleding, riemen enzovoort. Of is een tourniquet alleen goed als er een labeltje op zit van een veel te dure leverancier?
Je had me op dit forum een tijd geleden wijs gemaakt dat je geen leek bent maar een ambulanceprofessional. Ik weet nu dat je geen gewone ambulanceprofessional bent maar een hele slechte ambulanceprofessional.
Geimproviseerde tourniquets met broeksriemen zijn niet effectief; je krijgt ze niet strak genoeg om een arm of been om de bloeding te stoppen.
Geimproviseerde tourniquets met touw, veter, tie-wraps, verband, driekante doeken, enz zijn zo dun dat als je ze met een stokje, schaar of iets dergelijks strak genoeg gaat aandraaien altijd zorgen voor het afsterven van huid, onderhuids weefsel en/of zenuwen.
In de ambulancezorg kan je de kosten van een tourniquet uiteraard ook niet duiden als duur. Binnen de Nederlandse ambulancezorg zou het zelfs om een beetje kleingeld gaan. We moeten natuurlijk ook beseffen dat de RAV meer dan 750 euro per spoedrit binnenharkt.