Brandweeropleiding Koninklijke Marine

Auteur Topic: Brandweeropleiding Koninklijke Marine  (gelezen 20798 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #10 Gepost op: 7 maart 2014, 10:55:25
Citaat van: Highfield link=msg=1248556 date=1394184016
Dank :)

Als er vragen opkomen na het zien van deze filmpjes, stel ze. ....


Bij deze dan :)

Ik zie zowel marinemedewerkers op het schip in bluskleding en ademlucht lopen en medewerkers in een marinewerkpak en ademlucht.

Heeft dit te maken met verschillende rollen, interventiesnelheid, eerste aanval of ...???

Verder nog een vraag. De opleidingen die jullie krijgen voor brandbestrijding zijn deze ook gekoppeld aan civiele cerificaten/diploma's. Net zoals bij het 4-tonner rijbewijs, deze om te zetten in een C.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #11 Gepost op: 7 maart 2014, 11:18:56
Citaat van: RemRoof link=msg=1248563 date=1394186125
Bij deze dan :)

Ik zie zowel marinemedewerkers op het schip in bluskleding en ademlucht lopen en medewerkers in een marinewerkpak en ademlucht.

Heeft dit te maken met verschillende rollen, interventiesnelheid, eerste aanval of ...???

In principe zal een brandmelding gelijk onderzocht worden door iemand die toevallig het dichtste bij is. In het geval van ontdekking door personeel is dit natuurlijk gelijk al het geval. Deze mensen zijn gewoon met dagelijkse werkzaamheden bezig en hebben dus 0 zelfbeschermingsmiddelen. Het standaard blauwe pak is overigens wel vlamvertragend. Bij een brandmelding is actie nummer 1 van iedereen aan boord blauwe pak aan, mouwtjes naar beneden en broekspijpen in de sokken. Bij sport of middagrust in de zon of iets dergelijks heeft iedereen dus altijd een tas met blauw pak binnen handbereik bij zich.

De ontdekker/onderzoeker zal beoordelen of hij iets kan uitrichten met handbrandblusmiddelen (waar je ongeveer over struikelt aan boord), en dat zo mogelijk gelijk doen. De brand is dan in ieder geval onderkend, en dit wordt hoe dan ook teruggemeld naar (vaak) de technische centrale. Zij maken vervolgens alarm. Op dat moment gaan er een aantal zaken tegelijk spelen. Iedereen aan boord heeft een zogenoemde rollenkaart, waar bij allerlei verschillende procedures je taken op staan. Bij brand is er dus een vaste aanvalsploeg 1: zij gaan zsm richting brand, zonder zelfbeschermingsmiddelen en met handbrandblusmiddelen, en lossen de ontdekkers af. Tegelijkertijd gaat de vaste aanvalsploeg 2 zich voorzien van ademlucht, antiflash en handbrandblusmiddelen om deze AP1 af te lossen. Simultaan begint AP3 en verder zich te kleden in volledig hittewerend met groot blusmaterieel. Zodra zij gereed zijn lossen ze AP2 af.

Het heeft dus te maken met zeer snelle eerste reactie en aanval, en dan zo snel mogelijk de beschermingsgraad van het personeel ophogen. Als de eerste of tweede aanval gelijk afdoende is en de brand geblust is, mooi, maar (een van de) standaard reacties bij een brandmelding is dat al die aanvalsploegen zich toch gewoon gaan kleden voor het geval dat. Andere standaardreacties zijn bijvoorbeeld het gereedmaken van een gewondennest en het (crash)stoppen van ventilatie.

Citaat
Verder nog een vraag. De opleidingen die jullie krijgen voor brandbestrijding zijn deze ook gekoppeld aan civiele cerificaten/diploma's. Net zoals bij het 4-tonner rijbewijs, deze om te zetten in een C.

RemRoof

Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar ik verwacht dat het ook civiel gecertificeerde opleidingen zijn met wellicht wat extra componenten in verband met de hogere risico's aan boord van marineschepen. Ik neem aan dat ze me dat gaan vertellen :)
Bijdragen op persoonlijke titel.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #12 Gepost op: 7 maart 2014, 11:36:56
Hierbij moet ik wel opmerken dat geen enkel weldenkend mens een aanval zonder beschermingsmiddelen gaat uitvoeren als overduidelijk is dat een brand het stadium van een handbrandblusmiddel al voorbij is. Om die beoordeling te kunnen maken word er heel veel geoefend. Als het niet kan, deur dicht, melding maken en lekker de boel overlaten aan de volledig geklede personen. Let wel: dit gaat allemaal bijzonder rap. Het is een kwestie van minuten tussen eerste alarm en de inzet van volledig gekleed personeel. Risicoruimtes zoals machinekamers zijn voorzien van ruimtevullende blusmiddelen zoals Halon of watermist, munitiemagazijnen kunnen gewoon helemaal volgepompt worden met water.
Bijdragen op persoonlijke titel.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 7 maart 2014, 12:18:29
Ik heb deze opleiding in 2005 gedaan en vond het een erg leuke opleiding, maar ik was ook wel een beetje blij dat ik er eerst van af was. Je moet namelijk wel veel leerstof opnemen in korte tijd.
Deze opleiding verloopt echter niet altijd goed, daar kwamen wij achter toen de groep na ons bedwelmd werd door Chloorgas.
Dit was op 4 juli 2005.

Defensie berispt om ongeluk met chloorgas
Citaat
Den Haag – Het ministerie van defensie doet te weinig om de veiligheid van het personeel te garanderen. Dat concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid na een onderzoek van een ongeluk waarbij op 4 juli 2005 bij de Koninklijke Marine in Den Helder dertien cursisten door chloorgas bedwelmd raakten..
Dit en meer: http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/archief/article/detail/1691606/2006/06/07/Defensie-berispt-om-ongeluk-met-chloorgas.dhtml


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Bijdragen op persoonlijke titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #15 Gepost op: 7 maart 2014, 12:36:49
In the navy

The challenges of fighting fire at sea

http://www.firefightingincanada.com/content/view/4396/213/


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #16 Gepost op: 12 maart 2014, 15:28:16
Zojuist gezien: 14 april aanvang opleiding.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Reactie #17 Gepost op: 20 maart 2014, 23:13:31
Citaat van: Highfield link=msg=1248580 date=1394188616
Risicoruimtes zoals machinekamers zijn voorzien van ruimtevullende blusmiddelen zoals Halon of watermist

Is bij jullie Halon nog toegestaan? Bij ons is deze installatie al vervangen door CO2.
Hiermee kunnen we branden "blussen" in afsluitbare ruimtes als galley, machinekamer en vrachtruimte.
Watermist werkt eigenlijk alleen goed voor stoomvorming en dus om de brand (tijdelijk) te smoren. Bij ons is de capaciteit is er niet naar om een hele ruimte te vullen(het werkt bij ons in delen van elke ruimte) en daarnaast is dat niet wenselijk voor nevenschade en stabiliteit. Tenminste, bij ons aan boord. Misschien dat er bij de marine een ander systeem in gebruik is?


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #18 Gepost op: 21 maart 2014, 07:09:44
We hebben op enkele schepen halon ja, maar co2 komt ook voor. Halon heeft als voordeel dat het niet zuurstofverdringend is, en het dus gebruikt kan worden als er nog mensen (gewonden) in de ruimte zijn. Watermist wordt, naast ruimtevullend, ook ingezet direct op machines. Het blussend effect is dan wel groot. Daarnaast wordt het scheepsvlak volgeschuimd bij MK brand om stromende vloeistofbranden te voorkomen.

Het vullen van ruimtes gebeurt alleen bij munitiemagazijnen. Stabiliteit is ook bij ons een issue, maar het gaat niet om enorme compartimenten. Het is beheersbaar, zeker als het alternatief is dat het magazijn klapt.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #19 Gepost op: 21 maart 2014, 09:58:31
Halonen.

Vanaf 1 Januari 2003 is het verbod voor het bijvullen van Halon blussystemen ingesteld en vanaf 1 Januari 2004 het verbod voor het in het gebruik hebben van Halon blusinstallaties.

In Nederland onderscheiden we 2 soorten Halon, Halon1211 en Halon1301. Halonen werden sinds de jaren 60 geproduceerd en als specifiek blusmiddel gebruikt in handblussers (Halon1211) en in stationaire blusinstallaties (Halon 1301).

In Nederland zijn alleen nog installaties met halonen toegestaan in de luchtvaart, in voertuigen, vaartuigen en vliegtuigen van het Ministerie van Defensie en in een aantal zeer kritische communicatie en commando posten welke essentieel zijn voor het landsbelang.
Halonen werden vooral gebruikt in gasvormige blusmiddelen voor de bescherming van
gevoelige elektrische en elektronische apparatuur. Halon blussystemen hebben een grote
bluskracht, veroorzaken weinig of geen schade aan kostbare apparatuur en zijn bovendien
nauwelijks schadelijk voor de mens. Halonen zijn echter zeer schadelijk en nadelig voor
onze atmosfeer. Halonen breken de ozonlaag af en dit doen ze drie tot tien maal sneller dan
CFK's.


Ioniserende rookmelders

Nederland verbiedt de installatie van ioniserende rookmelders sinds januari 2006.

Ioniserende rookmelders werden o.a. aan boord van schepen gecontroleerd door de brandweer.
Een enkele rookmelder met bijvoorbeeld het radioactieve afvalproduct Americum 241 kon volgens de deskundigen 75 longkankers veroorzaken.
Americium (element 95) is een instabiel isotoop (Am-241) met een halveringstijd (halfwaarde tijd) van  432 jaar.

N.B. Gelet op NNS : een van de risico’s als criminelen het radioactieve materiaal uit de oude rookmelders verzamelen.