Het zou wat worden als ambtenaren de wetgeving niet volgen en zelf bepalen wat goed is. Dan is het helemaal de vierde macht (en dat is echt super ondemocratisch).
Lost van jou posts HIT, waarom is er gelijk al dat wantrouwen en die hele negatieve sfeer bij sommige mensen hier?
Ik heb zonder meer vertrouwen in mensen, en dus ook in mensen die voor de overheid werken.
Maar blijkbaar als je die mensen bij elkaar zet binnen de overheid, wordt keer op keer bewezen dat een deel van diezelfde groep zich niet aan beloftes houdt, openbaarheid van bestuur niet nodig vinden, burgers als lastig zien, en dat vertrouwen dus beschaamt.
Recent voorbeeld, vorige week nog Brenno de Winter "gate". Vast wel iets van meegekregen.
Bij een controlestaat denk je al snel aan een overheid die altijd sluimerend aanwezig is. Of je nu eet of vergadert, er is toezicht. Niet alleen stilletjes, maar ook zichtbaar. Iedere politieagent is voor jou gewaarschuwd en naar je op zoek. Hoe zoiets voelt mocht ik tien dagen lang zelf ervaren. De ervaring begon toen er signalen kwamen van allerlei kanten dat de politie voor mij wordt gewaarschuwd. Ik zou misdrijven hebben gepleegd en van plan zijn in te breken in politiebureau’s, kwaadaardige software verspreiden en de systemen van de politie hebben gehacked. Ook vanuit het Rijk komen soortgelijke berichten. Mijn doel: een artikel maken.
Hoogste staat van paraatheid
Inmiddels is – en dit is geen grap – het leger gealarmeerd, de Nationaal Coördinator Terrorisme Bestrijding en Veiligheid ingeschakeld en zijn alle departementen ingeseind. Er circuleren schrijven met diverse foto’s van mij en mijn privéadres gaat ook naar duizenden ambtenaren. De hoogste staat van paraat gaat in, want Brenno is in het land en wie hem signaleert moet meteen alarm slaan.
(Waarbij dan nog steeds posters hangen in de Gemeenschappelijke Meldkamer Utrecht, dagen nadat er is toegegeven dat dit niet correct handelen is)
En zo kan ik tientallen voorbeelden geven, op allerlei gebieden, lokaal, regionaal, landelijk,etc.
Allemaal voorbeelden waarbij het niet de "regels opgesteld door politici", maar toch echt de uitvoerende ambtenaren zijn die ophouden met denken en de rechten van burgers aan de kant schuiven. Vandaar mijn wantrouwen tegen overheden, (semi) publieke instellingen, en de verantwoordelijke politici, en de manier waarop zij omgaan met burgers en de rechten van burgers.
Ik kan de vraag ook omdraaien: Vanwaar die vijandige houding tegen burgers die een deel van de ambtenaren heeft?
(Voor de duidelijkheid, ik begrijp dus best dat er allerlei maatregelen genomen moeten worden. Dat is nu eenmaal de consequentie van het willen organiseren van zo'n evenement. Mijn kritiek richt zich dus ook zeker niet op alle maatregelen, maar vooral op de invulling van de verordening. Die verordening is op zich niet ongrondwettelijk, maar ik verwacht van een Burgemeester wel meer zorgvuldigheid in het beschermen van de rechten van zijn/haar burgers. )