Er staat toch ook: "indien nodig" Oftewel, er is een discretionaire bevoegdheid ingebouwd. Als jij gewoon onderweg bent dan kom je echt niet in de problemen.
Dat gaat om de praktische toepassing van deze verordening. Als je daadwerkelijk naar de bepalingen gaat kijken lees ik iets anders. Uiteraard is dit wel een advocaat-van-de-duivel verhaal, maar het gaat ook voor een deel over het principe in dit topic. Overigens staat in de uitleg van de verordening ook de volgende opmerking:
Let op: aan bovenstaande tekst waarin de noodverordening wordt uitgelegd, kunnen geen rechten worden ontleend. De officiële versie van de noodverordening vindt u hier.
Hoe moet ik als burger, die netjes kennis heeft genomen van de noodverordening, weten wat nou wel en niet mag? In de verordening zelf staat dat ik strafbaar ben als ik een camera bij me draag, overigens zonder definitie van "camera", en dat een opsporingsambtenaar "beoordeelt of er sprake is van voorwerpen dan wel uitrusting zoals in het vorige lid is omschreven" Ik lees hier niks terug over intenties of omstandigheden.
Mag Stefan bijvoorbeeld alleen in de trein zitten met z'n camera's of mag hij ook met wat collega's een bakje koffie halen op de luchthaven? Is de camera in m'n telefoon ook een camera zoals bedoeld in de verordening?
De noodverordening is gericht op het maken van foto's rondom de polderbaan en van regeringstoestellen en voertuigen. Hier zit een bepaalde veiligheidsoverweging achter die er toe geleidt heeft om dit verbod in te stellen. Reis je rond met je fotocamera opgeborgen heb je niets te vrezen.
Waar staat dat dan in de verordening waaruit de burger moet opmaken wat wel en niet is toegestaan gedurende de NSS? Nogmaals, het gaat me nu alleen even puur om de juridische achtergrond en niet over de discretionaire bevoegdheden.