Bezuinigingen Veiligheidsregio Brabant Zuid Oost

Auteur Topic: Bezuinigingen Veiligheidsregio Brabant Zuid Oost  (gelezen 65179 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #100 Gepost op: 17 augustus 2014, 20:41:51
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1290054 date=1408299926
Opdat we niet helderziend zijn. We weten namelijk niet hoeveel (grote) branden, gewonden en doden voorkomen zijn omdat de (grote) branden, gewonden en doden er dus niet zijn dankzij preventie.

Hoe durf je dan te concluderen dat preventie meer levens red dan de repressieve dienst. Want daar zijn de aantallen wel van bekend. ::)
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1289254 date=1407956788
Nee die cijfers heb ik (ook) niet en zullen waarschijnlijk ooit nog bekend worden omdat we niet (kunnen) meten hoeveel mensen er zijn gered door preventie. Ik durf echter te beweren dat preventie meer mensen "redt" dan repressie.

Hoe kun je die conclussie trekken terwijl je totaal geen gegevens hebt over het feit dat preventie meer levens red.

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #101 Gepost op: 17 augustus 2014, 20:50:34
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1290054 date=1408299926
Maar ik geef een tip, kijk eens een tijdje naar het nieuws uit het buitenland. Grote brand in kledingfabriek in Azië met honderden doden, branden in discotheken in het buitenland enz enz. En dan lees/zie je alleen nog maar de grote incidenten met veel doden.

Denk je echt dat als wij geen preventie hadden dat men in Nederland fabrieken zou bouwen die elk moment in kan storten met 3000 mensen binnen die aan het naaien zijn?

Hier hebben we genoeg geld. Ook zonder regelgeving en brandpreventie zullen er nooit tot bijna nooit situaties voordoen zoals in Aziatische kledingfabrieken.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

Dennis 2331

• ICT'er (Engineer Wireless) - Fractielid gemeente Eindhoven
  • Senior gebruiker
  • Eindhoven
Reactie #102 Gepost op: 17 augustus 2014, 22:06:01
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1290064 date=1408301434
Denk je echt dat als wij geen preventie hadden dat men in Nederland fabrieken zou bouwen die elk moment in kan storten met 3000 mensen binnen die aan het naaien zijn?

Hier hebben we genoeg geld. Ook zonder regelgeving en brandpreventie zullen er nooit tot bijna nooit situaties voordoen zoals in Aziatische kledingfabrieken.

Daar zit inderdaad een wereld van verschil in ja.... Hier of in Azië.
 As ge nie mėr nčijsgierig bent, dan worde aau

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #103 Gepost op: 17 augustus 2014, 22:20:42
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1290064 date=1408301434

Het is natuurlijk maar net wat je uiteindelijk onder "preventie" verstaat.

Volgens mij is preventie een lang en veelomvattend traject te beginnen bij de bouwvoorschriften, bouwbesluit, ontwerp, gebruik van materialen, installatie, etc. etc......... met aan het eind o.a. de controle door de afdeling preventie van de brandweer.

Als wij in Nederland dit hele traject niet zouden hebben dan zouden er veel meer situaties ontstaan zoals bijvoorbeeld in Aziatische kledingfabrieken, ook Nederlanders zouden het niet zo nauw nemen met de veiligheid, die het nodige geld kost, als er geen regels en straffen zouden zijn, tenslotte voor velen, ook in Nederland, geldt : geld is geld.

Thor

• Senior gebruiker
Reactie #104 Gepost op: 18 augustus 2014, 10:48:48
Er komt steeds meer hoogbouw. In de planning zitten al gebouwen van 1000 meter hoog.
Gebouwen van 500 meter hoogte en wat minder komen er steeds meer.
Dan gaat "preventie" een steeds grotere rol spelen t.o.v repressie.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #105 Gepost op: 18 augustus 2014, 10:51:16
Wat ik mis in de hele discussie over preventie versus repressie is de veiligheidsketen. Ik heb ooit op een blauwe maandag geleerd dat het de samenhang van maatregelen binnen de veiligheidsketen er zorg voor draagt dat de risico's worden uitgesloten, verminderd of beheersbaar worden. De ene keer houdt dit in dat er meer geïnvesteerd wordt in repressie en de andere keer weer wat meer in preventie. Uiteraard hebben proactie, preparatie en nazorg ook nog een rol.

Ik ben absoluut geen brandweerexpert maar volgens mij hebben alle mensen die zich bezig houden met de diverse onderdelen toch echt een gemeenschappelijk belang namelijk de samenleving een stukje veiliger maken op brandtechnisch gebied.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

Thor

• Senior gebruiker
Reactie #106 Gepost op: 18 augustus 2014, 18:14:48
Citaat van: RemRoof link=msg=1290160 date=1408351876
Wat ik mis in de hele discussie over preventie versus repressie is de veiligheidsketen. Ik heb ooit op een blauwe maandag geleerd dat het de samenhang van maatregelen binnen de veiligheidsketen er zorg voor draagt dat de risico's worden uitgesloten, verminderd of beheersbaar worden. De ene keer houdt dit in dat er meer geïnvesteerd wordt in repressie en de andere keer weer wat meer in preventie. Uiteraard hebben proactie, preparatie en nazorg ook nog een rol.

Ik ben absoluut geen brandweerexpert maar volgens mij hebben alle mensen die zich bezig houden met de diverse onderdelen toch echt een gemeenschappelijk belang namelijk de samenleving een stukje veiliger maken op brandtechnisch gebied.

RemRoof

Inderdaad, preventie bestaat echt niet alleen uit brand/rookmelders, alhoewel je soms uit sommige bijdragen wel die indruk krijgt ..............

Dennis 2331

• ICT'er (Engineer Wireless) - Fractielid gemeente Eindhoven
  • Senior gebruiker
  • Eindhoven
Reactie #107 Gepost op: 14 oktober 2014, 08:41:29
Gelukkig zaten er vanacht bij een auto te water geen mensen meer in.... Den Bosch moest komen. Wanneer wordt de VRBZO eens waker dat dit zo niet langer kan  :-\

http://www.ed.nl/regio/eindhoven/voertuig-te-water-bij-biesven-in-eindhoven-niemand-in-auto-aangetroffen-video-1.4578602
 As ge nie mėr nčijsgierig bent, dan worde aau

brw arie

• Senior gebruiker
  • one misson one goal
Reactie #108 Gepost op: 14 oktober 2014, 16:49:04
Dennis,

Dat is voor ee veiligheidsregio een ingecalculeerd risico. Ze zullen zeker niet op hun beslissing terug komen, mits de gemeenteraden een grote zak met geld beschikbaar gaan stellen, en anders zullen ze het zo houden!
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #109 Gepost op: 14 oktober 2014, 16:53:05
Tja, dit incident zal eerder een bevestiging voor de managers zijn dat ze erg goed werk hebben geleverd, en vannacht weer erg veel geld hebben bespaard. ::)