CO melder op ambulances

Auteur Topic: CO melder op ambulances  (gelezen 19008 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 14 maart 2014, 10:31:23
In Hollands Midden op de lifepack.
Ook de HAP heeft melder bij zich.

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 14 maart 2014, 10:35:22
Citaat van: S a n d e r link=msg=1250705 date=1394784863
Iemand een "plaatje" van hoe zo een apparaatje eruit ziet?
Vast kleiner als een reguliere explosiemeter...

In Den Haag gebruikt de politie zoiets, meestal met een clipje vast aan de borstzak:

Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

r.bles

• Ambuchauff
  • Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 14 maart 2014, 21:38:02
Citaat van: jvo link=msg=1250703 date=1394784329
Het enig juiste antwoord!

al jaren op de man in Amsterdam eo,  hoewel sommige collega's ondanks meerdere(veel) incidenten nog steeds geen meter meenemen

bij onwelwording neem je de monitor mee en daarop zit bij ons de melder.........helemaal niet zo'n verkeerde plek dus!
1:87 modelletjes:  

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #13 Gepost op: 15 maart 2014, 08:22:55
Citaat van: r.bles link=msg=1250896 date=1394829482
bij onwelwording neem je de monitor mee en daarop zit bij ons de melder.........helemaal niet zo'n verkeerde plek dus!
Bij mijzelf is de melder ook al eens afgegaan bij de bakker, en 4 collega's die zaten te eten in een restaurant zijn ook vervoerd met een CO-intox... PBM=Persoonlijke Beschermings Middelen= op de man!
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #14 Gepost op: 15 maart 2014, 09:01:50
Citaat van: jvo link=msg=1250966 date=1394868175
Bij mijzelf is de melder ook al eens afgegaan bij de bakker, en 4 collega's die zaten te eten in een restaurant zijn ook vervoerd met een CO-intox... PBM=Persoonlijke Beschermings Middelen= op de man!
Is ook de enigste juiste methode. Die dingen op de man dragen. Een CO-meter aan een monitor hangen is vragen om problemen, zo'n monitor staat vaak op 1 plaats, gewoon bij je dragen is de kans op een snelle alarmering veel groter.

helm

• Gast
Reactie #15 Gepost op: 15 maart 2014, 21:19:23
Onderstaande is een bijdrage van oud forumlid 024

Als de leiding van de ambulancedienst besluit om haar eigen beroepsmedewerkers deze veiligheid te bieden zegt men dat men niet wil dat haar medewerkers bloot komen te staan aan CO en de gevolgen daarvan.

Geen mens kan door de telefoon beoordelen of de oorzaak van een hartstilstand een hoge CO concentratie in een woning is.

Ook de meldkamer ambulancezorg niet. Het is een gegeven dat burgers een hulpverzoek richten aan de ambulancedienst en de ambulancedienst burgers met AED actief zal alarmeren en hierdoor in feite ook de opdracht verstrekt aan deze mensen om de woning te betreden.

Stel dat in de ruimte waar het slachtoffer ligt een hoge concentratie CO hangt. Het is dan mogelijk dat meerdere opgekomen burgerhulpverleners een reanimatiepoging ondernemen terwijl ze geen idee hebben dat ze zelf hoge concentraties CO inademen.

Immers alleen het ambulancepersoneel heeft op de man of aan de monitor een CO meter hangen. De door de ambulancedienst opgeroepen vrijwilligers hebben dat niet en de AED ook niet.

Daarbij mag ik aannemen dat een ambulanceverpleegkundige door zijn expertise en ervaring direct aan het slachtoffer ziet dat er sprake is van CO. Aangezien een burgerhulpverlener kan volstaan met een korte AED cursus waarin men geen  EHBO lesstof zal behandelen kan en mag je er niet vanuit gaan dat deze door de ambulancedienst ingezette burgers de expertise of ervaring hebben om onverwijld bewust te zijn dat er sprake is van een hoge CO concentratie.

Moreel is het in mijn ogen dus verwerpelijk om je beroepspersoneel wel deze veiligheid te bieden waarbij de insteek is dat ze bij alarm de ruimte verlaten terwijl je vrijwilligers ongeveer ziet als een wegwerp product. Immers je zegt dat het prima is als er meerdere burgerhulpverleners in jouw opdracht de ruimte betreden, eventueel naast je initiele patient neerdonderen en het niet zoveel uitmaakt omdat de ambulancebroeder tien minuten later binnen kan komen en direct een pieptoontje hoort omdat zijn CO melder afgaat.

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 16 maart 2014, 11:14:01
Dit topic heeft er voor gezorgd dat ik in de pen ben geklommen, ook in mijn regio vind ik dat we dienders moeten uitrusten met een Co melder!  O0

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #17 Gepost op: 16 maart 2014, 11:15:30
Citaat van: silque link=msg=1251230 date=1394964841
Dit topic heeft er voor gezorgd dat ik in de pen ben geklommen, ook in mijn regio vind ik dat we dienders moeten uitrusten met een Co2 melder!  O0

Je bedoelt CO-melder, anders gaat ie de gehele dag af 0098
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 16 maart 2014, 11:18:06
Dat staat er toch?  998765
haha bedankt!

Azijnzeikerd

• Forum gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 16 maart 2014, 18:56:58
Citaat van: René van der Helm link=msg=1251116 date=1394914763
Onderstaande is een bijdrage van oud forumlid 024

Als de leiding van de ambulancedienst besluit om haar eigen beroepsmedewerkers deze veiligheid te bieden zegt men dat men niet wil dat haar medewerkers bloot komen te staan aan CO en de gevolgen daarvan.

Geen mens kan door de telefoon beoordelen of de oorzaak van een hartstilstand een hoge CO concentratie in een woning is.

Ook de meldkamer ambulancezorg niet. Het is een gegeven dat burgers een hulpverzoek richten aan de ambulancedienst en de ambulancedienst burgers met AED actief zal alarmeren
Moreel is het in mijn ogen dus verwerpelijk om je beroepspersoneel wel deze veiligheid te bieden waarbij de insteek is dat ze bij alarm de ruimte verlaten terwijl je vrijwilligers ongeveer ziet als een wegwerp product.

Ach, ach, ach, wat een dom, vooringenomen gezwets.

Reanimaties op basis van een CO-intoxicatie komen niet zo vaak voor. De kans dat een burgerhulpverlener gealarmeerd wordt voor een reanimatie in de buurt op basis van een CO-intoxicatie, lijkt mij nog kleiner dan de kans dat de burgerhulpverlener zelf slachtoffer wordt van een CO-intoxicatie omdat zijn geiser thuis niet goed werkt.

De realiteit is ten eerste dat een CO-meter slechts 1 van de vele ARBO-voorzieningen is die het werk veiliger maken. Er zijn in het hele land ondertussen vele voorbeelden van de toegevoegde waarde van de CO-meter. Zomaar wat casussen die mij te binnen schieten: vrouw cardiaal belast voelt zich niet lekker. Belt toch maar 112. Ambu onder A1, komt binnen en CO-meter gaat af. Blijkt niets cardiaals te zijn, wel CO. Stel is al paar dagen grieperig. Vrouw gaat 's nachts naar de WC en valt flauw. Man vindt dat vreemd, want er is normaal nooit iets met vrouw aan de hand en belt 112. Ambu-team komt binnen en CO-meter gaat af. Blijkt behoorlijke hoeveelheid CO in de woning te hangen.

Voor de tijd van de CO-meters zou bij casus 1 het ambu-team waarschijnlijk thuis een uitgebreid onderzoek gedaan hebben, de klachten van patiënt afgedaan hebben als niet-cardiaal en wellicht de patient doorverwijzen naar de huisarts. Bij casus 2 waren de klachten misschien afgedaan als griep met de toevoeging morgenochtend naar de huisarts te gaan.

In welke realiteit leeft 024?