Erkenning Rode kruis en Oranje Kruis EHBO diploma

Auteur Topic: Erkenning Rode kruis en Oranje Kruis EHBO diploma  (gelezen 36609 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

klinknagel

• Forum gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Gepost op: 14 maart 2014, 01:26:49
Beste mensen,

Het Nederlandse Rode Kruis is al een tijdje geleden begonnen met een eigen EHBO opleiding. Ten gevolge hiervan worden alle eerste hulp vrijwilligers genoodzaakt om hun Oranje kruis EHBO diploma te laten omzetten naar een Rode Kruis EHBO certificaat !!  En als je hiermee niet akkoord gaat is het einde Rode Kruis vrijwilliger................
Men zegt dan wel dat de Oranje Kruis diploma gelijkwaardig is aan het Rode Kruis certificaat. Maar een weg terug is er niet. Het Oranje Kruis erkend niet het Rode kruis certificaat en moet men opnieuw
examen doen bij het Oranje Kruis.. ( info Oranje Kruis en door het Rode kruis bevestigd).

Dus wil je de EHBO Diploma behouden kun niet meer bij het Nederlandse Rode Kruis terecht. (discriminatie ??)

Dit is naar mijn mijn mening een zeer vreemde zaak. graag had ik jullie reactie.
Er wordt namelijk beweerd dan er al heel veel afdelingen al over zijn gegaan van de diploma naar een certificaat !!

Daarbij wordt het certificaat van het Rode Kruis niet erkend bij BHV opleidingen. Hebben werkgevers ook vraagtekens bij deze certificaat.

En daarbij komt dan nog. Ik heb 27 jaar mijn EHBO diploma. ga deze toch niet inwisselen voor een certificaat..

Graag jullie reactie !!

groeten Frits,

Spelfouten in bovenstaande tekst zijn met opzet gemaakt en dienen ter vermaak van de lezer.

Arno-BN

• Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Reactie #1 Gepost op: 14 maart 2014, 06:07:40
Mijn normale EHBO certificaat van het Oranje Kruis is geldig tot oktober 2015, knappe jongen die mij die per 1 januari 2015 laat inleveren 98uiye

TBK_SDB

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #2 Gepost op: 14 maart 2014, 07:12:01
Frits, heb je iets van een bron? Of linkje naar het intranet van het rode kruis? Ben benieuwd...
- Student technische bedrijfskunde; - Voormalig HGE/Lid SIGMA prov. Drenthe; - Rode Kruis afd. Groningen/Haren; - Centralist bij het Rode Kruis.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #3 Gepost op: 14 maart 2014, 09:30:41
Lijkt me erg sterk.

Het is logisch dat het RK zegt dat ze willen dat alle vrijwilligers een RK certificaat hebben, maar dat is iets anders als zeggen dat ze stoppen met OK diploma's. Immers, het RK erkent het OK diploma gewoon. Als ze nu zeggen dat iedereen zijn OK diploma moet omruilen voor een RK certificaat zeggen ze daar eigenlijk " we erkennen het niet". Dat is natuurlijk een onmogelijke combinatie. Je erkent het wel of niet.

De opmerking dat het einde zou zijn van je vrijwilligerswerk bij het RK slaat natuurlijk helemaal nergens op. Ik ken tientallen vrijwilligers die niet eens een EHBO diploma van welke organisatie dan ook hebben. We doen veel meer dan alleen maar EHBO zaken.

Bij mijn afdeling werkte ze tot een tijd terug met OK diploma's  sinds een jaar krijgen nieuwe vrijwilligers het RK certificaat in plaats van het OK diploma, ik heb beide en mij is verzekerd (en dat is ook gebeurd) dat ze beide diploma's blijven verlengen. Er is ook geen reden om dat niet te doen. De instructeurs zijn instructeur voor beide organisaties en zijn bevoegd voor beide diploma's te verlengen. Waarom zouden ze dan niet mijn OK diploma verlengen als ik een RK herhalingsles volg op woensdag avond, maar wel als ik de zelfde les op donderdag volg als ze hem geven voor hun eigen werkgever.

Daarnaast denk ik dat je je er ook niet druk om hoeft te maken het RK diploma is net zo geldig als het OK diploma. Helemaal niet namelijk, er is immers geen officieel erkent EHBO diploma en een EHBO diploma van welke organisatie dan ook geeft je absoluut geen enkel extra recht ten opzichte van de visboer op de hoek.

Mocht het dan echt zo zijn dat het RK alle instructeurs die tevens OK instructeur zijn zo gek krijgen om OK diploma's niet meer te verlengen dan heeft dat alleen maar als voordeel dat de bekendheid van het diploma verhoogd wordt en de erkenning door werkgevers vast ook omhoog gaat. (al slaat die dus nergens op)

Prinr02

• Verpleegkundig docent verpleegkunde, medisch docent Oranje Kruis, kader instructeur ehbo.
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #4 Gepost op: 14 maart 2014, 09:57:18
Beste mensen,
Voor zover ik weet is het Oranje Kruis diploma het internationaal erkende diploma! Dit mede omdat ook de examinering mede door Brussel is bepaald. Ja het is zo dat het Oranje Kruis het alleen recht verloren heeft en een ieder kan nu een diploma/ certificaat maken, maar wat je er mee bereikt is een tweede.
Geef gerust een reactie ik weet ZEKER niet alles.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 14 maart 2014, 10:08:30
Citaat van: Prinr02 link=msg=1250714 date=1394787438
Beste mensen,
Voor zover ik weet is het Oranje Kruis diploma het internationaal erkende diploma! Dit mede omdat ook de examinering mede door Brussel is bepaald. Ja het is zo dat het Oranje Kruis het alleen recht verloren heeft en een ieder kan nu een diploma/ certificaat maken, maar wat je er mee bereikt is een tweede.

Je kan je ook afvragen wat je bereikt met een oranje kruis diploma..

SVE

• EHV'er
  • Nieuwe gebruiker
  • *
Reactie #6 Gepost op: 14 maart 2014, 10:11:59
Beste mensen,

Dit zijn allemaal halve geruchten die tot een nieuw verhaal zijn gekomen...

De waarheid is als volgt:

* per 1 januari 2015 geeft het Rode Kruis slechts alleen nog maar 1e opleidingen conform de internationale richtlijnen van de Internationale Rode Kruis beweging. De opleidingen van het Oranje Kruis worden vanaf dat moment NIET meer gegeven door het Rode Kruis.

* Het Oranje Kruis is nationaal erkend, het Rode Kruis internationaal erkend

* De herhalingslessen worden vanaf 1 januari 2015 alleen nog maar van het Rode Kruis gegeven. Als de instructeur een formuliertje invult en jij stuurt dat op naar het HOK ben je zowel oranje kruis als rode kruis gecertificeerd

* Het rode kruis is zuinig op haar vrijwilligers dus ze zullen echt niet zomaar afscheid nemen van iemand.

* Het oranje kruis ERKEND weldegelijk het Rode Kruis certificaat, mits je een herhalingscursus conform ORANJE KRUIS heb gevolgd. Een examen is dan niet noodzakelijk.

Info afkomstig van team EHBO Rode Kruis, Manager ontwikkeling Oranje Kruis. Hoe betrouwbaarder wil je het hebben.

Hartelijke groet,

Stefan
Coördinator 1e Hulp Onderwijs Nederlands Rode Kruis
District Rotterdam-Rijnmond

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #7 Gepost op: 14 maart 2014, 10:12:54
Wij konden bij onze afdeling gewoon weer een Oranje Kruis diploma erbij krijgen, hier moet je dan wel voor betalen maar okee. Ik ben dalijk in het bezit van het Rode Kruis EHBO Certificaat en het Oranje Kruis EHBO diploma. Ik hoef hier geen apart examen voor te doen.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

helm

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 14 maart 2014, 10:14:54
Citaat van: Prinr02 link=msg=1250714 date=1394787438
Voor zover ik weet is het Oranje Kruis diploma het internationaal erkende diploma! Dit mede omdat ook de examinering mede door Brussel is bepaald.

Volslagen onzin. Er is geen Europese wet- en regelgeving waarin dit staat.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #9 Gepost op: 14 maart 2014, 10:16:59
Citaat van: klinknagel link=msg=1250662 date=1394756809
Beste mensen,

Het Nederlandse Rode Kruis is al een tijdje geleden begonnen met een eigen EHBO opleiding. Ten gevolge hiervan worden alle eerste hulp vrijwilligers genoodzaakt om hun Oranje kruis EHBO diploma te laten omzetten naar een Rode Kruis EHBO certificaat !!  En als je hiermee niet akkoord gaat is het einde Rode Kruis vrijwilliger................
Men zegt dan wel dat de Oranje Kruis diploma gelijkwaardig is aan het Rode Kruis certificaat. Maar een weg terug is er niet. Het Oranje Kruis erkend niet het Rode kruis certificaat en moet men opnieuw
examen doen bij het Oranje Kruis.. ( info Oranje Kruis en door het Rode kruis bevestigd).

Dus wil je de EHBO Diploma behouden kun niet meer bij het Nederlandse Rode Kruis terecht. (discriminatie ??)

Dit is naar mijn mijn mening een zeer vreemde zaak. graag had ik jullie reactie.
Er wordt namelijk beweerd dan er al heel veel afdelingen al over zijn gegaan van de diploma naar een certificaat !!

Daarbij wordt het certificaat van het Rode Kruis niet erkend bij BHV opleidingen. Hebben werkgevers ook vraagtekens bij deze certificaat.

En daarbij komt dan nog. Ik heb 27 jaar mijn EHBO diploma. ga deze toch niet inwisselen voor een certificaat..

Graag jullie reactie !!

groeten Frits,

Wat een opruiend verhaal. Het klopt dat het rode kruis een eigen opleiding en certificaten heeft. De lessen worden op dit moment gegeven door instructeurs van het Oranje Kruis (rode kruis heeft nog geen eigen instructeurs). Verder zullen LOTUS-medewerkers ook hun Oranje Kruis diploma moeten houden aangezien zij anders geen LOTUS meer kunnen zijn.

Verder wordt het rode kruis diploma wel erkend door BHV opleidingen aangezien het gewoon voldoet aan de EFAM- richtlijnen.

Tot slot kun je gewoon voor 10 euro via je rode kruis afdeling je hudige oranje kruis diploma laten verlengen bij het Oranje Kruis.

RemRoof (die het Rode en Oranje Kruis diploma heeft)
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.