Om het op papuer te zien moet je het zelf uitprinten, maar op intranet NRK staat (27-3-2013):
Het Oranje Kruis en het Rode Kruis zetten stap in harmonisering EHBO 23-7-2013
Eenvoudige en eenduidige uitgangspunten en direct uitvoerbare handelingen zijn voor de burger van belang. Onnodige drempels tussen certificeringssystemen worden weggenomen.
Iedereen kan bijdragen bij een ongeval erger te voorkomen. Om dit te ondersteunen willen Het Oranje Kruis en het Rode Kruis, in de nabije toekomst, samen met andere organisaties die dit onderschrijven, zoveel mogelijk belemmeringen wegnemen. Gerechtvaardigde kwaliteitseisen worden daarbij gehandhaafd.
De eerste hulp wereld kenmerkt zich door een verscheidenheid aan opleidingen en certificering. De twee grootste organisaties op dit gebied, Het Oranje Kruis en het Nederlandse Rode Kruis, hebben weliswaar ieder een eigen certificeringsstelsel, maar zien beide de noodzaak van eenduidige richtlijnen voor de lekenhulpverlener, ongeacht het diploma dat men bezit. Ook over de inhoud van de Eerste Hulp is men het eens. Beide organisaties hebben onlangs afspraken gemaakt over de stapsgewijze uitbreiding van doorstromingsmogelijkheden van diplomahouders in het systeem van de andere organisatie.
Toelichting
Het Oranje Kruis en Het Nederlandse Rode Kruis hebben afgesproken:
I.Het realiseren van eenheid in de Nederlandse Eerste Hulp richtlijnen op basis van internationale richtlijnen.
II.Stapsgewijs drempels weg te nemen voor de in-, uit- en doorstroom van EHBO cursisten met verschillende diploma’s/certificaten
Specifiek:
- Toelating tot het instructeursexamen.
- Toelating tot het Lotus examen.
- Instroom in nascholing / hercertificeringscursussen.
- Vervolgopleidingen en verdiepingsmodules.
Pilots starten in 2013 en nadere besluitvorming volgt in 2014.
I.Waar mogelijk te komen met gezamenlijke uitgaven.
Gedeelde visie
Hulpverlening door de burger
Deze afspraken vormen een eerste stap in het streven van beide organisaties om het werkveld van de eerstehulpverlening door burgers, daar waar mogelijk en verantwoord, evenwichtig en opener maken. Dit gebeurt uiteraard met in achtneming van normen voor kwaliteit. Het gaat om hulpverlening door de gewone burger, die in het algemeen slechts in beperkte mate geconfronteerd wordt met de noodzaak tot eerstehulpverlening. Eenvoudige en eenduidige uitgangspunten en direct uitvoerbare handelingen zijn voor deze burger zinvol.
Gedeelde missie
Gezamenlijk de zelfredzaamheid en hulpbereidheid in Nederland vergroten
Het Oranje Kruis en het Nederlandse Rode Kruis streven hetzelfde maatschappelijke doel na: het voorkomen van gezondheidsrisico’s door het vergroten van de kennis en vaardigheden op het terrein van Eerste Hulp. Beide partijen vinden dat er in Nederland meer mensen actuele EHBO kennis en vaardigheden zouden moeten hebben. Om zo de Nederlanders zelfredzamer te maken en hulpbereidheid te vergroten in geval van nood. Dit voorkomt een grotere zorgconsumptie en vermindert risico’s op onnodige gevolgschade/ongemak ten gevolge van ongevallen of andere incidenten. Alom wordt EHBO gezien als een van de belangrijkste interventies om de zelfredzaamheid van de burger te vergroten. Beide organisaties streven ernaar binnen 5 jaar het aantal mensen met een EHBO diploma, of certificaat op zijn minst te verdubbelen.
Andere organisaties
Hoe meer aansluiting, des te beter
Beide organisaties nodigen andere certificerende organisaties in het werkveld van de eerstehulpverlening uit hierop aan te haken. Daarbij uitgaande van de veronderstelling dat deze in de kern eenzelfde missie en visie nastreven.
https://intranet.rodekruis.nl/activiteiten/eerstehulp/Paginas/Het-Oranje-Kruis-en-het-Rode-Kruis-zetten-stap-in-harmonisering-EHBO.aspx