Erkenning Rode kruis en Oranje Kruis EHBO diploma

Auteur Topic: Erkenning Rode kruis en Oranje Kruis EHBO diploma  (gelezen 36607 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #50 Gepost op: 16 maart 2014, 13:36:00
Je bent gewoon welkom met een OK diploma binnen het Rode Kruis, deze zal alleen omgezet worden in een RK certificaat. Wil jij je OK diploma behouden? Geen probleem, het enigste wat je hebt zijn de kosten voor het verlengen van je OK diploma (15 a 20 euro uit mijn hoofd). Zo gaat het tenminste bij onze afdeling.

Ze verplichten je dus niet je OK diploma "op te geven"
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #51 Gepost op: 16 maart 2014, 21:10:37
Ik kreeg trouwens vorige week nog mail van mijn afdeling (waar ik helaas al een tijdje niet meer op lessen ben kunnen komen door werk) dat mijn diploma en certificaat per 1-4-14 weer verlengt zijn/worden voor twee jaar. De komende jaren heb ik dus nog gewoon beide.

Prinr02

• Verpleegkundig docent verpleegkunde, medisch docent Oranje Kruis, kader instructeur ehbo.
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #52 Gepost op: 19 maart 2014, 08:08:04
Even over de opmerking over het niet internationaal zijn van het OK diploma.
De examinering loopt via de internationaal voor geschreven regels. Door die internationale regels heeft het heel lang geduurd dat alleen een arts medisch examinator mocht zijn. Pas sinds een paar jaar maar een verpleegkundige met de juiste aantekeningen ook als medisch examinator aan het werk. Dus wel degelijk internationale erkenning van het OK diploma.
Geef gerust een reactie ik weet ZEKER niet alles.

helm

• Gast
Reactie #53 Gepost op: 19 maart 2014, 08:22:11
Citaat van: Prinr02 link=msg=1252028 date=1395212884
De examinering loopt via de internationaal voor geschreven regels. Door die internationale regels heeft het heel lang geduurd dat alleen een arts medisch examinator mocht zijn. Pas sinds een paar jaar maar een verpleegkundige met de juiste aantekeningen ook als medisch examinator aan het werk. Dus wel degelijk internationale erkenning van het OK diploma.

Is het de bedoeling dat de lezer zelf de ontbrekende woorden moet verzinnen?

AndriesNRK

• Eerste hulpverlener, chauffeur Rode kruis
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #54 Gepost op: 19 maart 2014, 09:24:13
In het Noorden.

De nieuwe hulpverleners die beginnen met de cursus zullen beginnen met het Rode kruis OK EHBO certificaat i.p.v het erkende Oranje kruis Diploma.

Alle hulpverleners die al een tijd in bezit zijn van het oranje kruis diploma blijven gewoon hun diploma houden en word ook verlengt als de diploma einddatum in zicht is door een erkende Kaderinstructeur EHBO.

Wel zullen alle hulpverleners EHBO volgen volgens de rode kruis richtlijnen.

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #55 Gepost op: 19 maart 2014, 19:44:38
Citaat van: Prinr02 link=msg=1252028 date=1395212884
Valt e.e.a. over op te merken.
Waar kan ik die internationaal voorgeschreven regels vinden? Ben zeer benieuwd.
Vreemd dat alleen het OK deze regel nog hanteert voor examinering door artsen en later verpleegkundigen.
Welke significante meerwaarde levert de overvloed van overwegend niet-relevante informatie welke veelvuldig wordt gepredikt op voor toekomstige en huidige EHBO-ers. M.i. niet of nauwelijks.

Geen enkele andere EHBO organisatie als Rode Kruis, Nikta, Nedcert, LPEV, MFA, EFR, DAN, FAI ed. hanteren deze regel. Het OK is hierop de uitzondering en biedt geen significante hoger niveau dan de overige EHBO organisaties.
Deze regel stamt waarschijnlijk nog uit de tijd dat de locale (huis)arts nog hoog in aanzien stond als enige met medische kennis in zijn omgeving, uit de tijd dat het OK werd opgericht in 1908 en met de medische inzichten/bevoegheden van toen.
Vind deze regel totaal en absoluut achterhaald door de huidige medische, maatschappelijke en media ontwikkelingen.

Het woord erkenning wordt in vele gevallen in de verkeerde context gebruikt, net als het woord officieel.
Beide begrippen hebben slechts waarde indien zij door overheden worden gebruikt en niet door stichtingen (OK!), bedrijven ed.
Het officiele EHBO diploma bestaat niet meer sinds 2005. Lees uw staatscouranten er maar op na.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #56 Gepost op: 19 maart 2014, 20:19:22
Het zou helemaal niet zo slecht zijn om de cursussen enkel te laten geven door iemand met medische kennis (VPK/Arts etc. ) en het ook door diezelfde persoon te laten beoordelen. ::)

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #57 Gepost op: 19 maart 2014, 20:31:44
Citaat van: -Joost- link=msg=1252297 date=1395256762
Het zou helemaal niet zo slecht zijn om de cursussen enkel te laten geven door iemand met medische kennis (VPK/Arts etc. ) en het ook door diezelfde persoon te laten beoordelen. ::)
Kijk eens naar de ontwikkelingen die rondom de reanimatie opleidingen hebben afgespeeld de afgelopen 10-15 jaar.
20 jaar geleden was het nagenoeg ondenkbaar en grondig vloeken in de kerk dat een LEKEN ehbo instructeur en een niet-medisch opgeleid persoon reanimatie lessen zou kunnen en mogen verzorgen.
Laat staan het uitleg geven over een AED en hoe deze te gebruiken !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Heb je gezien deze ontwikkeling daadwerkelijk iemand nodig met een medische achtergrondvoor voor het verzorgen van een leken EHBO opleiding.
Wellicht wel, wellicht niet, zolang dergelijk persoon maar competent is en de cursisten kan opleiden volgens de richtlijnen van de desbetreffende organisatie. Nationaal en internationaal doen vele EHBO organisaties dat.

Hoe is de EHBO wereld toch veranderd en waarom blijven vele medisch geschoolden zich hardnekkig verzetten tegen deze (internationale) ontwikkelingen.
Leken EHBO is tenslotte niet medisch.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #58 Gepost op: 19 maart 2014, 20:42:53
Citaat van: Willem D. link=msg=1252304 date=1395257504
Wellicht wel, wellicht niet, zolang dergelijk persoon maar competent is en de cursisten kan opleiden volgens de richtlijnen van de desbetreffende organisatie. Nationaal en internationaal doen vele EHBO organisaties dat.

Hoe is de EHBO wereld toch veranderd en waarom blijven vele medisch geschoolden zich hardnekkig verzetten tegen deze (internationale) ontwikkelingen.
Leken EHBO is tenslotte niet medisch.

Waarom hoor ik dan zoveel "ehbo instructeurs", als zelfbenoemde experts, enorme onzin uitkramen over medische onderwerpen? Beweren dat ze meer weten dan verpleegkundigen? Beweren dat een verpleegkundige of arts er toch niets van snapt en niks kan op straat?

(Tip: Doe dat laatste niet voor een groep geneeskunde- en verpleegkundestudenten, dan kan je hem terugverwachten..)

Van mij mag iedereen een cursus reanimatie en verbandjes draaien geven voor huis-, tuin en keukengebruik. Het probleem is echter dat dezelfde mensen wellicht ook een cursus geven aan mensen die bijvoorbeeld beroepsmatig met situaties te maken krijgen. Moet daar onderscheid in komen? Jazeker en liever vandaag dan morgen.

helm

• Gast
Reactie #59 Gepost op: 19 maart 2014, 21:06:22
Stuur ze maar naar mij door, al die artsen en verpleegkundigen die staan te trappelen om EHBO en BHV cursussen te geven!