"voorbehouden handelingen" of niet?

Auteur Topic: "voorbehouden handelingen" of niet?  (gelezen 82855 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #290 Gepost op: 21 juni 2012, 18:17:52
Misschien moeten we een contract afsluiten met Yarden..... ;)

Sorry, dat is onze zwarte humor...

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #291 Gepost op: 22 juni 2012, 10:44:21
Daarom is het ook nodig  om OOK op mensen te kunnen ''oefenen'' en natuurlijk pas nadat men eerst getraind is via adequate manikins en daarop ook de onderhoudstrainingen volgt om de retentie mede te waarborgen.
Als er weinig praktijkervaring kan worden opgebouwd, dus te weinig reele inzetten zijn waardoor de vaardigheid wordt uitgevoerd en ervaring opgebouwd dan is zeker OK stage nodig. Of besluiten om de vaardigheid niet meer uit te voeren. Een paar keer intuberen pe rjaar is beslist onvoldoende om adequaat te kunnen intuberen.

Hoe vaak verricht een gemiddelde ambu bemanning een succesvolle reanimatie, per jaar? Succesvol als in de patient overleeft het (laten we zeggen vijf jaar)? Zijn daar cijfers van?

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #292 Gepost op: 22 juni 2012, 15:37:57
Hoe vaak verricht een gemiddelde ambu bemanning een succesvolle reanimatie, per jaar? Succesvol als in de patient overleeft het (laten we zeggen vijf jaar)? Zijn daar cijfers van?
Die cijfers zijn er wel, maar dat zegt weinig over de ambulancedienst op zich. Er zijn zoveel schakels in de keten die de overleving van een reanimatie bepalen, dat je dat niet gemakkelijk op die manier kan zeggen. Zeker de vijfjaarsoverleving wordt door heel veel factoren beïnvloed en de vraag is of je overlijden of overleving kan terugvoeren op de rol van de ambulance.

Factoren die oa meespelen zijn:
- De gezondheidstoestand van de patient en de reden dat hij in een reanimatiesetting komt
- Of de hartstilstand direct gezien wordt
- Of er direct gestart is met BLS of dat er vertraging was
- Complicaties tijdens IC opnames
- En ga zo maar door

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #293 Gepost op: 22 juni 2012, 17:03:45
Ik begrijp dat er meer factoren zijn die de overlevingskans beïnvloeden, maar dit gaat me even om de eerste, deskundige schakel. Als ervaring op "echte mensen" noodzakelijk is, vraag ik mij af wat de aantallen zijn die bijvoorbeeld een doorsnee ambupleeg voor zijn rekening neemt.

Dat ik succesvolle reanimaties aanhaal is omdat ik dan een indicatie heb of de reanimatie van voldoende kwaliteit was. Een mislukte reanimatie kun je het ook verkeerd hebben gedaan, bij een gelukte is de kans wat kleiner dat je het niet perfect deed. Is dat 25, 100, 1000? Waar moet ik aan denken...

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #294 Gepost op: 22 juni 2012, 17:22:18
Op zich een interessante vraag, al weet ik niet of iemand daar een concreet antwoord op heeft?

Dat ik succesvolle reanimaties aanhaal is omdat ik dan een indicatie heb of de reanimatie van voldoende kwaliteit was. Een mislukte reanimatie kun je het ook verkeerd hebben gedaan, bij een gelukte is de kans wat kleiner dat je het niet perfect deed. Is dat 25, 100, 1000? Waar moet ik aan denken...
Techniek speelt zeker mee, maar er wordt doorgaans niet geregistreerd of de techniek adequaat was. En nog steeds blijft het verband moeilijk aan te tonen in onderzoeken omdat er zeer veel factoren zijn die een rolspelen bij overleving.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #295 Gepost op: 23 juni 2012, 10:24:45
Ik denk dat de vraag van Henk redelijk beantwoord is, in de onderzoeken van de ERC, en NRR, Hartstichting.

Elke hulpverlener wil graag altijd een goed resultaat, van ons optreden, en dat het bijdraagt aan de overlevingskans, en hopelijk ook zonder te veel blijvende nevenschade aan het slachtoffer.
Om ergens goed in te worden, en een vaardigheid goed te beheersen, en het onder stress en bijzondere omstandigheden ook effectief te laten zijn, moet je minimaal de volgende stappen doen.

1. Diverse Trainingen en cursussen volgen, het liefst van verschillende organisaties, verschillende instructeurs, in verschillende omstandigheden., dat kan je certificeren of zelfs examens laten afnemen.
Hierbij moet je rekening houden, dat geen enkel leermiddel op zich zelf staat, en elk leermiddel zijn beperkingen kent..

2. Veel Oefenen,  Zo dat bepaalde vaardigheden zich meer beklijven. Dit heeft z'n beperkingen omdat elke situatie elke patiënt weer anders is. Je kan natuurlijk elke oefening en training zo realistisch mogelijk maken, Haal een reanimatiescenario eens uit een leslokaal en leg de reanimatie pop eens buiten op het strand neer. En doe je kunstje eens daar...  
3. Ervaring op doen.   Door middel van stages en werk ervaring opdoen, kom je met echte slachtoffers in aanraking.  Voor elke vaardigheid geld, in elke omstandigheid is het weer anders..  In het ziekenhuis, ambulance, besloten ruimten, in het donker, in de regen,  op straat, in oneffenterrein.  Om in elke gebied die vaardigheid te kunnen toepassen en ervaring op heb je veel tijd nodig of een betaalde baan..  Echter als je betaalde baan, je alleen in ziekenhuis omgevingen is, wil dat niet zeggen, dat je dezelfde vaardigheid ook kunt op een boorplatform, of op een schip. of in de complexe industrie.  

4. Zelfstandig beoordelingvermogen Uiteindelijk als je dat gehaald hebt, En dat doe je meestal niet even in een jaartje, en je staat er meerdere keren zelf voor, je moet leiding geven, kom je op een gegeven moment je kunt beoordelen dat je je die ene vaardigheid wel zodanig beheerst dat in voorkomende gevallen wel eens van je protocollen afwijkt, omdat die betreffende omstandigheid dat vraagt..

En dan kan je nog maar 1 vaardigheid heel goed, in misschien verschillende omstandigheden :  En als je een half jaar niets meer doet, dan ben je 50% weer kwijt.

De kwaliteit van de dienstverlening van de patient hangt niet alleen af, van hoe goed je bent als individuele medewerker, maar hoe goed je bent in een team, hoe goed je teamprestatie is, hoe goed je samenwerkt in de zorgketen.

Omdat we allemaal ook iets van control freaks zijn, willen we certificaatjes, prof-checks, kwaliteitsplannen, HKZ certificaties, teamgeest om aan te tonen dat we echt goed zijn..

En dan zijn we echt goed.. en dat doet de patiënt even niet mee.., want net die ene patiënt op dat moment, wil net niet meewerken aan wat je al je jarenlange verschillende soorten training, oefeningen, en praktijk ervaring..

Dus telkens afvragen hoe goed ben je nu werkelijk bent. is altijd goed..   Maar dat geld voor alle handelingen, van auto-rijden, tot reanimatie, van ballonbeademing.  Ken je beperkingen en sta open om nieuwe dingen te leren.  Soms is niets doen een optie. maar heel vaak ook niet..

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #296 Gepost op: 24 juni 2012, 00:55:29

Beste Henk wat heeft dit te maken met het trainen op manikins?
Voor wat betreft het trainen van intubatievaardigheid op mensen is er namelijk een directe relatie mt het ervaren van de anatomie van de luchtwegen etc die nodig is voor het aanleren en bijhouden van een adequate intubatievaardigheid.
Overlevingscijfers hebben daar erg weinig mee te maken.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #297 Gepost op: 24 juni 2012, 21:42:40

Ik begrijp dat er meer factoren zijn die de overlevingskans beïnvloeden, maar dit gaat me even om de eerste, deskundige schakel. Als ervaring op "echte mensen" noodzakelijk is, vraag ik mij af wat de aantallen zijn die bijvoorbeeld een doorsnee ambupleeg voor zijn rekening neemt.

Henk,

Je vraag is, zij het bij benadering, wel te beantwoorden. Ik zal dat doen aan de hand van een eenvoudig rekenvoorbeeld. De kans op een goede outcome na een reanimatie is gedefinieerd aan de hand van de Utsteinscore. De overleving bij ontslag uit het ziekenhuis na een reanimatiepoging buiten het ziekenhuis is geleidelijk gestegen en bedraagt nu 16-21%. Uitgaande van 16% overleving betekent dit dus het volgende;

• Van iedere 1000 reanimaties buiten het ziekenhuis overleven 160 mensen
  • Dat wil zeggen dat 840 mensen overlijden

De kans op een niet geïdentificeerde oesophagale intubatie tijdens een primair cardiaal arrest is ongeveer 15%. Die kans ligt bij traumaslachtoffers vele malen hoger.

• Deze groep bevat ook een aantal doden als gevolg van intubation failure
  • 15% kans om te overlijden als gevolg van intubation failure komt overeen met 126 mensen, die 16% kans hadden op een goede outcome indien zij juist waren geïntubeerd
  • Dit komt overeen met 20 mensen die extra overlijden als gevolg van oesophagale intubatie
  • Dit zou betekenen dat in plaats van 840 mensen, 820 mensen zouden moeten overlijden op grond van de statistiek
  • Omgekeerd zouden er in plaats van 160 mensen dus 180 kunnen overleven hetgeen overeenkomt met 18%

Mijn mening hierover valt buiten de kern van deze discussie. Daarmee is het geen veroordeling, maar slechts een beoordeling in een poging je vraag inhoudelijk te beantwoorden.

Expert

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #298 Gepost op: 24 juni 2012, 23:20:10
Beste Expert,

Dank voor je rekensom. De meeste cijfers zijn mij bekend, alleen de 15% kans op een niet geïdentificeerde intubatie kan ik niet direct staven. Zijn dit Nederlandse cijfers?

Gr. vesalius

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #299 Gepost op: 25 juni 2012, 01:06:18
Beste Expert,

Dank voor je rekensom. De meeste cijfers zijn mij bekend, alleen de 15% kans op een niet geïdentificeerde intubatie kan ik niet direct staven. Zijn dit Nederlandse cijfers?

Gr. vesalius

Ik heb het vermoeden dat het geen NL cijfers zijn. Er is namelijk bar weinig onderzoek gedaan hier. Ik zou hopen dat het hier minder is omdat wij al jaren gebruik maken van capnografie (in tegenstelling tot capnometrie dat vaak minder betrouwbaar is). Maar goed, zeker weten doe ik niet want er is, nogmaals, weinig onderzoek naar gedaan.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon