"voorbehouden handelingen" of niet?

Auteur Topic: "voorbehouden handelingen" of niet?  (gelezen 83000 keer)

0 gebruikers (en 38 gasten bekijken dit topic.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #90 Gepost op: 10 mei 2012, 09:51:30
Er lopen al diverse topics over dit onderwerp, al sinds 2005.. Ik ga die discussie niet helemaal over doen.

Samenvatting :
De status is sinds 2005 niet echt veel veranderd, behalve dat de ERC de aanbevelingen om in plaats van een 1-persoonshandeling zeer sterk aanbeveeld het op zowel BLS als ILS en ALS niveau een twee persoonsbeademing van te maken.  Het is nadrukkelijk geen vaardigheid die je in je eentje goed kan uitvoeren.

• Het is geen wettelijk voorbehouden handeling, het is wel een risicovolle handeling, en daarmee kan het binnen instellingen een instellingsvoorbehouden handeling zijn.
  • In het kader van bepaalde vergiftigingen is het de enige manier van beademen die veilig kan uitvoeren
  • Voor niet ALS getraind personeel word aanbevolen het uitsluitend alleen in combinatie met zuurstof toediening te doen, tenzij de persoonlijke veiligheid daarmee in geding is.
  • Instructie en bekwaamheid en kwaliteit van handelen is essentieel. Mijn inziens, gedragen door DAN, ERC en ook diverse beroepsgroepen word dit gezien als teamvaardigheid en niet zo zeer een individuele vaardigheid.
  • In 95% procent van de gevallen dat men deze vaardigheid uitvoert is het uitsluitend en alleen bij Reanimatie en werkend in teamverband.
  • Ben je er niet mee eens, ga naar de wetgever, IGZ, ERC, DAN.  Wil je weten hoe het veilig genoeg kan, mag je altijd langs komen.
  • Voor de mensen die dat willen wil ik best een live instructie verzorgen, ik ga het hier niet nogmaals uitspellen. Je kan ook de ERC ALS protocollen lezen.., Dan kom je maar een middag naar onze locatie. Is dat je te veel moeite, dan is waarschijnlijk niet belangrijk genoeg voor je, en dan kan ik mijn tijd echt wel beter gebruiken.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #91 Gepost op: 12 mei 2012, 05:13:01

• Voor de mensen die dat willen wil ik best een live instructie verzorgen, ik ga het hier niet nogmaals uitspellen. Je kan ook de ERC ALS protocollen lezen.., Dan kom je maar een middag naar onze locatie. Is dat je te veel moeite, dan is waarschijnlijk niet belangrijk genoeg voor je, en dan kan ik mijn tijd echt wel beter gebruiken.

Een "live" instructie op een pop? Dat lijkt mij boeiend!

Expert.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #92 Gepost op: 12 mei 2012, 08:06:10
Lijkt me ook wel interessant inderdaad.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #93 Gepost op: 12 mei 2012, 09:35:21
Een "live" instructie op een pop? Dat lijkt mij boeiend!

Expert.

Ik wist wel dat je een super inlevingsvermogen hebt.. Lol. ;)

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #94 Gepost op: 13 mei 2012, 08:08:26
Joost,

Nou mogen ehbo-ers in het buitenland wel meer zaken die hier vrijwel een taboe zijn.

Zaken zoals..?

Expert

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #95 Gepost op: 13 mei 2012, 21:50:33
Joost,

Zaken zoals..?

Expert

eh zoals;  botboor EZIO plaatsen, spanningspneu ontlasten, cardioversie, pacing, 12 afleidings ECG beoordelen, zo maar een paar handelingen die in het buitenland absoluut niet door ehbo-ers en prehospitale hulpverleners (mogen) worden uitgevoerd....
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #96 Gepost op: 14 mei 2012, 20:27:52
Er is zijn geen grote verschillen tussen Nederland en het Buitenland rond wettelijk voorbehouden handelingen, en risico-volle handelingen, en de bevoegdheden van verschillende niveau van Eerste hulp, first responders vaardigheden.
Dat lijkt soms zo, en ik snap wel dat Joost dat zo ziet..

Ten onrechte word er nog gedacht dat er in Nederland een eerste hulp eenheidworst is.   Eerste Hulp kent vele niveau's.  Daar is al veel op het forum over geschreven.. En eerste hulp kan dus ook meer zijn dan passantenhulpverlening.  

Om even bij het voorbeeld van ballonbeademen te blijven.. Wettelijk mag iedereen mag ballonbeademen, (na een training,  de vraag is of dat wel verstandig is. (ik denk het niet..) Ik denk dat vele organisaties wel iets van kwaliteit van dienstverlening mee nemen in hun beslissingen.. tja, en daar horen verantwoordelijkheden bij en een kwaliteitsproces, en nog heel veel meer..

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #97 Gepost op: 21 mei 2012, 21:18:35
En daardoor met een geringe inspanningen aan bepaalde doelgroepen goed te leren valt...
Het valt mij keer op keer op dat men de vaardigheid kap/ballonbeademing 'eenvoudig aan te leren' noemt. Of in dit geval 'met een geringe inspanning'.

Ik zeg het nog maar eens: anesthesie medewerkers in opleiding (anesthesiologen io idem) leren kapbeademing niet in 1 of 2 middagen op een pop. Ze hebben hier meerdere weken tot maanden voor nodig, waarbij ze onder gecontroleerde omstandigheden op de OK onder goede supervisie hierin getraind worden op echte patiënten. Balloneren op een pop is de kunst niet, het correct en veilig balloneren van een echte patiënt wel.

We kunnen er heel wat soorten kwaliteits-worst bij halen, maar het merendeel van die (eerste) hulpverleners komt in de trainingssetting niet verder dan de pop. Beheers je daarmee de vaardigheid?

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #98 Gepost op: 21 mei 2012, 21:31:36

Het valt mij keer op keer op dat men de vaardigheid kap/ballonbeademing 'eenvoudig aan te leren' noemt. Of in dit geval 'met een geringe inspanning'.

Ik zeg het nog maar eens: anesthesie medewerkers in opleiding (anesthesiologen io idem) leren kapbeademing niet in 1 of 2 middagen op een pop. Ze hebben hier meerdere weken tot maanden voor nodig, waarbij ze onder gecontroleerde omstandigheden op de OK onder goede supervisie hierin getraind worden op echte patiënten. Balloneren op een pop is de kunst niet, het correct en veilig balloneren van een echte patiënt wel.

We kunnen er heel wat soorten kwaliteits-worst bij halen, maar het merendeel van die (eerste) hulpverleners komt in de trainingssetting niet verder dan de pop. Beheers je daarmee de vaardigheid?

Helemaal mee eens.

Vandaag als eerst verantwoordelijke de grootste moeite gehad om een situatie met de kap te controleren. Twee (ervaren) anesthesiologen en twee AIOS anesthesiologie, waarvan een in het eindstadium van de opleiding. De situatie was echt op het randje. Inhoudelijk kan hier niet verder op ingaan, maar het bevestigd wel de quote van Lunatum.

Mooi lesje bescheidenheid "ABC" of anesthesia. Alway's Be Cool!

Commentaar is luxe voor mensen langs de zijlijn!

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #99 Gepost op: 21 mei 2012, 21:49:28
Nabrander,

Dat wil nog niet zeggen dat hulpverleners (met alle respect) zich niet in deze handeling zouden mogen bekwamen. Men dient zich hierbij wel te realiseren dat kapbeademing een van de meest lastig aan te leren psychomotorische vaardigheden is binnen het vakgebied anesthesiologie.

Rescue doet hier wel erg luchtig over, als hij het heeft over het "goed aanleren" als zijnde een "geringe inspanning". De realiteit is anders bij deze complicatie gevoelige handeling. En al helemaal pre-hospitaal.

Expert.