Begin ik me net helemaal in jullie betoog te vinden, komt er een opmerking 'Do no further harm', waardoor ik het niet meer snap. Dus we halen iemand na meerdere minuten uit het water, ademt niet meer, voelt koud en slap aan en dan mogen we daar geen 100% zuurtof aan geven omdat we 'm nog grotere schade aan gaan brengen, nog doder maken zeg maar dan ie al is. 'Ventilation techniques in mountain rescue' constateert dat een hulpverlener met weinig ervaring slaagt er niet in om de benodigde tidal volume te geven in >50% van de gevallen. Dat betekent dat ze in 50% van de gevallen er wel in slaagden. Als ze niets doen, slagen ze in 0 % van de gevallen, daar zit winst in volgens mij.
Nog meer winst is er te behalen met een nog betere/minder slechte opleiding als DAN, maar wat vraagt dat van de vrijwilliger, want dan gaat het vast niet alleen over de handeling, maar ook hoe te handelen bij optredende complicaties, gezien de eerdere postings/verwijten van Expert. En ja, als je toch bezig bent, zuiver meten is zeker weten, saturatie, ECG (dat is handig, onze ZOLL is al voorbereid)... Misschien moet ik maar nog een jaar of 8 naar school...