Inzet Rode Kruis/EHBO bij races

Auteur Topic: Inzet Rode Kruis/EHBO bij races  (gelezen 27391 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #20 Gepost op: 18 maart 2014, 16:37:37
Het verbaast me ten zeerste dat hier geen volwaardige ALS zorg verplicht is overigens. Je ziet evenementen met vele malen minder risico waar dat wel zo is. Zeker als je beseft dat de brandweer er wel staat.

In feite voegt het rode kruis/ EHBO amper kennis/ervaring/ toe in deze setting ten opzichte van de kennis en ervaring die de brandweer al inbrengt. Extra bevoegdheden brengen ze al helemaal niet mee.

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #21 Gepost op: 18 maart 2014, 16:38:53
Daarbij hadden wij vroeger altijd een arts mee (niet vanuit het Rode Kruis) maar dit is helaas niet meer. Om toch te kunnen blijven functioneren hebben we nu een verpleegkundige mee, vanwege de betere medische kennis die deze heeft. Hij mag inderdaad niet alles doen. Maar heeft een beter medische kennis dan een EHBO'er.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #22 Gepost op: 18 maart 2014, 16:40:39
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1251824 date=1395157133
Daarbij hadden wij vroeger altijd een arts mee (niet vanuit het Rode Kruis) maar dit is helaas niet meer. Om toch te kunnen blijven functioneren hebben we nu een verpleegkundige mee, vanwege de betere medische kennis die deze heeft. Hij mag inderdaad niet alles doen. Maar heeft een beter medische kennis dan een EHBO'er.

Dat zal ongetwijfeld, maar wat doet deze verpleegkundige meer dan alleen het hoofd vast houden (iets dat een EHV'er ook kan)?
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 18 maart 2014, 16:42:37
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1251823 date=1395157057
Het verbaast me ten zeerste dat hier geen volwaardige ALS zorg verplicht is overigens. Je ziet evenementen met vele malen minder risico waar dat wel zo is. Zeker als je beseft dat de brandweer er wel staat.

In feite voegt het rode kruis/ EHBO amper kennis/ervaring/ toe in deze setting ten opzichte van de kennis en ervaring die de brandweer al inbrengt. Extra bevoegdheden brengen ze al helemaal niet mee.

Daar zijn al topics over volgeschreven. Niet alleen m.b.t. rode kruis maar ook de zogenaamde "ALS-dienstverleners". Volgens mij heeft 024 ooit uitgezocht dat ALS zorg op een evenement eigenlijk alleen gegeven kan worden door een erkende ambulancedienst.

RemRoof

Grumpy91

• Senior gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 18 maart 2014, 16:43:19
Citaat van: RemRoof link=msg=1251822 date=1395157026
Daarom is er, met dank aan -Joost-, nu een apart draadje, kunnen wij er toch nog even over doorpraten.

Ik ben namelijk wel benieuwd hoe e.e.a. is afgedicht zowel juridisch als medisch:
* Krijgen jullie vervolgopleidingen?
* Hebben jullie bij het rode kruis een medisch adviseur?
* Wie levert de arts en wat zijn de competenties van deze arts?
* etc.

Doet mij trouwens erg denken aan een ander topic in dit forum.

RemRoof

Wij krijgen geen vervolg opleiding bij ons EHBO, maar hebben wel een les met extra instructies van onder andere voertuigplaatsing, waar op te letten, e.d. Het zijn meestal toch hetzelfde soort klachten wat ze hebben na een klap.
Ik durf niet te zeggen of we een medisch adviseur hebben.
Vroeger hadden we een arts mee altijd, deze deed het erbij, in zijn eigen tijd. Het was (als ik me niet vergis) een SEH arts, maar ben daar dus niet 100% zeker van, dit was voor de tijd dat ik de inzet draaide.

Citaat van: RemRoof link=msg=1251826 date=1395157239
Dat zal ongetwijfeld, maar wat doet deze verpleegkundige meer dan alleen het hoofd vast houden (iets dat een EHV'er ook kan)?

Verpleegkundige controleert slachtoffer voor deze uit de auto komt. Meestal is een EHBO'er die de helm/hoofd vast houdt.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

Grumpy91

• Senior gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 18 maart 2014, 16:43:51
ALS zorg is inderdaad niet verplicht bij dit evenement, wel melden we het evenement aan de meldkamer vantevoren

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 18 maart 2014, 16:46:50
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1251830 date=1395157431
ALS zorg is inderdaad niet verplicht bij dit evenement, wel melden we het evenement aan de meldkamer vantevoren

Wat dan wel weer grappig is dat er wel een brandweerteam voor brand en THV-taken is, maar geen ambulance. Als het gaat om technische hulpverlening kan de een toch niet zonder de ander.

Tof trouwens dat je wel reageert op vragen :)

Grumpy91

• Senior gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 18 maart 2014, 16:49:18
Citaat van: RemRoof link=msg=1251835 date=1395157610
Wat dan wel weer grappig is dat er wel een brandweerteam voor brand en THV-taken is, maar geen ambulance. Als het gaat om technische hulpverlening kan de een toch niet zonder de ander.

Tof trouwens dat je wel reageert op vragen :)

Ik ben niet van de idioten dat ik niet op vragen wilde beantwoorden, jullie goed recht dat er vragen komen en deze te stellen! En ik zal ze ook beanwoorden (hoever ik ze kan beantwoorden) maar ik was gewoon geirriteerd omdat dat niet de strekking was van mijn topic met het beginnen ervan ;) Dat irriteerde me mateloos eigenlijk  :P

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 18 maart 2014, 16:50:48
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1251820 date=1395156960
Maar er zijn goede, duidelijke afspraken gemaakt tussen ons, brandweer en organisatie. Ook ten behoeve van technische bevrijding (mocht dit nodig zijn).

Dat geloof ik gelijk. De discussie gaat hier ook meer over de medische achtergrond van het personeel bij dergelijke inzetten.

Ik neem maar even aan dat jullie als EHBO-ers, die worden geconfronteerd met poly-traumapatiënten, geschoold zijn in het ondersteunen van medisch personeel en de ATLS/PHTLS principes. (?)

Dat jullie een verpleegkundige inzetten kan zeker heel nuttig zijn, deze persoon heeft aanzienlijk meer verstand van de (patho-)fysiologie dan een leek met EHBO-cursus. De titel verpleegkundige zegt echter nog niks over de achtergrond en mogelijkheden van die persoon.

Er zit een héél groot verschil tussen een MBO-V-er die na zijn opleiding alleen op pycho-geriatrisch heeft gestaan en een ambulanceverpleegkundige met bijvoorbeeld een IC of anesthesie achtergrond. Als bij het Rode Kruis géén mandaten worden afgegeven, er géén medisch manager is en een beleid omtrent de inzet van VPK's en artsen ontbreekt moet je dit ook helemaal niet willen.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 18 maart 2014, 16:54:32
Citaat van: -Joost- link=msg=1251838 date=1395157848
... Als bij het Rode Kruis géén mandaten worden afgegeven, er géén medisch manager is en een beleid omtrent de inzet van VPK's en artsen ontbreekt moet je dit ook helemaal niet willen.

Ga er maar vanuit dat dit er allemaal niet is, er zijn maar zeer weinig afdelingen waar dit afgedicht is. Dat hoeft ook niet omdat, zoals Pleegje al genoemd heeft het rode kruis geen andere functies kent dan EHV'er.

Er zijn hier en daar wat uitzonderingen maar daar is het, voor zover ik weet, ook afgedekt.

RemRoof