Inzet Rode Kruis/EHBO bij races

Auteur Topic: Inzet Rode Kruis/EHBO bij races  (gelezen 27393 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #30 Gepost op: 18 maart 2014, 16:59:14
Citaat van: -Joost- link=msg=1251838 date=1395157848
Dat geloof ik gelijk. De discussie gaat hier ook meer over de medische achtergrond van het personeel bij dergelijke inzetten.

Ik neem maar even aan dat jullie als EHBO-ers, die worden geconfronteerd met poly-traumapatiënten, geschoold zijn in het ondersteunen van medisch personeel en de ATLS/PHTLS principes. (?)

Dat jullie een verpleegkundige inzetten kan zeker heel nuttig zijn, deze persoon heeft aanzienlijk meer verstand van de (patho-)fysiologie dan een leek met EHBO-cursus. De titel verpleegkundige zegt echter nog niks over de achtergrond en mogelijkheden van die persoon.

Er zit een héél groot verschil tussen een MBO-V-er die na zijn opleiding alleen op pycho-geriatrisch heeft gestaan en een ambulanceverpleegkundige met bijvoorbeeld een IC of anesthesie achtergrond. Als bij het Rode Kruis géén mandaten worden afgegeven, er géén medisch manager is en een beleid omtrent de inzet van VPK's en artsen ontbreekt moet je dit ook helemaal niet willen.

Geschoold is een groot woord, maar wij helpen en ondersteunen inderdaad de verpleegkundige/arts en ook het ambulancepersoneel als dat er is.

En er is inderdaad een heel groot verschil tussen de verschillende verpleegkundigen. Zo uit mijn hoofd hebben wij 1 ambulance verpleegkundige (maar die zit nog met zijn werkgever dat hij nog geen inzetten mag draaien, hopelijk in de loop van dit jaar wel) en een longverpleegkundige (wel bijles gehad in de mogelijke letsels van de races).

De arts die we vroeger erbij hadden die deed dit niet vanuit het Rode Kruis dus zat daarbij niet gelimiteerd aan de regelgeving binnen het Rode Kruis.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #31 Gepost op: 18 maart 2014, 17:41:54
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1251842 date=1395158354
Geschoold is een groot woord, maar wij helpen en ondersteunen inderdaad de verpleegkundige/arts en ook het ambulancepersoneel als dat er is.

En er is inderdaad een heel groot verschil tussen de verschillende verpleegkundigen. Zo uit mijn hoofd hebben wij 1 ambulance verpleegkundige (maar die zit nog met zijn werkgever dat hij nog geen inzetten mag draaien, hopelijk in de loop van dit jaar wel) en een longverpleegkundige (wel bijles gehad in de mogelijke letsels van de races).

De arts die we vroeger erbij hadden die deed dit niet vanuit het Rode Kruis dus zat daarbij niet gelimiteerd aan de regelgeving binnen het Rode Kruis.

Ook een Ambu vpk mag, zonder protocollen die goedgekeurd zijn door de Medisch Manager van een organisatie óf toestemming van zijn MMA bij de RAV geen handelingen boven het niveau van een EHBO-er uitvoeren wanneer ingezet door een evenementenorganisatie. Hij/Zij is immers niet zelfstandig bevoegd, en kan, wanneer er iets misgaat zijn BIG registratie kwijtraken. Zo ook andere verpleegkundigen. Alleen in directe opdracht van een arts of via een verlengde arm instructie mag een pleeg Voorbehouden en risicovolle handelingen uitvoeren wanneer bekwaam.

Het Risico dat jullie verpleegkundigen lopen als ze op de racebaan zelfstandig besluiten een SO uit een auto te laten knippen en planken is groot. Dat moet je als NRK niet willen, en als pleeg niet willen. Wanneer een auto dusdanig in elkaar zit dat deze opengeknipt moet worden om het slachtoffer er veilig uit te krijgen, heeft deze persoon recht op letsel (HET) en dus op zorg van een AMBU tijdens en na een extractie.
Ook het prikken van een infuus, infunderen van vloeistoffen/ medicatie en andere handelingen mag een pleeg niet zonder instructie van een arts. De toegevoegde waarde van een VPK zit hem dus alleen in het mogelijk hebben van meer kennis over (patho)fysiologie.  Dat kan heel waardevol zijn maar ik sluit me bij Remroof en Joost aan als zij zeggen dat het erg vreemd is dat er Wel Brandweer aanwezig is maar geen Professionele ALS zorg.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

Grumpy91

• Senior gebruiker
Reactie #32 Gepost op: 18 maart 2014, 18:10:09
Citaat van: Golly link=msg=1251864 date=1395160914
Ook een Ambu vpk mag, zonder protocollen die goedgekeurd zijn door de Medisch Manager van een organisatie óf toestemming van zijn MMA bij de RAV geen handelingen boven het niveau van een EHBO-er uitvoeren wanneer ingezet door een evenementenorganisatie. Hij/Zij is immers niet zelfstandig bevoegd, en kan, wanneer er iets misgaat zijn BIG registratie kwijtraken. Zo ook andere verpleegkundigen. Alleen in directe opdracht van een arts of via een verlengde arm instructie mag een pleeg Voorbehouden en risicovolle handelingen uitvoeren wanneer bekwaam.

Het Risico dat jullie verpleegkundigen lopen als ze op de racebaan zelfstandig besluiten een SO uit een auto te laten knippen en planken is groot. Dat moet je als NRK niet willen, en als pleeg niet willen. Wanneer een auto dusdanig in elkaar zit dat deze opengeknipt moet worden om het slachtoffer er veilig uit te krijgen, heeft deze persoon recht op letsel (HET) en dus op zorg van een AMBU tijdens en na een extractie.
Ook het prikken van een infuus, infunderen van vloeistoffen/ medicatie en andere handelingen mag een pleeg niet zonder instructie van een arts. De toegevoegde waarde van een VPK zit hem dus alleen in het mogelijk hebben van meer kennis over (patho)fysiologie.  Dat kan heel waardevol zijn maar ik sluit me bij Remroof en Joost aan als zij zeggen dat het erg vreemd is dat er Wel Brandweer aanwezig is maar geen Professionele ALS zorg.

Om even duidelijkheid te krijgen: onze verpleegkundigen doen geen voorbehouden handelingen zonder toestemming e.d. van een arts. Zoals ik aangaf al eerder heeft een verpleegkundige een betere medische achtergrond en kennis dan een EHBO'er en kan deze beter inschatten. Als een slachtoffer uit een auto komt is dit op eigen kracht, wij trekken hem er niet uit. De verpleegkundige kan een betere inschatting maken dan ons (in samenspraak met de brandweer natuurlijk) op de manier waarop het slachtoffer uit de auto komt. Wij zullen dus nooit en ten nimmer een slachtoffer zelf uit de auto trekken. Ook zal de verpleegkundige nooit voorbehouden handelingen doen zonder nadrukkelijke toestemming. Wij (inclusief verpleegkundige) zullen de ambulancedienst ondersteunen als deze ter plaatse komen en helpen. Onze verpleegkundige blijft wel bij het slachtoffer (samen met de ambu verpleegkundige) als er geknipt gaat worden.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

Pleegje_

• Senior gebruiker
Reactie #33 Gepost op: 18 maart 2014, 18:56:54
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1251830 date=1395157431
ALS zorg is inderdaad niet verplicht bij dit evenement, wel melden we het evenement aan de meldkamer vantevoren

Nogmaals...lees de richtlijnen van de FIA maar eens voordat je je vingers ergens aan brand...

Grumpy91

• Senior gebruiker
Reactie #34 Gepost op: 18 maart 2014, 19:00:07
Ik ben geen eindverantwoordelijke van deze inzet. En richtlijnen, daar ben je je nog niet verplicht aan te houden maar word sterk aangeraden toch? Waar vind ik die richtlijnen van een race, ik vind ze niet zo vlug op de site.

Pleegje_

• Senior gebruiker
Reactie #35 Gepost op: 18 maart 2014, 19:49:16
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1251908 date=1395165607
Ik ben geen eindverantwoordelijke van deze inzet. En richtlijnen, daar ben je je nog niet verplicht aan te houden maar word sterk aangeraden toch? Waar vind ik die richtlijnen van een race, ik vind ze niet zo vlug op de site.

Niet eindverantwoordelijk..wel aansprakelijk voor je eigen handelen!!

En die richtlijnen van de FIA zijn bindend. Echter de KNAF heeft ze nog verder aangescherpt en opgewaardeerd. Dus kijk gewoon op de site van de KNAF en je vind ze voor elk onderdeel van de autosport.

Grumpy91

• Senior gebruiker
Reactie #36 Gepost op: 18 maart 2014, 19:55:59
Citaat van: Pleegje_ link=msg=1251917 date=1395168556
Niet eindverantwoordelijk..wel aansprakelijk voor je eigen handelen!!

En die richtlijnen van de FIA zijn bindend. Echter de KNAF heeft ze nog verder aangescherpt en opgewaardeerd. Dus kijk gewoon op de site van de KNAF en je vind ze voor elk onderdeel van de autosport.

Ik handel daarom binnen mijn mogen en kunnen. Zo doen al onze mensen dit tijdens elke inzet. Los ervan of dit nu op een autocircuit is of tijdens Nationale Indië Herdenking in Roermond

Grumpy91

• Senior gebruiker
Reactie #37 Gepost op: 18 maart 2014, 20:01:16
Dit geld voor Oval circuits die een minimale lengte hebben van 400 meter, het Jaba Circuit heeft een lengte van +/- 380 meter en hoeft dus hier niet aan te voldoen als ik dit goed begrijp?

Citaat uit: http://www.knaf.nl/media/48649/ovalracing_reglement_2014.pdf
Citaat
Art. 8 OFFICIALS
Bij iedere wedstrijd (evenement) dienen de volgende gelicentieerde officials in functie te zijn:
1. Sportcommissaris(sen) (NK verplicht, andere wedstrijden niet);
2. Wedstrijdleider;
3. 1 of 2 assistent-wedstrijdleiders;
4. Wedstrijdsecretaris;
5. Hoofd baancommissaris en voldoende baancommissarissen;
6. Hoofd technische controle en voldoende (tenminste 3) Technische Commissarissen;
7. Tijdwaarnemers en/of rondetellers;
8. Arts en voldoende Rode Kruis en/of EHBO-personeel;
9. Brandweerpersoneel.

Grumpy91

• Senior gebruiker
Reactie #38 Gepost op: 18 maart 2014, 20:03:45
De klasses die op het Jaba Circuit racen zijn: BriSCA F2, Saloon Stockcar, Stockcar 1300, Formula Toyota, Ministox, National Hodrod, Sprint 1300, Standaard Posterholt en Stockrod.

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #39 Gepost op: 18 maart 2014, 20:04:08
Richtlijnen (en protocollen) hebben niet de kracht van wet en regelgeving. Het zijn immers private afspraken en dus per definitie geen wet en regelgeving. Ook die van de FIA en KNAV niet.
Richtlijnen kunnen wel worden gezien als leidend voor een branche om juridisch ingedekt te zijn. Zo sluit de gehele ambulancesector zich aan aan het LPA om uniforme werkwijze te bewerkstelligen en juridisch sterk te staan door de eindverantwoordelijk te leggen bij artsen.

Het probleem is dat elke organisatie eigen richtlijnen kan samenstellen die bindend zijn binnen die specifieke organisatie. Richtlijnen van de ene organisatie en de andere kunnen dus (sterk) afwijken.
Maar aangezien er meerdere branches kunnen zijn in één specifieke sector ............ kunnen er weer verschillende branche richtlijnen in dezelfde sector zijn.

Je moet je dan ook afvragen of het toepassen van de LPA wel rechtmatig is buiten de ambulance sector/branche.
Als je het LPA toepast zonder verantwoordelijk toeziend arts en nog eens buiten de ambulance werkomgeving, ja dan is dat in voorkomende gevallen vragen om juridische problemen.
Het Rode Kruis kan het LPA wellicht als leidend beschouwen voor haar verpleegkundigen en artsen (voor gemotoriseerde sporten), maar dan nog is het RK nog steeds niet juridisch ingedekt daar zij geen deel uitmaakt van de ambulancebranche.

De rechter heeft uiteindelijk het laatste woord als het aankomt op strafbaarheid, verwijtbaarheid in handelen ed.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we