Inzet Rode Kruis/EHBO bij races

Auteur Topic: Inzet Rode Kruis/EHBO bij races  (gelezen 27520 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #90 Gepost op: 26 september 2014, 18:36:08
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1298367 date=1411739575
120 rollen synthetische watten en 120 rollen ideaalwindsel voor 120 drukverbandjes in plaats van de 4 rolletjes die je standaard in je verbandtas hebt zitten. Zelfde geldt natuurlijk voor je andere verbandmiddelen.

Gelukkig heb je die ook allemaal nodig bij een gemiddelde inzet...hahaha.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #91 Gepost op: 26 september 2014, 19:21:12
Citaat van: Marnix link=msg=1298387 date=1411743607
Los van de vraag of het wel of geen zin heeft is binnen het RK niemand die toestemming van de directie heeft om met OGS te rijden. Dus het argument "Het mag niet" zou voldoende reden moeten zijn.

Of juist een reden om het toch te doen 998765
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #92 Gepost op: 26 september 2014, 19:21:56
Citaat van: jelte link=msg=1298383 date=1411742053
Ik ben ook niet overal mee oneens wat er geschreven is maar vind dat het afzeik gehalte hoog terwijl ik liever zie om met argumenten proberen aan te geven waarom het beter is om bv geen ogs te gebruiken bij dit evenement.  De discussie over helm en star of life  is al gevoerd en dat het RK bij een eerste hulp verlening alleen maar met hun porto's lopen zwaaien vind ik gewoon te ver gaan en daar doe je alle RKers te kort denk ik.
Laten we met zijn allen professioneel zijn en alleen inhoudelijk reageren. Verdere reacties op de persoon af of die respectloos zijn worden verwijderd.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #93 Gepost op: 26 september 2014, 22:44:14
Citaat van: jelte link=msg=1298288 date=1411691375
Idd ontopic want snap niet dat er altijd mensen zijn die een ander zijn hobby proberen af te vallen. En ik denk dat de meeste mensen en zeker de coureurs wel begrijpen dat een blauwe zwaailamp niet ALS hulp betekent. Dus ben je op een afgesloten circuit lekker ogs aan als je dat leuk vind. En als een ander daar commentaar op heeft, jammer dan want het rode kruis kan bij sommigen nu eenmaal weinig goeds doen.

Dit soort uitspraken helpt het Rode Kruis nou ook niet echt he? Hoe minder blauwe zwaailampen er naar een ongeval rijden hoe veiliger. Als je meer veiligheid nodig hebt op de baan dan een set oranje veiligheidslampen kunnen bieden, dan wordt het tijd voor de Pace car of de rode vlag. Blauwe lampen en het Rode Kruis leidt meestal tot te hoge adrenaline gehaltes in het bloed. Keep it simple, keep it safe.
Arts  www.alphalog.nl


petre

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #94 Gepost op: 11 oktober 2014, 18:29:57
Citaat van: jelte link=msg=1298288 date=1411691375
Idd ontopic want snap niet dat er altijd mensen zijn die een ander zijn hobby proberen af te vallen. En ik denk dat de meeste mensen en zeker de coureurs wel begrijpen dat een blauwe zwaailamp niet ALS hulp betekent. Dus ben je op een afgesloten circuit lekker ogs aan als je dat leuk vind. En als een ander daar commentaar op heeft, jammer dan want het rode kruis kan bij sommigen nu eenmaal weinig goeds doen.
Wat voegt de lamp en het lawaai toe als het al een gesloten circuit is en men herkent de wagen al?


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #95 Gepost op: 12 oktober 2014, 02:21:40
Weet ik niet. Weet wel dat ze bij de formule 1 het ook doen want heb dat gezien bij de laatste crash. Daar zullen de professionele hulpverleners het wel volgens een protocol op het circuit moeten doen en vraagt niemand zich af waarvoor. Ik gok zelf eigen veiligheid. Of het echt veiliger is Weet ik niet maar ook hier op een afgesloten terrein mag het en baat het niet, het schaadt ook niet.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #96 Gepost op: 17 oktober 2014, 13:58:59
Citaat van: jelte link=msg=1301436 date=1413073300
Weet ik niet. Weet wel dat ze bij de formule 1 het ook doen want heb dat gezien bij de laatste crash. Daar zullen de professionele hulpverleners het wel volgens een protocol op het circuit moeten doen en vraagt niemand zich af waarvoor. Ik gok zelf eigen veiligheid. Of het echt veiliger is Weet ik niet maar ook hier op een afgesloten terrein mag het en baat het niet, het schaadt ook niet.

De begeleiding van een ambulance over een circuit wordt gedaan door het veiligheidspersoneel op de baan, onder andere door het geven van vlagsignalen. Met toeters en bellen over een circuit rijden heeft geen praktisch nut ;)


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #97 Gepost op: 21 oktober 2014, 01:52:38
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1298370 date=1411740154

Die Star Of Life logo's zijn nooit bedoeld geweest voor onze Rode Kruis inzetten!!!!!!!!!!!!!!!!!!

waarvoor dan wel?? overigens roep ik nog even in het geheugen dat AZN de star of life en het gebruik ervan heeft laten registreren bij hte Europees Merken Bureau...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #98 Gepost op: 21 oktober 2014, 10:49:32
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1303206 date=1413849158
waarvoor dan wel?? overigens roep ik nog even in het geheugen dat AZN de star of life en het gebruik ervan heeft laten registreren bij hte Europees Merken Bureau...

Dat was voor scouting, is hele discussie over geweest en ik ga er niet meer op in verder.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


FireStorm

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 24
Reactie #99 Gepost op: 16 november 2014, 01:02:36
Toen der tijd dat ik nog bij het Rode Kruis werkzaam was (is al een tijdje geleden omdat ik aardig in conflict lag met de Coordinator en bestuur van de afdeling vanwege een geweldsincident) maargoed ff on topic dan.

Ik heb jaren bij de cross gestaan in Markelo wij mochten absoluut nooit met blauw licht en sirene rijden en al helemaal niet op afgesloten terrein in mijn geval is dit regelmatig wel gebeurd maar dan in opdracht van A een trauma-arts en B een ambulance verpleegkundige en onder verantwoording van hun (wil nog niet zeggen dat ik het had mogen doen maar goed er zijn levens gered)
1 keer heb ik hem gebruikt omdat er ''obstakels'' voor de PAM stonden en 1x ivm spoedrit met een trauma arts en het werd mij opgedragen om wel met sirene en zwaailicht te rijden dus heb ik dit braafjes gedaan terwijl ik eigenlijk volgens de regels dit nooit had mogen doen heb ook wel gigantisch op mijn flikker gehad maar door de Trauma-arts ben ik hier heel erg goed van af gekomen.

De situatie was als volgt; Op het moment van het incident waar ik de Trauma-arts naar toe moest brengen is er door de verbindingsdienst contact gelegd met de AC die vertelde dood leuk dat een ambulance een half uur tot drie kwartier van plaats incident af was en met een ander incident bezig was omdat de gezondheid van de patient (om het zo maar even te noemen) in gevaar was is mij dus door de Trauma-arts opgedragen om met sirene en zwaailichten over het terrein heen te rijden natuurlijk niet als een ''dolle hond'' maar gewoon op ''normale en voorzichtige snelheid'' hierdoor is het leven van de man wel gered en kreeg van het ambulance personeel de complimenten dat vond ik als RK medewerker super fijn om te horen.

Vindt het zelf ontzettend jammer dat Het Rode Kruis nooit opleidingen of trainingen zal gaan doen op dit onderdeel tevens vindt ik het erg jammer dat ook de SIGMA-teams opgeheven zijn. maar om nog even on topic te blijven; Natuurlijk moet je je aan de regels houden en niet om elke wisse wasje met sirene en zwaailicht gaan rijden maar als het echt absoluut nodig is en je krijgt bijv opdracht van een Trauma-arts die zijn verantwoordelijkheid neemt zie ik het probleem niet echt maar snap ook absoluut de mening van de rest.
Ex Rode Kruis Medewerker, Ex Sigma lid, Ex Dierenambulance medewerker..