Evenementenhulpverlening en brandbestrijding

Auteur Topic: Evenementenhulpverlening en brandbestrijding  (gelezen 11428 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #10 Gepost op: 23 maart 2014, 22:43:23
Toch iets waar je wel op zou moeten letten, gaat immers ook over je eigen veiligheid.

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #11 Gepost op: 23 maart 2014, 22:44:28
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1253455 date=1395611003
Toch iets waar je wel op zou moeten letten, gaat immers ook over je eigen veiligheid.

Zeker! Ik denk dat ik inderdaad bewuster van moet worden. En zo de meeste EHBO'ers tijdens inzetten (denk ik dan)
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #12 Gepost op: 23 maart 2014, 22:45:34
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1253456 date=1395611068
Zeker! Ik denk dat ik inderdaad bewuster van moet worden. En zo de meeste EHBO'ers tijdens inzetten (denk ik dan)

verbeter de wereld, begin bij jezelf ;-) maar ik geloof dat dat nu al wel lukt na dit topic :)

Grumpy91

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 23 maart 2014, 22:48:55
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1253457 date=1395611134
verbeter de wereld, begin bij jezelf ;-) maar ik geloof dat dat nu al wel lukt na dit topic :)

Zeker! Haha! Hopelijk uiteindelijk niet alleen bij mezelf 998765
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

Koekerdt

• Forum gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 23 maart 2014, 22:53:02
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1253453 date=1395610758
Ik weet dat bij Pinkpop de brandveiligheid een verantwoording is van de security. Omdat er bekend is dat er vaak jongeren zijn die een brandje stoken op het moment dat de dag ten einde is en ze van het terrein af moeten heeft de security al brandblussers in/bij de hand. Op andere evenementen heb ik hier nooit op gelet. Bij Pinkpop viel me dit heel erg op. Ook stond bij elke in/uitgang enkele (grotere) brandblussers.

Is dit in alle gevallen zo? Of was het in dit geval zo?

tijdens een brand en "bijbehorende" ontruiming op pinkpop gaat het om grote verplaatsingen van grote groepen mensen. Dat neemt crowd-control-risico's met zich mee en als ik de keus zou hebben, zou ik iedere beveiliger die er is op die publieksverplaatsing inzetten. Dan wil je dus ook weer niet dat die bezig zijn met brand blussen, op de zelfde manier als met de eerder genoemde EHBO'ers.

Ik vermoed dat in dit geval de beveiliging zich vooral richt op de brandstichting door de jongeren, en daarbij de ontstane brand als bijzaak zien. De beveiliging is er voor de jongeren en ze blussen de brand zelf om zo hun eigen veiligheid te verbeteren. De brandwachten houden zich op de achtergrond omdat het publiek zich tegen hun kan keren in zo'n situatie, en dat laat je liever door de beveiliging oplossen. Maar zoals ik al zeg: het is een vermoeden, dat zou in ieder geval wel mijn aanpak zo ongeveer zijn.
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid

Grumpy91

• Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 23 maart 2014, 22:57:14
Citaat van: Koekerdt link=msg=1253460 date=1395611582
Is dit in alle gevallen zo? Of was het in dit geval zo?

tijdens een brand en "bijbehorende" ontruiming op pinkpop gaat het om grote verplaatsingen van grote groepen mensen. Dat neemt crowd-control-risico's met zich mee en als ik de keus zou hebben, zou ik iedere beveiliger die er is op die publieksverplaatsing inzetten. Dan wil je dus ook weer niet dat die bezig zijn met brand blussen, op de zelfde manier als met de eerder genoemde EHBO'ers.

Ik vermoed dat in dit geval de beveiliging zich vooral richt op de brandstichting door de jongeren, en daarbij de ontstane brand als bijzaak zien. De beveiliging is er voor de jongeren en ze blussen de brand zelf om zo hun eigen veiligheid te verbeteren. De brandwachten houden zich op de achtergrond omdat het publiek zich tegen hun kan keren in zo'n situatie, en dat laat je liever door de beveiliging oplossen. Maar zoals ik al zeg: het is een vermoeden, dat zou in ieder geval wel mijn aanpak zo ongeveer zijn.

Vorig jaar was het op het moment dat de security een brandje zag ze met meerdere mensen er opaf liepen, mensen met en mensen zonder brandblussers, mensen zonder stuurden de mensen weg richting uitgang en zorgden zo dat de mensen met brandblussers veilig konden werken

Koekerdt

• Forum gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 23 maart 2014, 23:06:11
Ik heb me even kort verdiept in deze casus. Op pinkpop wordt de beveiliging gedaan door TCS als ik het goed heb. TCS heeft verschillende takken naast enkel beveiliging, zo ook brandveiligheid/brandwachten. Ik denk dat je dus een samenwerking hebt gezien tussen de beveiligings-tak en de brandveiligheids-tak van hetzelfde bedrijf.
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid

Grumpy91

• Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 23 maart 2014, 23:13:35
Citaat van: Koekerdt link=msg=1253462 date=1395612371
Ik heb me even kort verdiept in deze casus. Op pinkpop wordt de beveiliging gedaan door TCS als ik het goed heb. TCS heeft verschillende takken naast enkel beveiliging, zo ook brandveiligheid/brandwachten. Ik denk dat je dus een samenwerking hebt gezien tussen de beveiligings-tak en de brandveiligheids-tak van hetzelfde bedrijf.

Ik spreek het niet tegen. Ze hadden alleen allemaal Security groot op het shirt staan en dezelfde kleding aan. Ik zag daarin dus geen verschil. Maar het zou dus best kunnen kloppen wat je zegt :)

Koekerdt

• Forum gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 23 maart 2014, 23:28:48
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1253465 date=1395612815
Ik spreek het niet tegen. Ze hadden alleen allemaal Security groot op het shirt staan en dezelfde kleding aan. Ik zag daarin dus geen verschil. Maar het zou dus best kunnen kloppen wat je zegt :)
Ik zeg ook niet dat jouw waarneming niet klopt ofzo, ik probeer alleen jouw voorbeeld mee te nemen om uit te leggen dat je de verschillende taken het best kan verdelen tussen verschillende diensten. Aangezien dat deel van de vraag was in het openingsbericht van dit topic.

Grumpy91

• Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 23 maart 2014, 23:30:42
Citaat van: Koekerdt link=msg=1253470 date=1395613728
Ik zeg ook niet dat jouw waarneming niet klopt ofzo, ik probeer alleen jouw voorbeeld mee te nemen om uit te leggen dat je de verschillende taken het best kan verdelen tussen verschillende diensten. Aangezien dat deel van de vraag was in het openingsbericht van dit topic.

Is het zeker! (ben ook zeker niet boos/pissed of noem maar op, vind het mooi dat we hier elkaar allemaal kunnen aanvullen vaak!)