Zeer grote brand (rietgedekte woning) Burgemeester van Ommerenweg - Blokzijl 23-03-2014

Auteur Topic: Zeer grote brand (rietgedekte woning) Burgemeester van Ommerenweg - Blokzijl 23-03-2014  (gelezen 36147 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Pino112

• Senior gebruiker
GROTE BRAND RIETGEDEKT HUIS BLOKZIJL NOG NIET GEBLUST, SCHADE IS GROOT

In Blokzijl is de brandweer nog altijd aan het blussen bij een huis aan de Burgemeester van Ommerenweg waar vanmorgen brand uitbrak. De schade aan het huis is groot.

Vanmorgen trok een hevige onweersbui met hagel over de regio. Door blikseminslag brak er brand uit in het rietgedekte huis in Blokzijl. De bewoners konden zich op tijd in veiligheid brengen maar konden niet voorkomen dat de brand flinke schade aanrichtte.

Halverwege de middag was het vuur onder controle maar de brand is nog altijd niet geblust. Inmiddels is de hele bovenverdieping van het huis verwoest door de brand. De begane grond is ernstig beschadigd door het vele bluswater.

In het pand in Blokzijl zat een kantoor van de Tamek Groep accountants en belastingadviseurs. De medewerkers worden tijdelijk ondergebracht op een vestiging van het bedrijf in Meppel.

http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=185711

André Welten

• Senior gebruiker
Ik denk dat je dat hele pand als verloren kunt beschouwen, als er nog steeds vuur in dat riet zit krijg je er het met enkel water niet uit (op foto 6 kun je goed zien dat het water gewoon over de rietstengels naar beneden loopt en er niet tussenin doordringt..).

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
p2kflex
21:24:49 23-03-14-ALPHA-PRIO 2 melden voor inzet met msa : : Burgemeester van Ommerenweg : 15 8356HN Blokzijl 1261 (Rietgedekt pand) (BR: zeer groot) (Verzorging,logistiek regio)
ZGB0611182BRW IJsselland (Oldemarkt) (Postalarm)

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
https://www.youtube.com/watch?v=Hy8GpcQl9Xw
Bliksem slaat in rieten kap woning.Grote brand
H Meter
Gepubliceerd op 23 mrt. 2014
Citaat
Blokzijl - Zondagmorgen is er brand uit gebroken in een grote riet gedekte woning aan de Burgemeester van Ommerenweg in Blokzijl. De brand is ontstaan tijdens een zeer hevige hagelbui door blikseminslag. De brand is in eerste instantie uitgebroken op de zolderverdieping. Het vuur sloeg al snel door de ramen naar buiten. Brandweerkorpsen uit de hele regio hebben assistentie verleend. De bewoners zijn zonder kleerscheuren uit de woning kunnen komen. Zij hebben later nog diverse spullen uit de woonkamer gehaald, later werd dit werk overgenomen door de brandweer. De brand trok veel bekijks o.a. op de Vollenhoverdijk. De brandweer heeft met behulp van de hoogwerker het riet van het dak gespoten. Vermoedelijk moet de hele woning als verloren worden beschouwd.
Samen sterk in de hulpverlening!

André Welten

• Senior gebruiker
msa staat toch voor motorspuitaanhanger? ik vraag me af wat ze daarmee willen aanvangen...

toverboer

• Forum gebruiker
de kelder leeg pompen

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: André Welten link=msg=1253448 date=1395609847
msa staat toch voor motorspuitaanhanger? ik vraag me af wat ze daarmee willen aanvangen...

Een MSA kan worden ingezet voor de bluswatervoorziening ipv een autospuit. Dat scheelt personeel van de een autospuit en ook kan de autospuit weer uitrukgereed worden.
Ook kun je met een MSA soms makkelijker bij open water komen dan met een autospuit.
Zoals Toverboer ook stelt voor pompwerkzaamheden alhoewel een dompelpomp in de regel wel wat makkelijker werkt maar dan moet je wel elektriciteit in de buurt hebben.

toverboer

• Forum gebruiker
je bent wel even bezig met een dompelpomp zon 100 000 kub.

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: toverboer link=msg=1253593 date=1395671478
je bent wel even bezig met een dompelpomp zon 100 000 kub.

Voor 100.000 m3 zou je inderdaad wel even bezig zijn.
Ik vermoed dat je bedoelt 100 m3.

Bert_0341

• Forum gebruiker
Citaat van: pompbediende link=msg=1253306 date=1395584579
Ik ga met je mee omtrent je gedachten over de aard van de bebouwing, echter weet je niets van de situatie binnen af en wat er is gebeurd na die blikseminslag.  Ook heb je hiermee nog niet 1 vraag beantwoord welke ik stelde.  Ik denk dat je ook hier weer veel te snel met je conclusie en vingertje klaar staat zonder ook maar iets te weten van de beginsituatie ( welke zeer belangrijk is )...een beetje jammer  :-\

Inderdaad de situatie voor de inslag is duidelijk mogelijk beplating onder het riet, hoe de constructie zich echter heeft gehouden na de inslag is niet bekend, misschien heeft er wel gloed/vuur in de beplating gezeten en is het niet zo zeer het riet wat een probleem vormt maar de isolerende beplating die verolgens het riet meeneemt.

Een juist oordeel er over vormen als je er niet bij bent geweest is lastig, kleine dingen die op foto's of andere media niet te zien zijn kunnen een hele grote invloed hebben op iets en of de te nemen besluiten hoe de brand aan te pakken.