Inderdaad de situatie voor de inslag is duidelijk mogelijk beplating onder het riet, hoe de constructie zich echter heeft gehouden na de inslag is niet bekend, misschien heeft er wel gloed/vuur in de beplating gezeten en is het niet zo zeer het riet wat een probleem vormt maar de isolerende beplating die verolgens het riet meeneemt.
Een juist oordeel er over vormen als je er niet bij bent geweest is lastig, kleine dingen die op foto's of andere media niet te zien zijn kunnen een hele grote invloed hebben op iets en of de te nemen besluiten hoe de brand aan te pakken.
De impact van een blikseminslag in een rietkap is inderdaad de grote vraag.
Een tijdje geleden zat ik een vliegtuig waar we tien minuten na het opstijgen vanaf Schiphol een luide knal hoorden. De gezagvoerder melde na enige tijd dat we waren getroffen door een blikseminslag. Verder niets aan de hand en we vlogen gewoon door naar Madrid.
Na de landing te Madrid even samen met de gezagvoerder gekeken naar de schade, dat was niet meer dan een zwarte plek van ca 20 cm2.
Na en blikseminslag in een woning ben je vanwege de klap vrijwel direct gealarmeerd en kunnen de hulpdiensten redelijk snel ter plaatse zijn en inzetten op de bestrijding van de brand die na de inslag zich in of onder het riet aan het ontwikkelen is.
Aanpak,gelijktijdig zowel van binnenuit als vanaf buiten lijkt het meest optimaal als het tenminste haalbaar is. Dat is natuurlijk meer haalbaar naarmate de brand sneller wordt ontdekt en de brandweer ook met het juiste materieel en de nodige ervaring spoedig ter plaatse komt.