Zeer grote brand (rietgedekte woning) Burgemeester van Ommerenweg - Blokzijl 23-03-2014

Auteur Topic: Zeer grote brand (rietgedekte woning) Burgemeester van Ommerenweg - Blokzijl 23-03-2014  (gelezen 35596 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

JeffreyBrw

  • Fotograaf | Videograaf | Redacteur
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 39
  • 112 volger en redacteur van www.Regio25.nl
    • Regio25.nl
Altijd nieuws gierig | Regio25.nl | @JeffreyBrw


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Bert_0341 link=msg=1253608 date=1395675567
Inderdaad de situatie voor de inslag is duidelijk mogelijk beplating onder het riet, hoe de constructie zich echter heeft gehouden na de inslag is niet bekend, misschien heeft er wel gloed/vuur in de beplating gezeten en is het niet zo zeer het riet wat een probleem vormt maar de isolerende beplating die verolgens het riet meeneemt.

Een juist oordeel er over vormen als je er niet bij bent geweest is lastig, kleine dingen die op foto's of andere media niet te zien zijn kunnen een hele grote invloed hebben op iets en of de te nemen besluiten hoe de brand aan te pakken.

De impact van een blikseminslag in een rietkap is inderdaad de grote vraag.
Een tijdje geleden zat ik een vliegtuig waar we tien minuten na het opstijgen vanaf Schiphol een luide knal hoorden. De gezagvoerder melde na enige tijd dat we waren getroffen door een blikseminslag. Verder niets aan de hand en we vlogen gewoon door naar Madrid.
Na de landing te Madrid even samen met de gezagvoerder gekeken naar de schade, dat was niet meer dan een zwarte plek van ca 20 cm2.

Na en blikseminslag in een woning ben je vanwege de klap vrijwel direct gealarmeerd en kunnen de hulpdiensten redelijk snel ter plaatse zijn en inzetten op de bestrijding van de brand die na de inslag zich in of onder het riet aan het ontwikkelen is.
Aanpak,gelijktijdig zowel van binnenuit als vanaf buiten lijkt het meest optimaal als het tenminste  haalbaar is. Dat is natuurlijk meer haalbaar naarmate de brand sneller wordt ontdekt en de brandweer ook met het juiste materieel en de nodige ervaring spoedig ter plaatse komt.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Citaat van: Thor link=msg=1253651 date=1395682692
De impact van een blikseminslag in een rietkap is inderdaad de grote vraag.
Een tijdje geleden zat ik een vliegtuig waar we tien minuten na het opstijgen vanaf Schiphol een luide knal hoorden. De gezagvoerder melde na enige tijd dat we waren getroffen door een blikseminslag.

Appels en peren. Een vliegtuig is van metaal en juist door de grote kans op blikseminslagen erg goed beveiligd tegen inslagen en overspanningen. Dit alles in tegenstelling tot een woning wat, zonder bliksembeveiliging cq -afleiding juist extreem slecht geleidt en in dit voorbeeld zelfs erg brandbaar is.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Bert_0341 link=msg=1253608 date=1395675567
Inderdaad de situatie voor de inslag is duidelijk mogelijk beplating onder het riet, hoe de constructie zich echter heeft gehouden na de inslag is niet bekend, misschien heeft er wel gloed/vuur in de beplating gezeten en is het niet zo zeer het riet wat een probleem vormt maar de isolerende beplating die verolgens het riet meeneemt.

Een juist oordeel er over vormen als je er niet bij bent geweest is lastig, kleine dingen die op foto's of andere media niet te zien zijn kunnen een hele grote invloed hebben op iets en of de te nemen besluiten hoe de brand aan te pakken.
Volgens mij proberen we hier op het forum ook nog wat te leren van elkaar. En als ik zie wat voor een grote verschillen in aanpak van een rieten kap brand er zijn, want die zijn er gewoon. Dan mag daar best wat over gezegt worden. Dat is niet bedoeld om de inzet af te branden, dat is enkel om een discussie weer aan te zwengelen over de aanpak van een rieten kap brand. En dan mag er best een kritische noot gekraakt worden. Dat is dan nog steeds niet om de inzet af te branden, in tegendeel zelfs dat is om van elkaar te leren.
Maar goed, ik begrijp dat dit niet gewaardeerd wordt. Dan zijn we snel klaar met vakinhoudelijk reageren.


gerritsen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
  • Brandweer
Nou ik vind het wel interessant om daarvan te leren...wilde eigenlijk de vraag niet stellen is misschien wel een domme? Zit bij de meest recente bouw van rieten kappen het riet op een soort brandvertragend dakbeschot? Ik ben wel erg benieuwd wat de schade zal zijn als je in eerste instantie geen water gebruikt maar voornamelijk laat branden en plukken?.

Ik denk maar vooral denk,,dat de schade minder zal zijn als je het laat branden .
vanaf 1-1-2014 ex vrijwillige brandweerman


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
For argument's sake...

Kun je ook uitleggen waarom je dat denkt in het scenario van een dakbeschot met brandvertragende eigenschappen en in het scenario van een dakbeschot zonder brandvertragende eigenschappen (even de discussie hoe de brandweer er achter zou moeten komen wat voor dakbeschot gebruikt wordt)?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Peter71 link=msg=1253668 date=1395685501

Maar goed, ik begrijp dat dit niet gewaardeerd wordt. Dan zijn we snel klaar met vakinhoudelijk reageren.

Ik denk dat vakinhoudelijk reageren juist wel zou moeten worden gewaardeerd en ook door de meeste forumleden ook zeker wordt gewaardeerd.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Vandaar ook mijn vraag.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: gerritsen link=msg=1253674 date=1395686791
Nou ik vind het wel interessant om daarvan te leren...wilde eigenlijk de vraag niet stellen is misschien wel een domme? Zit bij de meest recente bouw van rieten kappen het riet op een soort brandvertragend dakbeschot? Ik ben wel erg benieuwd wat de schade zal zijn als je in eerste instantie geen water gebruikt maar voornamelijk laat branden en plukken?.

Ik denk maar vooral denk,,dat de schade minder zal zijn als je het laat branden .

Er is een ontwikkeling geweest waarbij riet werd geschroefd op schotten.
Middels deze methode zou er vrijwel geen ontwikkeling van de brand mogelijk zijn.
Redelijk uitvoerig beschreven of op dit forum of bij de buren maar ik kan het helaas niet meer terugvinden.


Alvast iets: http://www.delaat-rietdekkers.nl/rieten-dak.php?id=7
Het Schroefdak
gesloten-constructie
Foto
Het schroefdak ook wel de gesloten-constructie genoemd, hierbij word het riet rechtstreeks vast op de plaat geschroefd zodat er geen lucht meer tussen de plaat en het riet komt. Hierdoor onstaat stilstaande lucht en dus gaat het rietendak ook zorgen voor een isolatie-waarde, voor een rietendak met een eenvoudige underlayment of OSB plaat mag je dan al rekenen op een RC-waarde van 1,5 voor nieuwbouw ligt de norm op een RC-waarde van 2,5. Het zorgt  er ook voor dat er bij brand geen zuurstof wordt toegevoerd en zonder zuurstof geen brand. Een brand in een schroefdak is na een uur smeulen nog in 5 minuten met de tuinslang te blussen! De grote uitslaande branden met kans op vlieg vuur gevaar als bij een traditionele-construtie bekend zijn is dus ook vrijwel onmogelijk. Een rietendak op de schroef methode is net zo brand gevaarlijk als een pannendak.  
 


N.B.Een stukje tektst uit een ander verhaal

Principe opbouw geschroefde rieten daken
Door aan de onderzijde van het rietpakket te voorkomen dat er zuurstoftoetreding mogelijk is, wordt daar voorzien in een
‘dampdichte’ beplating. Door toepassing van deze beplating vindt geen zuurstoftoetreding plaats bij een brand en zal de
brand zich niet tot moeizaam uitbreiden over de kap. In de praktijk is dit reeds vele malen het geval geweest, waarna een
dergelijke brand met een tuinslang te blussen was.
Aandachtspunten daarbij zijn de randafwerkingen aan de zijden van het rietpakket en de lat, welke o.a. ter plaatse van de
‘wangen’ en aan de onderzijde van de kap het riet opdrukt. Deze dienen dermate uitgevoerd te worden dat ook daar geen
zuurstoftoetreding plaats kan vinden.
Voor het niet juist uitvoeren van de beplating aan de onderzijde is vrijwel geen controle nodig. Indien kieren tussen de
platen aanwezig zijn, zal door die kieren het ‘huisvocht’ uit de woning treden en zal daar met enkele jaren het rietpakket
gaan rotten.
De beplating aan de onderzijde bestaat veelal uit houten platen. Aangezien het rietpakket onvoldoende isolatie heeft, is
aanvullende isolatie onder het rietpakket noodzakelijk, welke veelal uit een schuimisolatie bestaat.


Bert_0341

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 156
Citaat van: Peter71 link=msg=1253668 date=1395685501
En dan mag er best een kritische noot gekraakt worden. Dat is dan nog steeds niet om de inzet af te branden, in tegendeel zelfs dat is om van elkaar te leren.
Maar goed, ik begrijp dat dit niet gewaardeerd wordt. Dan zijn we snel klaar met vakinhoudelijk reageren.

Peter ik bedoel niet dat er geen discussie mag zijn. Ik wil alleen maar aangeven dat het lastig is om op basis van foto's film of andere mediadragers een beeld/oordeel te vormen. Er zijn altijd feiten die je daarop niet waar kunt nemen.

Er kunnen ( en nee ik weet niet of het zo is ) genoeg redenen zijn waarom men misschien niet meer gekozen heeft voor een binnenaanval op de zolder. Op een foto zie je dan alleen brw personeel buiten staan en heb je zoiets van waarom gaan ze niet naar binnen. Terwijl er mogelijk een hele goede reden is om er niet meer naar binnen te gaan die info ontbreekt simpelweg.

Nogmaals er is helemaal niks mis met een discussie  O0