GRIP 2 Zeer grote brand inzet compagnie (Zwembad Company) Nieuwhuisweg - Venray 26-03-2014

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand inzet compagnie (Zwembad Company) Nieuwhuisweg - Venray 26-03-2014  (gelezen 38548 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: -Joost- link=msg=1254318 date=1395935126
De mensen die de grootste mond hebben over het "ingewikkelde" en "zeer slechte" C2000 systeem zijn dezelfde lui die bij de bijscholingen ergens achterin zitten en meer interesse hebben in hun smartphone. Vervolgens vinden ze het gek dat ze niet weten hoe het werkt.
En vervolgens op de vraag of iedereen het gesnopen heeft braaf JA knikken. >:D

Highfield

• Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
Citaat van: Dimeg link=msg=1254314 date=1395934383
Als 20 mensen in dezelfde gespreksgroep tegelijk het knopje om te praten indrukken, heeft er maar één de jackpot. Daar gaat een ander systeem ook niets aan veranderen.

Het kan in conference calls, skype, en honderden andere toepassingen die full-duplex communicatie ondersteunen. Waarom dan niet op een porto? Het is toch niet ondenkbaar dat in een stresssituatie verschillende mensen in een groep tegelijk dingen te melden hebben? Dat moet een systeem gewoon aankunnen, en geen gelul met wachtrijen, knopjes ingedrukt houden en beurt afwachten.

Sterker nog: ik ken en gebruik open source communicatiesystemen die duizenden gebruikers, allemaal full duplex, in tientallen kanalen en subkanalen tegelijk kunnen laten praten. Van over de hele wereld, via laptops, computers en smartphones. Continu in en uitloggende gebruikers. Communicatie onderling in groepen, tussen groepen, vanuit een commandogroep alle commandanten onderling en per commandant naar een sectie, alle configuraties zijn mogelijk in een onbeperkt aantal lagen. Er kunnen afgeschermde kanalen zijn met een wachtwoord, op basis van identiteit van de gebruiker etc etc. En ondanks al die complexiteit is het rechttoe recht aan, iedereen kan het gebruiken na 5 minuten uitleg (if that) en vergeet het nooit meer.

Als ik dat in m'n vrije tijd zo kan inrichten en gebruiken, waarom moet een politieagent dan met een systeem werken waarbij hij als er spoed is misschien geen verbinding krijgt..?
Bijdragen op persoonlijke titel.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Highfield link=msg=1254321 date=1395935471
Het kan in conference calls, skype, en honderden andere toepassingen die full-duplex communicatie ondersteunen. Waarom dan niet op een porto? Het is toch niet ondenkbaar dat in een stresssituatie verschillende mensen in een groep tegelijk dingen te melden hebben? Dat moet een systeem gewoon aankunnen, en geen gelul met wachtrijen, knopjes ingedrukt houden en beurt afwachten.

Wat is de meerwaarde van een partij door elkaar heen gewauwel, waardoor je juist belangrijker informatie gaat missen? Wat is er mis met een stukje etherdiscipline en misschien eventjes op elkaar wachten wat  erin resulteert dat je wel snel en de juiste informatie krijgt. Geef me dan maar het laatste. ::)

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Citaat van: Dimeg link=msg=1254314 date=1395934383
Als 20 mensen in dezelfde gespreksgroep tegelijk het knopje om te praten indrukken, heeft er maar één de jackpot. Daar gaat een ander systeem ook niets aan veranderen.

Terwijl juist met het gebruik van digitale radiocommunicatie de noodzaak om met z'n allen door elkaar te praten ernstig is afgenomen. Zeker als we ook nog in alle regio's de verdere functionaliteiten van TETRA gaan gebruiken. Horen wat je moet horen en praten tegen wie je wil praten, hoe minder lagen in de verbindingen hoe efficiënter het allemaal gaat. Je merkt echter wel dat in de drukkere regio's men daar nog wat huiverig voor is, maar dat gaat ook om praktisch redenen.

Zo loop ik wel eens in een regio waar ik de status van een slachtoffer (als zijnde strandwacht) eerst met een brandweercentralist moet bespreken, die gaat dat dan doorbellen aan zijn MKA collega en die geeft dat vervolgens weer door aan de ambulance. In een andere regio kan ik direct zaken doen met de aanrijdende verpleegkundige, even kort afspraken maken met de lifeliner of een agent direct vertellen wie de verdachten zijn.  O0

Highfield

• Senior gebruiker
Citaat van: Peter71 link=msg=1254326 date=1395936008
Wat is de meerwaarde van een partij door elkaar heen gewauwel, waardoor je juist belangrijker informatie gaat missen? Wat is er mis met een stukje etherdiscipline en misschien eventjes op elkaar wachten wat  erin resulteert dat je wel snel en de juiste informatie krijgt. Geef me dan maar het laatste. ::)

Etherdiscipline is een stuk makkelijker als je apparatuur hebt zonder rare gebruiksinstructies ;)

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
sorry, let u even niet op mij, even een luchtig intermezzo...  ;D

https://www.youtube.com/watch?v=6t14fdMSl_0
De SIF van brandweer Limburg-Noord
goathegod
Gepubliceerd op 26 mrt. 2014
Citaat
De SIF (Snelle Interventie Fiets) van de brandweer Limburg-Noord tijdens Grote brand in Venray.
Samen sterk in de hulpverlening!

guest8310

• Gast
Citaat van: Highfield link=msg=1254306 date=1395933381
Sorry, maar als er bij veel grote incidenten problemen optreden dan is het systeem gewoon niet geschikt voor de situaties waar het gebruikt wordt. Dat zou ongetwijfeld verholpen kunnen worden met betere gebruikersinstructies, maar als die instructies indruisen tegen de praktische werkelijkheid dan is het systeem de fout en niet de gebruiker. Dan kan je mooie websites optuigen en honderden lessen geven, maar als de organisatie zich moet voegen naar de grollen van een porto omdat hij anders niet meer werkt, dan heb je gewoon een verrot systeem.
Je moet het beheersen van je eigen nieuwsgierigheid en luiheid niet verwarren met het "voegen van een organisatie naar een systeem". Als iedereen gewoon de gebruikte apparatuur op de juiste gespreksgroep of uit zet, zal de capaciteit echt geen probleem vormen. En mocht dat dan nog zo zijn, dan is er al een oplossing voor bedacht. (wachtrij) Daar hoef je de organisatie niet voor te veranderen, maar de mentaliteit van de gebruiker. Vroeger kon je in de polder bij Schiphol ook niet meer meeluisteren met je collega's in Brabant. Nu kan het wel, maar moet je het gewoon niet doen. Dat heeft niks met een ongeschikt gebruik te maken.

Je voorbeeld van een full-duplex communicatienetwerk is misschien goed voor je ego, maar heeft niks met C2000 te maken. De wijze waarop C2000 is ingericht, is gebaseerd op gemaakte keuze's. Er is gekozen om te zorgen dat een uitgezonden bericht gegarandeerd bij de aangemelde gespreksgroepgebruikers terecht komt. Men wil zeker weten dat als de centralist iets zegt, dat de gebruikers dat kunnen horen. Een full-duplex netwerk is als een volle kroeg: erg gezellig maar een ramp als je iets aan iedereen duidelijk wilt maken. Zolang iedereen door elkaar tettert, heb je geen idee wie nou wat precies hoort.

Citaat van: Highfield link=msg=1254321 date=1395935471
[...] waarom moet een politieagent dan met een systeem werken waarbij hij als er spoed is misschien geen verbinding krijgt..?
Leuke poging om met een emotioneel argument je gelijk te krijgen, maar verre van steekhoudend. Als er stront aan de knikker is zijn er 2 opties: Urgente spraakaanvraag waarbij de ontvangende centralist kan inbreken (de rest wegdrukken) en de groep vrijgeven aan de betreffende eenheid of bij direct gevaar voor zichzelf: de noodknop waarbij er meteen een (jawel) full-duplex verbinding onstaat tussen de eenheid en de meldkamer. Lukt mij beter dan die volle kroeg waar je heel hard "HELP!" moet gaan staan roepen in de hoop dat de juiste personen je horen....

Citaat van: Highfield link=msg=1254335 date=1395937256
Etherdiscipline is een stuk makkelijker als je apparatuur hebt zonder rare gebruiksinstructies ;)
Leg mij de link daartussen eens uit?
Maak mij eens duidelijk wat er valt onder "rare gebruiksinstructies"?

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
https://www.youtube.com/watch?v=6u2BPf2jcnQ
TVEllef: Brand verwoest Zwembad Company in Venray
Citaat
De firma Zwembad Company in Venray is woensdag volledig verwoest door een uitslaande brand. Die brak rond 12.00 uur uit en verspreidde zich razendsnel. Ook een naastgelegen pand was niet meer te redden, ondanks dat de brandweer het vuur met acht bluswagens te lijf ging.
Samen sterk in de hulpverlening!

piet60

• vkr-pop
  • Senior gebruiker
Citaat van: Live link=msg=1254336 date=1395937329
sorry, let u even niet op mij, even een luchtig intermezzo...  ;D

http://www.youtube.com/watch?v=6t14fdMSl_0
De SIF van brandweer Limburg-Noord
goathegod
Hoewel het Limburg is zou je wel zeggen "hollandser kan het niet: brandweer op de fiets".. ;D

Highfield

• Senior gebruiker
Alvorens inhoudelijk op je bericht in te gaan: je bericht wekt door de veelheid aan persoonlijke steken onder water wat weerstand op. Graag inhoudelijk blijven, dat is wel zo prettig voor de discussie is het niet?

Citaat van: Rhonus link=msg=1254340 date=1395938270
Je moet het beheersen van je eigen nieuwsgierigheid en luiheid niet verwarren met het "voegen van een organisatie naar een systeem". Als iedereen gewoon de gebruikte apparatuur op de juiste gespreksgroep of uit zet, zal de capaciteit echt geen probleem vormen. En mocht dat dan nog zo zijn, dan is er al een oplossing voor bedacht. (wachtrij) Daar hoef je de organisatie niet voor te veranderen, maar de mentaliteit van de gebruiker. Vroeger kon je in de polder bij Schiphol ook niet meer meeluisteren met je collega's in Brabant. Nu kan het wel, maar moet je het gewoon niet doen. Dat heeft niks met een ongeschikt gebruik te maken.

Eens, maar was het juist niet een kracht van het systeem dat men overal met iedereen kon communiceren? Dat inderdaad die strandwacht gelijk met een lifeliner 100km verderop kan lullen, en dat een aanrijdend natuurbrandbestrijdingspeloton al onderweg in een andere regio de juiste informatie krijgt? Tenslotte, is luisteren een belasting? Een communicatiesysteem moet doen waar het voor gemaakt is: communicatie mogelijk maken. De gebruiker lastigvallen met allerlei rare restricties omdat het anders niet meer werkt draagt hier niet aan bij.

Citaat
Je voorbeeld van een full-duplex communicatienetwerk is misschien goed voor je ego, maar heeft niks met C2000 te maken. De wijze waarop C2000 is ingericht, is gebaseerd op gemaakte keuze's. Er is gekozen om te zorgen dat een uitgezonden bericht gegarandeerd bij de aangemelde gespreksgroepgebruikers terecht komt. Men wil zeker weten dat als de centralist iets zegt, dat de gebruikers dat kunnen horen. Een full-duplex netwerk is als een volle kroeg: erg gezellig maar een ramp als je iets aan iedereen duidelijk wilt maken. Zolang iedereen door elkaar tettert, heb je geen idee wie nou wat precies hoort.

Leuke poging om met een emotioneel argument je gelijk te krijgen, maar verre van steekhoudend. Als er stront aan de knikker is zijn er 2 opties: Urgente spraakaanvraag waarbij de ontvangende centralist kan inbreken (de rest wegdrukken) en de groep vrijgeven aan de betreffende eenheid of bij direct gevaar voor zichzelf: de noodknop waarbij er meteen een (jawel) full-duplex verbinding onstaat tussen de eenheid en de meldkamer. Lukt mij beter dan die volle kroeg waar je heel hard "HELP!" moet gaan staan roepen in de hoop dat de juiste personen je horen...

Er is niets emotioneels aan, noch heeft mijn ego hier iets mee van doen. Een full-duplex netwerk kan ook prioriteiten en functies kennen die commandanten en centralisten een scala aan opties in de verbindingen toekennen. Sterker nog, dat is essentieel. In combinatie met een goede, professionele wijze van gebruik heb je dan een hyperflexibel, robuust netwerk zonder wachtrijen, capaciteitsproblemen of andere rare fratsen. Als er stront aan de knikker is dan kan desnoods iedere gebruiker een "overrule" knop op z'n porto krijgen zodat gelijk iedereen stil is (desnoods de commandant en de centrale uitgezonderd) en hij/zij direct kan melden wat er loos is. Er zijn keuzes gemaakt, tuurlijk, en het systeem zal echt wel aan de gestelde eisen voldoen. De vraag is of het resultaat is wat je in de praktijk wilt hebben, en mijn antwoord daarop is nee. Zeker niet omdat er veel goede alternatieven zijn die (ok, na enige aanpassing) in mijn ogen beter aan de vraag van de gebruiker beantwoorden.
Citaat

Leg mij de link daartussen eens uit?
Maak mij eens duidelijk wat er valt onder "rare gebruiksinstructies"?

Een communicatiesysteem anno 2014 waarbij een gebruiker na moet denken over het vasthouden van knopjes om zijn plaats in een wachtrij vast te houden vind ik raar. Die gebruiker moet gewoon kunnen lullen, en het normale menselijke besef hebben dat hij niet praat als iemand anders aan het woord is. In geval van nood: FLASH FLASH FLASH (oid) roepen en praten. Iedere andere luisteraar moet dan gewoon z'n kop houden. Een vergelijking met een volle kroeg is scheef, we werken hier met professionals van wie discipline verwacht mag worden. Een centralist kan gewoon zien wie er loopt te kloten en handelen. Een groepskanaal zal dus gewoon stil zijn als er niets te melden is.