In mijn opleiding tot Rijwieltechnicus heb ik moeten leren dat een elektrische fiets (dwz. fiets met trapondersteuning) maximaal 25 km/u mag rijden.
Maar dat er in de wet een mage staat van een paar procent, waardoor de elektrische fiets maximaal 27,2 km/u kan rijden ("legaal").
Toen deze "snelle" fietsen met trapondersteuning uitkwamen (maximaal 45km/u = high speed e-bike) stond er één in de winkel als showmodel.
Klanten die interesse hadden haakten (uiteraard) af nadat we vertelden dat het ding verzekerd moest worden met een "kentekenplaatje / verzekeringsplaatje".
In de nieuwe regeling zijn het dus gewoon bromfietsen
Dan heb je nu ook nog de
fietsen snorfietsen die zelfstandig 25km/u halen maar elektrisch zijn en eruit zien als "gewone" fiets.
Of de
fietsen bromfietsen die elektrisch zijn en dus 45 km/u halen, maar eruit zien als fiets. Dat is hele andere koek.
Oftewel ziet het er uit als een fiets maar trap je zelf niet mee, geef het dan gewoon de naam snorfiets of bromfiets en geen elektrische fiets...
en anders is het inderdaad een high speed e-bike (idee: "Snelfiets"?)
Wat mij betreft is het dus ook zaak om nu al de consument goed te informeren over de high speed e-bike.
Al is mijn ervaring dat klanten die daar interesse in hebben zichzelf voor een bezoek aan de winkel al goed op de hoogte hebben gebracht.
Het merendeel van de mensen zal gewoon een fiets willen met trapondersteuning tot 25 km/u. De high speed e-bike zal met de regels zoals ze nu zijn opgesteld waarschijnlijk niet interessant zijn voor de meeste klanten.
Zelf ben ik alweer een tijdje in een andere branche werkzaam als verkeersregelaar (ook leuk trouwens!)
Dus veel meer informatie heb ik niet echt toe te voegen