Ik blijf denk ik maar bij mijn standpunt dat het uitbreiden van: geluidjes, lampjes, uitschakeling, enz. in een voertuig leidt tot een te groot veiligheidsgevoel.
Mensen vertrouwen nu al te veel op ABS, EPS, ASR, enz. en zijn het autorijden eigenlijk al verleerd.
Mooi voorbeeld hiervan is de tomtomrijder, "goedendag ANWB alarmcentrale, waarmee kan ik u helpen?","Ik weet niet meer waar ik ben". De centralist van de ANWB denkt dat de beller onwel is en hulp zoekt en vraagt om uitleg, "Meneer, zit u in de auto en ziet u misschien een hm-paal?","Ja, ik sta op de A12 bij hm-paal 62.5. Maar de TomTom is ermee opgehouden en ik weet nu niet meer hoe ik verder moet." Dit is geen fictief iets dat komt gemiddeld 1 op de 10 telefoontjes voor volgens mijn buurman die op een centrale werkt.
Of "Ja, ik weet niet wat er gebeurde. Ik neem met deze auto die bocht altijd zo, met mijn andere auto doe ik dat niet die heeft geen ABS en EPS." Deze hoor ik zelf regelmatig bij ongevallen vanaf de A6 naar de A1.
"Ik reed niet over die streep heen want ik heb de auto niet horen reageren" is een nieuwe aan het segment van chauffeurs, terwijl op de camera beelden wel degelijk is te zien dat men over de streep reed.
Dat zijn nog maar drie voorbeelden en er zijn er jammer genoeg talloze soms met fatale afloop.
Auto's moeten veiliger, nee de bestuurders moeten veiliger.