Het niet zien of opvallen van een HV voertuig kan simpelweg opgelost worden door de juiste locatie van de flitsers (eentje op binnenspiegelhoogte werkt ideaal voor verhoogde attentiewaarde).
Daarnaast is de keuze van de sirenespeaker, het sirenesysteem van groot belang om op te vallen. De enige plek van een "voorwaarschuwing" van voordeel zou zijn, zou in geval van een file zijn, waar een ambulance zich doorheen moet wurmen. Echter is het zendbereik van een systeem beperkt (telecomwet).
Ik ben zelf opbouwer/ leverancier van voertuigen met OGS en "on top" van de ontwikkelingen zowel binnen Nederland als het buitenland. En toevallig ook nog een diploma in productontwikkeling....
Wat me opvalt in NL is dat we bezig blijven met allerlei "speelgoed" in de auto. En sorry, deze zender reken ik daar ook toe. Denemarken, Zweden, Engeland, allemaal doen ze onderzoek naar effectieve signalering en sirenetonen en hier gaan we allerlei kastjes ontwerpen, die een piepje geeft op de radio of de telefoon.
Verder is nog een kastje in het voertuig, dat al volgestopt zit met allerlei zendapparatuur, niet echt iets waar ik als opbouwer op zit te wachten. Nog een mogelijke bron van storing en interferentie. Een lijstje: Voertuigvolgsystemen, GSM systeem, C2000 systeem/ statusplotting, MDT/ mobiele bevraging, ANPR systeem. navigatie is tegenwoordig al redelijk standaard.
Als er extra kosten worden uitgegeven aan "extra hulpmiddelen", zou ik mijn klanten adviseren extra modules in de dakset erbij te plaatsen. Vergelijk maar eens een basis NL Touran met Whelen Ultra Freedom met een Whelen Ultra Freedom op een Zafira van de London Ambulance Service. Alleen al twee extra modules naar voor maakt een wereld van verschil. Verder het toestaan van alternerende koplampen, ipv simultaan knipperen.