@Scorpio, om e.e.a. overzichtelijk te houden quote ik je vragen niet maar geef ik even los antwoord:
Ik heb al eerder een tweetal arresten hier geplaatst, zoek op dezelfde strekking en je gaat er veel meer vinden. Ook interessant zijn diverse arresten die aangeven dat de WVW gecombineerd mag worden met andere wetgeving:
3.5.1. Vooropgesteld moet worden dat het bestaan van een redelijk vermoeden dat iemand zich heeft schuldig gemaakt aan een strafbaar feit niet in de weg staat aan het uitoefenen van controlebevoegdheden door politieambtenaren, mits bij aanwending van die bevoegdheden tegenover een verdachte de aan deze als zodanig toekomende waarborgen in acht worden genomen (vgl. HR 26 april 1988, NJ 1989, 390; HR 13 mei 1997, NJ 1998, 481).
Dat kan dat je er nog niet van gehoord hebt, ik doe het voor mijn boterham dus je kunt mijn verhaal wel geloven dat wij het zo doen. Onlangs nog
deze actie bijvoorbeeld, een 100% controle waarbij de ANPR niet bepaalt welke voertuigen we controleren maar wel ondersteunend aanwezig is.
Het gebeurt ook wel eens dat er geen 100% controle is en de ANPR hits bepalen wie er mee mag voor een controle; ondanks dat de hit dan voor de belasting is betekent dat niet dat een verkeerscontrole onrechtmatig is. Deze dingen worden juist gecombineerd wat heel gebruikelijk is. Jouw gevoel zegt dat het niet kan, juridisch en praktisch is dit gebruikelijk.
Als ik iemand aanhoud voor de Opiumwet, betekent dit toch ook niet dat ik niet mag doorpakken voor de WWM? Dit is geen vermenging van wetgeving, maar het gebruiken van diverse wetgevingen naast elkaar. Het negeren van een rood licht + het rijden onder invloed zijn ook twee verschillende.
Nogmaals, als iemand zijn wvw zaken op orde heeft kan de politie verder niets behalve als een andere wetgeving daar bevoegdheden toe geeft, dan stap je dus over.
Over het controleren van een rijbewijs: JA dit wordt ALTIJD opgevraagd, een rijbewijs zegt namelijk helemaal niets. Dit kan ingevorderd zijn, ongeldig verklaard zijn, vals zijn, rijverbod, kunnen eisen aan zitten (alcoholslot, aangepaste auto etc) en nog veel meer dingen die we aan het pasje niet kunnen zien.
Daarbij komen ook altijd andere gegevens naar boven, bijvoorbeeld openstaande boetes of eerdere veroordelingen.
Maar daar zit dus precies wel het probleem. Een bestuurder van een gestolen auto moet wel voldoen aan een stopteken wanneer dat gegeven wordt in het kader van een verkeerscontrole. Wanneer je bij de verkeerscontrole vaststeld dat de bestuurder geen kentekenbewijs kan overleggen en je bij het uitzoeken er achter komt dat de auto gestolen is, dan kan je dus 'doorpakken' en de bestuurder aanmerken als verdachte. Maar wanneer jij met een ANPR auto een gestolen auto signaleert, dan is de bestuurder van de auto een verdachte, en kan je dus niet meer op grond van de WVW de bestuurder onderwerpen aan een verkeerscontrole.
Nee, ik krijg een rechter écht niet met 2 vingers in de lucht wijsgemaakt dat ik hem een stopteken gaf ter controle op de naleving van de bepalingen gesteld in de wegenverkeerswet, terwijl ik wist dat het een gestolen auto betrof. Dat gaat ook écht niet gebeuren en de bestuurder kan dan ook niet vervolgd worden voor het negeren van een stopteken. Hij hoeft niet mee te werken, maar mag ook niet tegenwerken.
Iemand die vermoedelijk een strafbaar feit pleegt (bijvoorbeeld veel in aanraking ivm handel in verdovende middelen) kunnen we controleren obv de WVW, maar meer ook niet; ook voor hem geldt dat als hij alles op orde heeft, we verder niets kunnen doen.
Scorpio ik begrijp je standpunt, maar ik krijg het idee dat je de klok hebt horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt. Wat jij zegt is allemaal gebaseerd op gevoel, juridisch is er niets mis mee en wordt dit al jaren zo gedaan.
Wellicht dat dit wat opheldering geeft:
https://www.dropbox.com/s/udrin8m8ewmx3lf/bespreking%20stopteken.doc