Ja dat heb ik ook zo her en der gelezen. Die blusleidingen a/b moeten eigenlijk gewoon op orde zijn; er is geen verzekeraar of klassebureau dat een schip zonder deugdelijk brandblusinstallatie van een stempel voorziet. Maarja, praktijk/theorie...
Die blusleidingen zijn ook wel orde en worden ook tijdens het groot survey gecontroleerd door het klassebureau. De blusleidingen zijn in de regel van gegalvaniseerde pijp.
Ook aan de brandblusinstallatie en de noodbrandblusinstallatie worden vanuit de klasse de nodige eisen gesteld en ook die worden ook gecontroleerd en beproefd bij een groot survey.
Dat de brandweer haar eigen toevoer en slangen met armaturen meestal meeneemt is met name vanwege dat de brandweer niet op de hoogte is van het interne brandblussysteem van het schip. Zij zijn dan te afhankelijk van een machinist die daarmee wel op de hoogte is en dat willen ze liever niet.
Overigens is er bij gecompliceerde schepen soms geen ontkomen aan om het interne systeem te gebruiken maar daar zijn dan ook meestal voldoende machinisten*) voor aan boord om de boel op gang te brengen en de brandweer te assisteren.
*) met kennis van de systemen (in een handig boekje), de nodige beschermende pakken, perslucht etc.