GRIP 1 Hulpverlening (vermiste kite surfers) 2e Slag - Rockanje 14-04-2014

Auteur Topic: GRIP 1 Hulpverlening (vermiste kite surfers) 2e Slag - Rockanje 14-04-2014  (gelezen 16736 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Fireball

• Senior gebruiker
Citaat van: SimonSt link=msg=1258625 date=1397581185
Goeie vraag. Ben ik ook wel benieuwd naar.

Citaat van: FF4266 link=msg=1258634 date=1397582612
Tja Thor, ben het met je eens, onbegrijpelijk.. Zoveel met gezwinde spoed, 2 VC's (2, wat moet je ermee, maargoed) allemaal met prio 1, en kan me niet echt indenken dat die prio 1 ritten bijdragen aan de hulpverlening op zee..

Was het dan bekend dat deze kitesurfers ergens op zee dobberden? Ze waren toch vermist? Het zal de eerste keer niet zijn, dat een kitesurfer door de wind ergens op het strand, een duinpan, krib of dijk gesmeten is. Ik ken het gebied daar niet, maar ik kan me voorstellen, dat de zoekactie zich niet alleen op zee concentreerde, maar ook op het land en dan vind ik Grip 1 helemaal niet vreemd.

FF4266

• Senior gebruiker
  • Centralist & Bevelvoerder
Zou kunnen, maar die kans acht ik vrij klein en dan NOG, coordineert het KWC de actie, dus is GRIP daarin niet nodig..

Bovendien zie ik dan nog steeds de meerwaarde van prio 1 voor VC's etc. niet in. Maar goed, als dat binnen een regio de afspraak is dan is dat zo. Ik vind dat je onnodig veel voertuigen op straat hebt met prio 1 telkens.. Telkens ja, want Rotterdam heeft nogal wat grote incidenten en GRIP situaties...

Fireball

• Senior gebruiker
Citaat van: FF4266 link=msg=1258638 date=1397583307
Zou kunnen, maar die kans acht ik vrij klein en dan NOG, coordineert het KWC de actie, dus is GRIP daarin niet nodig..

Bovendien zie ik dan nog steeds de meerwaarde van prio 1 voor VC's etc. niet in. Maar goed, als dat binnen een regio de afspraak is dan is dat zo. Ik vind dat je onnodig veel voertuigen op straat hebt met prio 1 telkens.. Telkens ja, want Rotterdam heeft nogal wat grote incidenten en GRIP situaties...

Zeg je nu dat het KWC een zoekactie op land coordineert en daarmee de operationele leiding heeft? Die mening deel ik namelijk niet.

Wat betreft de prio's... Tja, volgens mij een oude discussie, maar we hebben (helaas) te maken met wettelijke opkomsttijden en een inspectie die daarop toetst.....

FF4266

• Senior gebruiker
Nee, de kustwacht coördineert de zoekactie aan de kust, dat kan dus ook net aan aan land zijn.. Verder landinwaarts wordt 'ie voor de lokale autoriteiten, verder op zee voor de Marine gok ik..

hebben IM's, VC's en diverse functionarissen ook wettelijke opkomsttijden? Geen goede ontwikkeling, met verhoogd risico door het verkeer om een statistiekje te halen..

Fireball

• Senior gebruiker
Citaat van: FF4266 link=msg=1258654 date=1397585231
hebben IM's, VC's en diverse functionarissen ook wettelijke opkomsttijden? Geen goede ontwikkeling, met verhoogd risico door het verkeer om een statistiekje te halen..

Ja zeker, een eerste CoPi start binnen 30 minuten. (artikel 2.3.1. Besluit Veiligheidsregio's)

FF4266

• Senior gebruiker
Tja, maar het eerste copi, als we daar dan toch even op doorgaan, dat kan toch ook starten tussen enkel de 3 OvD's? Of moet daarvoor het hele spul compleet zijn?

SimonSt

• Senior gebruiker
Citaat van: Fireball link=msg=1258636 date=1397583078
Was het dan bekend dat deze kitesurfers ergens op zee dobberden? Ze waren toch vermist? Het zal de eerste keer niet zijn, dat een kitesurfer door de wind ergens op het strand, een duinpan, krib of dijk gesmeten is. Ik ken het gebied daar niet, maar ik kan me voorstellen, dat de zoekactie zich niet alleen op zee concentreerde, maar ook op het land en dan vind ik Grip 1 helemaal niet vreemd.

Als ik naar de alarmeringen in het begin van dit topic kijk, dan waren de "zee-eenheden" o.l.v. het KWC al langer aan het zoeken dan de GRIP-alarmering.
Het is een SAR-proces en dan is het KWC leidend, maar in principe alleen op het water. Dat kan voor de vloedlijn wel eens een grijs gebied zijn.
Ik kan niet oordelen of en hoeveel "land-eenheden" aan het zoeken waren, maar een ultimated guess is dat dit reddingsbrigades, KNRM (KHV) en politie waren. Een interdisciplinaire afstemming d.m.v. een motorkapoverleg kan ik mij daarvoor nog wel voorstellen, maar multidisciplinaire coördinatie (eenhoofdige leiding) niet echt.

De hoeveelheid dienstauto's en MCU's, tsja dat hoort nu eenmaal bij een CoPI en verschilt wel eens per regio.
Wettelijke opkomsttijd van een CoPI is idd 30 minuten en daarbij is het rijden met OGS toegestaan. Mijn eigen ervaring (en insteek) als IM CoPI is dat je wel relatief rustiger met OGS rijdt als dan je een primair uitrukvoertuig als een TS, RV, ambu e.d. bent.

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Fireball link=msg=1258636 date=1397583078

Het is natuurlijk mogelijk dat een kitesurfer ergens ongelukkig samen met zeiltje en plank op het land terecht is gekomen.
Dat je dan ook bij een vermissing ook langs het strand en bij het eerste duin, want daar komt hij terecht, gaat kijken is niet meer dan logisch. Dan zet je de nodige strandvoertuigen in voor een zoekactie. Strandvoertuigen dus van de lokale reddinsgsbrigades, de KNRM, de brandweer, de politie en mogelijk particulieren met een geschikt voertuig. Daar heb je echt niet al die voertuigen van het filmpje met Prio 1 voor nodig.

Vanuit de melding door die andere kitesurfer kun je wel enigszins opmaken waar de vermiste surfer het meest waarschijnlijk drijft of is beland. Kennelijk lag het in deze situatie voor de hand om aan zee te denken en dan wordt de coordinatie door het KWC gedaan.

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.

Fireball

• Senior gebruiker
Citaat van: FF4266 link=msg=1258660 date=1397585837
Tja, maar het eerste copi, als we daar dan toch even op doorgaan, dat kan toch ook starten tussen enkel de 3 OvD's? Of moet daarvoor het hele spul compleet zijn?

Ja, het copi is gedefinieerd en bestaat uit een leider copi, de 3 ovd's, IM-er en voorlichter.