GRIP 1 Zeer grote brand (bedrijfsverzamelgebouw) H. A. Lorentzstraat - Zwijndrecht 17-04-2014

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand (bedrijfsverzamelgebouw) H. A. Lorentzstraat - Zwijndrecht 17-04-2014  (gelezen 14066 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Net op RTV Rijnmond een reportage van vannacht waarbij een dame? voor de microfoon kwam die vond dat een brand nooit groot genoeg kon zijn..  :-X


jeroen21

  • manschap brandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 477
Citaat van: FF4266 link=msg=1259138 date=1397711498
Nou Martin, kan niet anders zeggen dan, heel mooi ingespeeld en gealarmeerd! Ik vind het altijd een uitdaging om direct het juiste te sturen, wij werken dan met mogelijk middel en mogelijk groot, en het is altijd fantastisch als dat ook nog eens bevestigd wordt op straat..

Inderdaad. snel en goed gehandeld. Zeker met behulp van de camera. Als je dan al ziet van hij is al uitslaand kan je beter gelijk groot opschalen. En hoevaak komt het voor dat er gelijk groot wordt gegeven bij de eerste alarmering??  O0


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Citaat van: Vinkendrecht link=msg=1259132 date=1397696973
Ik moet zeggen dat het best wel een aparte gewaarwording is.
Ik nam het 1e telefoontje aan over de brand. Een mevrouw meldde (...)


Erg mooi om zo het verhaal van jou als centralist te lezen, zo'n verhaal delen mogen de centralisten vaker doen als je het mij vraagt!
Ik heb een aantal vragen, puur informatief want ik heb de ballen verstand van een meldkamer.

Op 00:52:21 wordt AL459 (1e redvoertuig) gealarmeerd, direct bij eerste melding. Op 00:54:17 wordt HW253 (2e redvoertuig) gealarmeerd. Waarom heb je hiervoor gekozen? Groot pand/voorkomen overslag, of een andere reden?

Op 00:58:40 zie ik de TS410 met de HA083 en DPH31 gealarmeerd worden, en op 01:02:27 bij de opschaling ZGB de TS411 en de TS203 meegealarmeerd worden.
1 Op de voertuiglijst staat TS411 bij de WTS, is hier later voor gekozen? Aangezien TS410 met de WTS gealarmeerd werd. (zoja, waarom?)
2 Op de voertuiglijst staat TS204, bij de alarmering TS203. Ik neem aan dat TS204 gekomen is ipv TS203, maar is hier een bepaalde reden voor?


Over 1 TS te weinig, ik weet niet hoe de aanwezige/opgeroepen voertuigen geteld worden, maar ik denk dat de TS van het eerste WTS-1000 meegeteld is met het aantal ter plaatse TS'en waardoor volgens de telling er voor de eis van de OvD nog maar 2 TS'en nodig waren om aan de 8 te komen, in werkelijkheid dus 3 omdat er 1 deel uitmaakt van WTS-1000. In de meldingen van 01:08:56 zie je wel een 3e TS staan, maar die maakt weer deel uit van de tweede WTS-1000 als ik het goed begrijp?

Alvast bedankt voor de antwoorden!
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


jeroen21

  • manschap brandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 477
Ik ben zelf geen centralist. Maar over de 2de redvoertuig is volgens mij om vanaf bovenaf te blussen en de omliggende panden nat te houden. Ook heb je van bovenaf een goed overzicht van het pand en waar de brand zich bevindt. Maar ik denk dat vinkendrecht het juiste antwoord wel kan zeggen..  O0


Vos

  • Brandwacht ( manschap )
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 266
p2kflex
10:00:18 17-04-14GROUP-1Prio 2 HW253 Nablussen H.A. LORENTZSTRAAT ZWIJNDRECHT
1403616BRW Zuid-Holland Zuid (Dordrecht Leerpark) (Kazernealarm)
1403062BRW Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (OvD Dordrecht Alarmcode)


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Citaat van: jeroen21 link=msg=1259170 date=1397722644
Ik ben zelf geen centralist. Maar over de 2de redvoertuig is volgens mij om vanaf bovenaf te blussen en de omliggende panden nat te houden. Ook heb je van bovenaf een goed overzicht van het pand en waar de brand zich bevindt. Maar ik denk dat vinkendrecht het juiste antwoord wel kan zeggen..  O0

In het kader van bezuinigingen zie je dat ook redvoertuigen worden weggehaald. maar met dit soort incidenten is 1 taak weer duidelijk van belang gebleken (blusplatform) Vooral met de verwachte toename van grotere branden (vaker kiezen voor afbrandscenario) is de inzetbaarheid van voldoende redvoertuigen  van groot belang om een pand vanuit de hoogte "in te pakken". Helaas zie je in diverse regio's dat het management andere keuzes maakt. Zo worden in de regio Utrecht ook meerdere redvoertuigen geschrapt in de bezuinigingsplannen.


jeroen21

  • manschap brandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 477
En niet alleen redvoertuigen maar ook blusvoertuigen ;) Maar dat is een andere discussie. Nu maar weer verder over de grote brand in zwijndrecht 98uiye


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
https://www.youtube.com/watch?v=UtinXYHb34I
Grote brand verwoest bedrijven Zwijndrecht +VIDEO
rtvrijnmond
Gepubliceerd op 16 apr. 2014
Citaat
In Zwijndrecht zijn in de nacht van woensdag op donderdag vier bedrijven getroffen door een grote brand op industrieterrein Develpoort. Het vuur in de H.A. Lorentzstraat onstond kort iets voor één uur
Samen sterk in de hulpverlening!


Vinkendrecht

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 63
  • Centralist GMC ZHZ; Bevelvoerder Brw Dordrecht
    • Vinkendrecht
Citaat van: rens link=msg=1259162 date=1397721550
Erg mooi om zo het verhaal van jou als centralist te lezen, zo'n verhaal delen mogen de centralisten vaker doen als je het mij vraagt!
Ik heb een aantal vragen, puur informatief want ik heb de ballen verstand van een meldkamer.

Op 00:52:21 wordt AL459 (1e redvoertuig) gealarmeerd, direct bij eerste melding. Op 00:54:17 wordt HW253 (2e redvoertuig) gealarmeerd. Waarom heb je hiervoor gekozen? Groot pand/voorkomen overslag, of een andere reden?

Op 00:58:40 zie ik de TS410 met de HA083 en DPH31 gealarmeerd worden, en op 01:02:27 bij de opschaling ZGB de TS411 en de TS203 meegealarmeerd worden.
1 Op de voertuiglijst staat TS411 bij de WTS, is hier later voor gekozen? Aangezien TS410 met de WTS gealarmeerd werd. (zoja, waarom?)
2 Op de voertuiglijst staat TS204, bij de alarmering TS203. Ik neem aan dat TS204 gekomen is ipv TS203, maar is hier een bepaalde reden voor?


Over 1 TS te weinig, ik weet niet hoe de aanwezige/opgeroepen voertuigen geteld worden, maar ik denk dat de TS van het eerste WTS-1000 meegeteld is met het aantal ter plaatse TS'en waardoor volgens de telling er voor de eis van de OvD nog maar 2 TS'en nodig waren om aan de 8 te komen, in werkelijkheid dus 3 omdat er 1 deel uitmaakt van WTS-1000. In de meldingen van 01:08:56 zie je wel een 3e TS staan, maar die maakt weer deel uit van de tweede WTS-1000 als ik het goed begrijp?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Allereerst bedankt voor je compliment.

Waarom de 253 al snel na de 459 werd gealarmeerd... Het industrieterrein ligt naast het spoor en langs dat spoor staan een aantal camera's tbv de spoorzone om bij clamiteiten op het spoor snel een beeld te hebben van de situatie. Deze camera's zijn draaibaar en je kan er lekker ver mee inzoomen. Ondanks dat de beeldkwaliteit 's-nachts bij het inzoomen te wensen overlaat kon ik direct zien dat dit iets meer was dan een containerbrandje  :) Ik ken het industrieterrein wel, maar niet tot in detail en weet wel wat voor bedrijven er o.a zitten. Gezien de rookkolom de vlammen die hoog boven de panden uitkwam heb ik direct voor grote brand gealarmeerd. Dit was voor mij ook de eerste keer in 27 jaar dat ik dit deed. Ik ben er niet voor om direct grote brand te maken. Ik heb als centralist geen beeld van de situatie ter plaatse en melders kunnen flink overdrijven. Maar in dit geval had ik via de camera een aardig beeld van de brand en heb direct grote brand gemaakt, de SB van Zwijndrecht toegevoegd aan de eerste alarmering en direct erna de hoogwerker van Dordrecht gealarmeerd.

Of de 411 als TS aan het WTS gekoppeld staat weet ik niet, zou best kunnen. De 410 staat in HIA als 1e TS en die was ook gealarmeerd voor zeer grote brand.
Misschien heeft de 411 wel meegeholpen het WTS opbouwen, dat zijn dingen die ik niet weet. Voor mij is het belangrijker dat ze rijden met de gealarmeerde voertuigen.

Op de post Oranjepark staat de TS205 als 1e TS, maar die is alleen voor het eigen gebied. Als bevelvoerder bij diezelfde post weet ik dat ze voor bijstand dan de 203 pakken.
Ik was ook verbaasd dat ze met de 204 gingen rijden. Meestal kijk ik bij het binnenkomen op de kazerne, als ik dienst heb op de GMC, welke voertuigen er vooraan staan (sorry, ook een centralist heeft een tik  ;D ), maar het was mij deze ker niet opgevallen dat de 204 vooraan stond. De 203 bleek de probleem te hebben met een portier dat niet goed sloot o.i.d. Overigens is de 204 nu ook buiten dienst ivm een probleem met de pomp na deze brand.  :-\

Over het aantal TS-sen. Ik heb mij gewoon vertelt. De beide TS-sen van HIA staan in de opschaling van de 1e 8, maar ik had mij even niet gerealiseerd dat er 1 bij het WTS gebruikt werd. Ze zullen ongetwijfeld na het opbouwen van de WTS beiden ingezet zijn bij de blussing, dus die ene TS te weinig maakte niet veel uit. Alleen jammer voor Papendrecht. Zij hebben nu de post Zwijndrecht herbezet, terwijl ze eigenlijk als 8e TS in de opschaling gealarmeerd hadden moeten worden. Sorry Papendrecht  e050
groeten, Martin Vink Dordrecht


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Citaat van: Vinkendrecht link=msg=1259229 date=1397737087
Allereerst bedankt voor je compliment.

Waarom de 253 al snel na de 459 werd gealarmeerd... Het industrieterrein ligt naast het spoor en langs dat spoor staan een aantal camera's tbv de spoorzone om bij clamiteiten op het spoor snel een beeld te hebben van de situatie. Deze camera's zijn draaibaar en je kan er lekker ver mee inzoomen. Ondanks dat de beeldkwaliteit 's-nachts bij het inzoomen te wensen overlaat kon ik direct zien dat dit iets meer was dan een containerbrandje  :) Ik ken het industrieterrein wel, maar niet tot in detail en weet wel wat voor bedrijven er o.a zitten. Gezien de rookkolom de vlammen die hoog boven de panden uitkwam heb ik direct voor grote brand gealarmeerd. Dit was voor mij ook de eerste keer in 27 jaar dat ik dit deed. Ik ben er niet voor om direct grote brand te maken. Ik heb als centralist geen beeld van de situatie ter plaatse en melders kunnen flink overdrijven. Maar in dit geval had ik via de camera een aardig beeld van de brand en heb direct grote brand gemaakt, de SB van Zwijndrecht toegevoegd aan de eerste alarmering en direct erna de hoogwerker van Dordrecht gealarmeerd.

Of de 411 als TS aan het WTS gekoppeld staat weet ik niet, zou best kunnen. De 410 staat in HIA als 1e TS en die was ook gealarmeerd voor zeer grote brand.
Misschien heeft de 411 wel meegeholpen het WTS opbouwen, dat zijn dingen die ik niet weet. Voor mij is het belangrijker dat ze rijden met de gealarmeerde voertuigen.

Op de post Oranjepark staat de TS205 als 1e TS, maar die is alleen voor het eigen gebied. Als bevelvoerder bij diezelfde post weet ik dat ze voor bijstand dan de 203 pakken.
Ik was ook verbaasd dat ze met de 204 gingen rijden. Meestal kijk ik bij het binnenkomen op de kazerne, als ik dienst heb op de GMC, welke voertuigen er vooraan staan (sorry, ook een centralist heeft een tik  ;D ), maar het was mij deze ker niet opgevallen dat de 204 vooraan stond. De 203 bleek de probleem te hebben met een portier dat niet goed sloot o.i.d. Overigens is de 204 nu ook buiten dienst ivm een probleem met de pomp na deze brand.  :-\

Over het aantal TS-sen. Ik heb mij gewoon vertelt. De beide TS-sen van HIA staan in de opschaling van de 1e 8, maar ik had mij even niet gerealiseerd dat er 1 bij het WTS gebruikt werd. Ze zullen ongetwijfeld na het opbouwen van de WTS beiden ingezet zijn bij de blussing, dus die ene TS te weinig maakte niet veel uit. Alleen jammer voor Papendrecht. Zij hebben nu de post Zwijndrecht herbezet, terwijl ze eigenlijk als 8e TS in de opschaling gealarmeerd hadden moeten worden. Sorry Papendrecht  e050

Bedankt voor de duidelijke uitleg! O0 Wellicht nog andere incidenten (middelbranden of iets dergelijks) die je als eerste centralist hebt afgehandeld? Ben altijd wel benieuwd naar de verhalen en keuzes van centralisten/hulpverleners.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.