Erg mooi om zo het verhaal van jou als centralist te lezen, zo'n verhaal delen mogen de centralisten vaker doen als je het mij vraagt!
Ik heb een aantal vragen, puur informatief want ik heb de ballen verstand van een meldkamer.
Op 00:52:21 wordt AL459 (1e redvoertuig) gealarmeerd, direct bij eerste melding. Op 00:54:17 wordt HW253 (2e redvoertuig) gealarmeerd. Waarom heb je hiervoor gekozen? Groot pand/voorkomen overslag, of een andere reden?
Op 00:58:40 zie ik de TS410 met de HA083 en DPH31 gealarmeerd worden, en op 01:02:27 bij de opschaling ZGB de TS411 en de TS203 meegealarmeerd worden.
1 Op de voertuiglijst staat TS411 bij de WTS, is hier later voor gekozen? Aangezien TS410 met de WTS gealarmeerd werd. (zoja, waarom?)
2 Op de voertuiglijst staat TS204, bij de alarmering TS203. Ik neem aan dat TS204 gekomen is ipv TS203, maar is hier een bepaalde reden voor?
Over 1 TS te weinig, ik weet niet hoe de aanwezige/opgeroepen voertuigen geteld worden, maar ik denk dat de TS van het eerste WTS-1000 meegeteld is met het aantal ter plaatse TS'en waardoor volgens de telling er voor de eis van de OvD nog maar 2 TS'en nodig waren om aan de 8 te komen, in werkelijkheid dus 3 omdat er 1 deel uitmaakt van WTS-1000. In de meldingen van 01:08:56 zie je wel een 3e TS staan, maar die maakt weer deel uit van de tweede WTS-1000 als ik het goed begrijp?
Alvast bedankt voor de antwoorden!
Allereerst bedankt voor je compliment.
Waarom de 253 al snel na de 459 werd gealarmeerd... Het industrieterrein ligt naast het spoor en langs dat spoor staan een aantal camera's tbv de spoorzone om bij clamiteiten op het spoor snel een beeld te hebben van de situatie. Deze camera's zijn draaibaar en je kan er lekker ver mee inzoomen. Ondanks dat de beeldkwaliteit 's-nachts bij het inzoomen te wensen overlaat kon ik direct zien dat dit iets meer was dan een containerbrandje
Ik ken het industrieterrein wel, maar niet tot in detail en weet wel wat voor bedrijven er o.a zitten. Gezien de rookkolom de vlammen die hoog boven de panden uitkwam heb ik direct voor grote brand gealarmeerd. Dit was voor mij ook de eerste keer in 27 jaar dat ik dit deed. Ik ben er niet voor om direct grote brand te maken. Ik heb als centralist geen beeld van de situatie ter plaatse en melders kunnen flink overdrijven. Maar in dit geval had ik via de camera een aardig beeld van de brand en heb direct grote brand gemaakt, de SB van Zwijndrecht toegevoegd aan de eerste alarmering en direct erna de hoogwerker van Dordrecht gealarmeerd.
Of de 411 als TS aan het WTS gekoppeld staat weet ik niet, zou best kunnen. De 410 staat in HIA als 1e TS en die was ook gealarmeerd voor zeer grote brand.
Misschien heeft de 411 wel meegeholpen het WTS opbouwen, dat zijn dingen die ik niet weet. Voor mij is het belangrijker dat ze rijden met de gealarmeerde voertuigen.
Op de post Oranjepark staat de TS205 als 1e TS, maar die is alleen voor het eigen gebied. Als bevelvoerder bij diezelfde post weet ik dat ze voor bijstand dan de 203 pakken.
Ik was ook verbaasd dat ze met de 204 gingen rijden. Meestal kijk ik bij het binnenkomen op de kazerne, als ik dienst heb op de GMC, welke voertuigen er vooraan staan (sorry, ook een centralist heeft een tik
), maar het was mij deze ker niet opgevallen dat de 204 vooraan stond. De 203 bleek de probleem te hebben met een portier dat niet goed sloot o.i.d. Overigens is de 204 nu ook buiten dienst ivm een probleem met de pomp na deze brand.
Over het aantal TS-sen. Ik heb mij gewoon vertelt. De beide TS-sen van HIA staan in de opschaling van de 1e 8, maar ik had mij even niet gerealiseerd dat er 1 bij het WTS gebruikt werd. Ze zullen ongetwijfeld na het opbouwen van de WTS beiden ingezet zijn bij de blussing, dus die ene TS te weinig maakte niet veel uit. Alleen jammer voor Papendrecht. Zij hebben nu de post Zwijndrecht herbezet, terwijl ze eigenlijk als 8e TS in de opschaling gealarmeerd hadden moeten worden. Sorry Papendrecht