GRIP 2 Zeer grote brand (heidebrand) inzet 7x compagnie Delenseweg - Hoenderloo 20-04-2014

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (heidebrand) inzet 7x compagnie Delenseweg - Hoenderloo 20-04-2014  (gelezen 200038 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Aan de hand van de filmbeelden en de ervaringen blijkt dat bepaalde gedeelten van het gebied ook voor het ingezette speciale bosbrand materieel ook redelijk onbegaanbaar zijn. Zijn er meer van dergelijke gebieden, zo ja dan zal moeten worden onderzocht welke de alternatieven kunnen zijn.


rsc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Citaat van: Thor link=msg=1260976 date=1398068109
Aan de hand van de filmbeelden en de ervaringen blijkt dat bepaalde gedeelten van het gebied ook voor het ingezette speciale bosbrand materieel ook redelijk onbegaanbaar zijn. Zijn er meer van dergelijke gebieden, zo ja dan zal moeten worden onderzocht welke de alternatieven kunnen zijn.
In de voertuiglijstjes ontbreken i.i.g. nog 074681+0746WBH (HA+WBH) Huissen en 074661+07-46MSA (PM+MSA) Huissen. Stonden bij Wageningen op het vulpunt. Verder nog 072701+0727BRA DB+BRA Ede, 072788 AB Ede, 072784+0727SCH+0727MSA (HA+SLH+MSA) Ede.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Thor link=msg=1260976 date=1398068109
Aan de hand van de filmbeelden en de ervaringen blijkt dat bepaalde gedeelten van het gebied ook voor het ingezette speciale bosbrand materieel ook redelijk onbegaanbaar zijn. Zijn er meer van dergelijke gebieden, zo ja dan zal moeten worden onderzocht welke de alternatieven kunnen zijn.

Alternatieven zijn er amper. De blusheli is verreweg 't effectiefst voor de moerasstukken. Als je die niet hebt is de andere optie wachten totdat de brand t hele moerasgebied over is. Ook een Franse CCF of een Unimog komt namelijk niet op die plekken.

Er zijn meer moerasachterige gebieden op de Veluwe. Voor zover ik weet is het Deelensche Wasch echter de grootste.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Citaat van: rsc link=msg=1260979 date=1398068718
In de voertuiglijstjes ontbreken i.i.g. nog
074681+0746WBH (HA+WBH) Huissen
074661+07-46MSA (PM+MSA) Huissen. (Stonden bij Wageningen op het vulpunt)  
072701+0727BRA DB+BRA Ede,
072788 AB Ede,
072784+0727SCH+0727MSA (HA+SLH+MSA) Ede.
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1260981 date=1398068804
Alternatieven zijn er amper. De blusheli is verreweg 't effectiefst voor de moerasstukken. Als je die niet hebt is de andere optie wachten totdat de brand t hele moerasgebied over is. Ook een Franse CCF of een Unimog komt namelijk niet op die plekken.

Er zijn meer moerasachterige gebieden op de Veluwe. Voor zover ik weet is het Deelensche Wasch echter de grootste.

Als je al ziet dat een trekker zich al bijna ingraaft.
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


rsc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Citaat van: Thor link=msg=1260976 date=1398068109
Aan de hand van de filmbeelden en de ervaringen blijkt dat bepaalde gedeelten van het gebied ook voor het ingezette speciale bosbrand materieel ook redelijk onbegaanbaar zijn. Zijn er meer van dergelijke gebieden, zo ja dan zal moeten worden onderzocht welke de alternatieven kunnen zijn.
In principe is het terrein daar redelijk goed berijdbaar. Er zijn daar echter 2 oorzaken voor het vastzitten van de voertuigen. Een deel van het verbrandde gebied is drassig/moerasachtig. Netjes aangegeven op kaartmateriaal, maar in de praktijk natuurlijk lastig om de grenzen exact te bepalen. Later hebben de heli's dit deel van het gebied onder handen genomen.
Tweede probleem zijn de graspollen in het terrein. Deze zijn relatief hoog en in een gebied met veel van deze pollen zit je er soms tussen vast. Wat ik filmpjes vooral zie is voertuigen die vast zitten in drassige grond.
Beide hebben we hier zelf meegemaakt, maar met hulp van collega's met hun TS en een oude 3-duimer hebben we alles heel gehouden :-).


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1260981 date=1398068804
Alternatieven zijn er amper. De blusheli is verreweg 't effectiefst voor de moerasstukken. Als je die niet hebt is de andere optie wachten totdat de brand t hele moerasgebied over is. Ook een Franse CCF of een Unimog komt namelijk niet op die plekken.

Er zijn meer moerasachterige gebieden op de Veluwe. Voor zover ik weet is het Deelensche Wasch echter de grootste.

Die blusheli's zijn inderdaad het meest effectief maar voordat dat allemaal op dreef is ben je wel heel wat uren verder. Eigenlijk onbegrijpelijk gelet op de eerdere vroeg in het seizoen natuurbranden.

Overigens die verdere inzet van defensie kwam gisterenavond, na 12 uur brand en op het moment dat de boel brand meester was, als mosterd na de maaltijd.


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,367
Heeft de natuurbrandbestrijdingsploeg uit Twente die ook in Breda actief was nog iets kunnen betekenen?


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: André Welten link=msg=1260988 date=1398069627
Heeft de natuurbrandbestrijdingsploeg uit Twente die ook in Breda actief was nog iets kunnen betekenen?

Jazeker! Als je mijn kaartje bekijkt van onderstaande post zal je het gebied waarin ze actief waren terug vinden. Dat was voor de tankautospuiten slecht bereikbaar. Daar hebben ze een behoorlijke inzet gehad.

Citaat van: Luke_BNV link=msg=1260972 date=1398067455
https://mapsengine.google.com/map/edit?mid=zCzf26b1yV5c.kPR6jh3Jloh0
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
En Barneveld-Dorp mag z'n 2500 meter slangen op vliegbasis Deelen op gaan ruimen.


p2kflex
10:55:02 21-04-14GROUP-1OPKOMEN KAZERNE IVM OPRUIMEN WTS
0900480BRW Gelderland-Midden (Barneveld) (Beroepsploeg)
0900485BRW Gelderland-Midden (Barneveld) (Voertuignavigatie)
0900462BRW Gelderland-Midden (Barneveld) (Weekenddienst)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens