GRIP 2 Zeer grote brand (heidebrand) inzet 7x compagnie Delenseweg - Hoenderloo 20-04-2014

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (heidebrand) inzet 7x compagnie Delenseweg - Hoenderloo 20-04-2014  (gelezen 200035 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,367
Zeer informatief kaartje, Luke! Bedankt! O0


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Citaat van: Thor link=msg=1260967 date=1398066685
Het droge gras lijkt te zijn aangestoken door de hete uitlaat van het voertuig doordat het voertuig ver was weggezakt en het droge gras goed hoog stond. Als je kunt blijven rijden heb je daar natuurlijk minder last van. Mogelijk of de uitlaat zo snel mogelijk naar boven, maar dan sta je soms  wel in de stank of afdoende isoleren of een watergekoelde uitlaat zoals op bootjes, kost wel wat water.

Dat zou heel erg vreemd zijn als de uitlaat de brand heeft veroorzaakt, aangezien die bij de Grote IVECO's rechts achter de manschappencabine omhoog gaan en niet naar beneden uitmonden.
Hete remmen lijken mij een meer realistische optie.


rsc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1260989 date=1398070313
Jazeker! Als je mijn kaartje bekijkt van onderstaande post zal je het gebied waarin ze actief waren terug vinden. Dat was voor de tankautospuiten slecht bereikbaar. Daar hebben ze een behoorlijke inzet gehad.
Voor je kaartje. Als je de Wildbaanweg vanuit het verbrandde gebied naar het zuiden volgt, zie je daar een soort driehoekje, de kruising met de Reemsterweg. Dat was logistiek punt 1, met de watervulpunten van Wageningen en Huissen, de ABH van Woudenberg, brandstofaanhanger Ede en VZH Ede.


jasir

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 556
  • veiligheidsregio drenthe 03
Ook ik had nog een vraag. Ik zag dat er door de TST-NBB van Eerbeek werd geblust met de dakblussing wat niet erg succesvol leek te zijn. Warrom is er hier geen gebruik gemaakt van het bumper kanon wat het voertuig aanboord waarom word daar in dit geval geen gebruik van gemaakt lijkt mij een stuk effectiever


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
p2kflex
11:53:22 21-04-14GROUP-1Sectie 3, opkomen kazerne voor Aflos Hoenderlo. Graag eerst tel. contact RAC
0902704BRW Gelderland-Midden (Wageningen) (Blusploeg 3)
0902712BRW Gelderland-Midden (Wageningen) (Materieelploeg)


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Citaat
Warrom is er hier geen gebruik gemaakt van het bumper kanon wat het voertuig aanboord waarom word daar in dit geval geen gebruik van gemaakt lijkt mij een stuk effectiever
Waterverbruik ?? Waarbij vele liters water niet daar komen waar het moet, of te veel terwijl minder liters uit een handstraal al vaak voldoende is.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Brand Veluwe minder groot

Bij de brand in Nationaal Park de Hoge Veluwe is minder natuur verloren gegaan dan gedacht: 350 hectare in plaats van ruim 500. Dat is ongeveer zo groot als het centrum van Amsterdam...

(Hele artikel: http://nos.nl/artikel/638407-brand-veluwe-minder-groot.html)
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


ColinC

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 379
  • Hoi =)
    • Website
Citaat
Erfenis Tweede Wereldoorlog: mogelijk oude fosforbom spontaan geëxplodeerd. Oorzaak bosbrand. Niet 570 ha maar 350 ha verwoest #Veluwebrand

https://twitter.com/Telenieuws/status/458185003755896832

Weet iemand meer? Kan dat?


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Martin63 link=msg=1261006 date=1398074351
Ik weet dat het niet te doen is, of onlogisch zou klinken, maar je zou in elke regio een aantal unimogs of soortgelijke voertuigen moeten neerzetten die alleen maar geschikt zouden zijn om natuurbranden te blussen.
met een tank van pakweg 5000 liter water en een blusinrichting om rijdend te kunnen spuiten. niet meer dan 5000 liter anders wordt het allemaal te zwaar.
Het zal wel nooit gebeuren wegens het feit dat er teveel bezuinigd moet worden op de brandweer, en waar je anders 2 voertuigen in een kazerne zou hebben en er met de huidige voertuigen er maar 1tje in een kazerne hebt staan, tel uit je winst.
Maar toch is het vreemd, dat waar een heleboel duitse, franse en belgische korpsen wel een bosbrandweerwagen tot hun beschikking hebben, lees een echte 4x4 terreinbluswagen, doen we het in ons land wel zonder.

Vroeger hadden we 2 Unimogs. Nu 4 speciale Iveco's. Puur bedoeld voor natuurbrand bestrijding. Maar dit gebied was voor beide type auto's lastig toegankelijk. Zelfs de sterke Unimogs hadden hier (in het verleden) redelijk wat problemen.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Voor de discussie over de inzetbaarheid van de brandweer bij grootschalige natuurbranden: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=83618.msg1261013;topicseen#msg1261013