GRIP 2 Zeer grote brand (heidebrand) inzet 7x compagnie Delenseweg - Hoenderloo 20-04-2014

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (heidebrand) inzet 7x compagnie Delenseweg - Hoenderloo 20-04-2014  (gelezen 200034 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Hunter link=msg=1261060 date=1398080063
Hij vraagt toch ook wie de leiding had? Niet hoeveel het er waren :)
Ik had wel een sneller antwoord verwacht, maar mijns inziens is dit de Regionaal Commandant van Dienst. Van welke regio weet ik, gezien het grensgebied, niet helemaal zeker...
Ik vermoed dat de algehele leiding bij beide regio's zal hebben gelegen. Zeker vanwege de grote en complexe inzet van de diverse brandweercompagnieen.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Peter71 link=msg=1261067 date=1398080530
Ik vermoed dat de algehele leiding bij beide regio's zal hebben gelegen. Zeker vanwege de grote en complexe inzet van de diverse brandweercompagnieen.

Gelderland-Midden en Noord- En -Oost Gelderland werken erg nouw samen. De ene meldkamer alarmeert autos van de andere regio. Gemengde pelotons en alles. De coördinatie zal dus ook vrij gezamelijk zijn gegaan. Bij het CoPI in Hoenderloo waren in ieder geval officieren van beide regio's.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1261069 date=1398080649
Gelderland-Midden en Noord- En -Oost Gelderland werken erg nou samen. De ene meldkamer alarmeert autos van de andere regio. Gemengde pelotons en alles. De coördinatie zal dus ook vrij gezamelijk zijn gegaan. Bij het CoPI in Hoenderloo waren in ieder geval officieren van beide regio's.
Ik had al zo'n vermoeden, dank je.  O0


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1261069 date=1398080649
Gelderland-Midden en Noord- En -Oost Gelderland werken erg nouw samen. De ene meldkamer alarmeert autos van de andere regio. Gemengde pelotons en alles. De coördinatie zal dus ook vrij gezamelijk zijn gegaan. Bij het CoPI in Hoenderloo waren in ieder geval officieren van beide regio's.

Duidelijk, maar wie had de leiding over het ROT? Dat is volgens mij de Operationeel Leider en dat hoeft, na me wat ingelezen te hebben, niet per definitie iemand van de brandweer te zijn. Hoe nauw de samenwerking ook is, volgens mij is het niet gebruikelijk dat er meer dan 1 Operationeel Leider is, net zo goed dat er geen 2 bevelvoerders op een TS zitten (tenzij de 2e in opleiding is).


Gilles

  • Veiligheidskundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Citaat van: ColinC link=msg=1261012 date=1398075232
https://twitter.com/Telenieuws/status/458185003755896832

Weet iemand meer? Kan dat?
Het kan natuurlijk dat er een oud explosief af is gegaan.

Wat ik echter wel opvallend vind zijn deze meldingen niet lang na elkaar:

Citaat
08:03:05  20-04-14   Melding       PRIO 2 BERM/RUIGTE/BOSSCHAGE : DE KRIM : KRIMWEG : HOENDERLOO 7747
    Regio       06    NOG    Oost-Nederland (Noord- en Oost-Gelderland)
    Urgentie       ♦♦♦    Middel
    Eenheden       0806240    Monitorcode Brandweer Noord en Oost Gelderland
            0804566    Blusgroep Hoenderloo
            0804590    Monitorcode Hoenderloo
            0804565    Lichtkrant Kazerne Hoenderloo
            0804431    Monitorcode Gemeente Apeldoorn
            0804563    Bevelvoerders Hoenderloo

Citaat
08:42:54  20-04-14   Melding       PRIO 1 HEIDEBRAND : : DELENSEWEG - N804 : HOENDERLOO EDE 7747 (BR: MIDDEL)
    Regio       06    NOG    Oost-Nederland (Noord- en Oost-Gelderland)
    Urgentie       ♦♦♦♦♦    Hoog
    Eenheden       0806240    Monitorcode Brandweer Noord en Oost Gelderland
            0804566    Blusgroep Hoenderloo
            0804590    Monitorcode Hoenderloo
            0804565    Lichtkrant Kazerne Hoenderloo
            0804563    Bevelvoerders Hoenderloo
Niet lang voor de eerste melding van de heidebrand een melding van bermbrand. Ook in Hoenderloo, op een paar kilometer van de heidebrand. Ook ontstaan niet ver van de weg. Uiteraard is het speculaas maar in mijn ogen riekt het naar de misdaad...
Het is niet de vraag of iets kan gebeuren, het is de vraag wanneer...


williamharthoorn

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,527
  • www.112barneveld.nl


Dirk309

  • OvD Bz en Verkeersregelaar, Beheerder Openbare Ruimte, Netbeheerder, Weginspecteur
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
Citaat van: Hunter link=msg=1261079 date=1398081813
Duidelijk, maar wie had de leiding over het ROT? Dat is volgens mij de Operationeel Leider en dat hoeft, na me wat ingelezen te hebben, niet per definitie iemand van de brandweer te zijn. Hoe nauw de samenwerking ook is, volgens mij is het niet gebruikelijk dat er meer dan 1 Operationeel Leider is, net zo goed dat er geen 2 bevelvoerders op een TS zitten (tenzij de 2e in opleiding is).

De Operationeel Leider (OL) heeft de leiding bij een GRIP 2. Het klopt dat het niet altijd een brandweerman hoeft te zijn. Zelf de ervaring dat het wel 9 van de 10 keer iemand van de brandweer was maar af en toe ook wel iemand van politie.
De OL heeft eventueel ruggespraak met de voorzitter van de veiligheidsregio.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Gilles link=msg=1261080 date=1398082293
Het kan natuurlijk dat er een oud explosief af is gegaan.

Wat ik echter wel opvallend vind zijn deze meldingen niet lang na elkaar:
Niet lang voor de eerste melding van de heidebrand een melding van bermbrand. Ook in Hoenderloo, op een paar kilometer van de heidebrand. Ook ontstaan niet ver van de weg. Uiteraard is het speculaas maar in mijn ogen riekt het naar de misdaad...

Hoezo? Die andere was gewoon een paasvuur?

En hoe wil je in hemelsnaam een brand aansteken daar? Daarvoor moet je van erg goeie huize komen.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


bc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
  • http://hv-nederland.weebly.com
    • Hulpdiensten in Nederland
Aan het lijstje moeten nog toegevoegd worden:
07-1782 - HA - Regio Gelderland Midden
07-1771 - HV - Barneveld
http://hv-nederland.weebly.com Op mijn foto's zit copyright en mogen niet zonder toestemming gebruikt worden.


Adriaan1988

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 913
Uitruk brandweer Wageningen met de TS 3132 + MSA en de 3181 met de 31WBH

https://www.youtube.com/watch?v=CoxA9kmR9Tk