Heren en dames,
de afgelopen week heb ik een aantal keren met spoed naar ziekenhuizen buiten mijn directe regio moeten rijden.
* De eerste keer met een vrouw van 49 jaar met een zeer groot MI en daarbij nog stabiel. Omdat het de maandag ochtend spits was vroegtijdig info aangevraagd bij RWS. Zij zeiden dat het rustig was. Al snell bleek dat er 9 km file stond en de tocht zeer slecht verliep. (RWS zegt achteraf, het was een rustige maandagochtend spits dus 9 km is geen file) Hierdoor ontstaat er een delay van > 15 minuten en het OLVG ligt al aan de andere kant, dus in plaats van 25 minuten ruim 40 minuten aanrijden.
* Daags erna moet ik met een multi-trauma naar de VU. Vanwege de zeer slechte toestand van het slachtoffer, scoop & run. De begeleiding van de Politie bestaat uit 1 pitwagen met alleen een chauffeur. Maar ook hier laat RWS ons in de steek en zet niks af, geeft zelfs geen info.
* Afgelopen vrijdag een drenkeling van 15 maanden. Er is een kort delay en we hebben capno van 7 en oplopend. Ik moet 4 keer vragen voor afkruisen van de linkerbaan, zodat de drie personen (1 vp beademing, 1 vp medicatie en 1 politieagente massage) veilig achter in de ambu kunnen werken. Ik heb toestemming en men gaat kruisen. A9 perfect, zonder 1 keer te remmen, maar dan file op de A4, tot stilstaan aan toe. En GEEN kruizen. Dat zelfde geldt voor de Ring zuid. Wederom geen kruisen. Wederom laveren tussen de auto's. En dat allemaal omdat er een motorrijder het niet nodig vindt om te laten kruisen. Ook voor deze motorrijder heb ik maar één woord nodig. Ik vraag het toch niet voor niks.
Als ik dan weer eens naar Rotterdam kijk, hoe men daar met begeleiding om gaat, dan stroomt mijn hart hiervan over. Nooit problemen, altijd vloeiend doorrijden, altijd opvang, altijd kruizen. En dat alles krijg je met 1 vraag. En dan denk ik: "Waarom kan dat niet rond Amsterdam? Of is dat een geheel andere RWS? Met andere regels?"