Trekkers hebben ze al staan/rijden, die hoeven juist helemaal niet speciaal gekocht te worden. Dacht dat ook in deze regio ook samengewerkt wordt met loonwerkers die bij natuurbranden mesttanken met vaste spuit beschikbaar stellen. Wat trekkers niet hebben en dit voertuig wel is snelheid en bescherming bemanning. Daarnaast is dit voertuig inzetbaar bij gebouwbranden achteraf die slecht bereikbaar zijn.
De inzetmogelijkheden van landbouwers en loonwerkers kunnen door hun hoogst en universeel bruikbare flexibele materieel inderdaad vrijwel onbeperkt zijn als je de boel maar goed op elkaar afstemt.
Hypermoderne tractoren tot 390 pk met alles erop en eraan zijn tegenwoordig meer regel dan uitzondering, snelheden tot 60 km/uur. Deze apparaten kunnen makkelijk een tweewielige vierwielige en tegenwoordig ook zeswielige aanhangers meenemen waarbij de tractor zelf achterop tot meer dan 10 ton kan hebben. Dus de tractor met aanhanger kan in het terrein makkelijk 15 ton water meenemen. In de landbouw (industrie) zijn modulaire aanpassingen
heel gebruikelijk, dus zelfbescherming etc. is ook heel snel te realiseren als je het klaar hebt staan. De technisch/operationele mogelijkheden vanuit de landbouw etc. bij natuurbrandbestrijding worden nmm onderschat, de samenwerking met deze bedrijven kan middels het maken van goede afspraken aanmerkelijk worden geintensiveerd.
Materieel zoals het Ommen voorbeeld zal je natuurlijk ook altijd nodig houden.
Ik zie hier duidelijke parallellen met de ontwikkelingen in de zeevaart, bijvoorbeeld zeesleepvaart en zwaar zeetransport.
Met de opkomst van de geavanceerde multipurpose offshore vaartuigen met name de akerbehandelingsvaartuigen (AHT) stelde de traditionele sleepvaatbedrijven dat deze AHT's
minder of ongeschikt waren voor het sleepwerk, dat was werk voor zeesleepboten.
Tegenwoordig wordt het veruit het grootste gedeelte van het zwaardere zeesleepwerk uitgevoerd door AHT's, zeesleepboten worden niet meer gebouwd.
Idem zwaar zeetransport waar de verschillende marines wereldwijd pas ruim veertig jaar belangstelling kregen voor het scheepstype .o.a. dokschepen etc. mbt eigen "defensietoepassingen"