Is de brandweer in Nederland voldoende toegerust voor het bestrijden grootschalige natuurbranden?

Auteur Topic: Is de brandweer in Nederland voldoende toegerust voor het bestrijden grootschalige natuurbranden?  (gelezen 65722 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Danny722 link=msg=1256973 date=1396952924

Als we het specialisme natuurbrand dan toch echt vorm aan het geven zijn: alle drie de 'expertregio's' (GM/VNOG/VRU) één of twee specialistische natuurbrandbestrijdingspelotons geven en je hebt bij complexe branden je slagkracht met ideale voertuigen. En natuurlijk zijn deze auto's ook buiten de natuurbrand in te zetten als waterwagens, aanjager of voor kleine buitenbrandjes.......
Middels project SOM gaat er het een en ander veranderen.
http://www.brandweernederland.nl/algemene_onderdelen/bovenbalk/zoeken-0/zoeken/?mode=zoek&zoeken_term=SOM&text-submit01=Submit

http://www.brandweernederland.nl/wat_doen_we/thema-optimale/specialistisch/contentpagina-0/


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: JJ75 link=msg=1256962 date=1396949997
Trekkers hebben ze al staan/rijden, die hoeven juist helemaal niet speciaal gekocht te worden. Dacht dat ook in deze regio ook samengewerkt wordt met loonwerkers die bij natuurbranden mesttanken met vaste spuit beschikbaar stellen. Wat trekkers niet hebben en dit voertuig wel is snelheid en bescherming bemanning. Daarnaast is dit voertuig inzetbaar bij gebouwbranden achteraf die slecht bereikbaar zijn.

De inzetmogelijkheden van landbouwers en loonwerkers kunnen door hun hoogst en universeel bruikbare flexibele materieel inderdaad vrijwel onbeperkt zijn als je de boel maar goed op elkaar afstemt.
Hypermoderne tractoren tot 390 pk met alles erop en eraan zijn tegenwoordig meer regel dan uitzondering, snelheden tot 60 km/uur. Deze apparaten kunnen makkelijk een tweewielige vierwielige en tegenwoordig ook zeswielige aanhangers meenemen waarbij de tractor zelf achterop tot meer dan 10 ton kan hebben. Dus de tractor met aanhanger kan in het terrein makkelijk 15 ton water meenemen. In de landbouw (industrie) zijn modulaire aanpassingen
heel gebruikelijk, dus zelfbescherming etc. is ook heel snel te realiseren als je het klaar hebt staan. De technisch/operationele mogelijkheden vanuit de landbouw etc. bij natuurbrandbestrijding worden nmm onderschat, de samenwerking met deze bedrijven kan middels het maken van goede afspraken aanmerkelijk worden geintensiveerd.

Materieel zoals het Ommen voorbeeld zal je natuurlijk ook altijd nodig houden.

Ik zie hier duidelijke parallellen met de ontwikkelingen in de zeevaart, bijvoorbeeld zeesleepvaart en zwaar zeetransport.
Met de opkomst van de geavanceerde multipurpose offshore vaartuigen met name de akerbehandelingsvaartuigen (AHT) stelde de traditionele sleepvaatbedrijven dat deze AHT's
minder of ongeschikt waren voor het sleepwerk, dat was werk voor zeesleepboten.
Tegenwoordig wordt het veruit het grootste gedeelte van het zwaardere zeesleepwerk uitgevoerd door AHT's, zeesleepboten worden niet meer gebouwd.
Idem zwaar zeetransport waar de verschillende marines wereldwijd pas ruim veertig jaar belangstelling kregen voor het scheepstype .o.a. dokschepen etc. mbt eigen "defensietoepassingen"


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Citaat van: Danny722 link=msg=1256973 date=1396952924
Sterker nog, dit voertuig is gebaseerd op de (o.a.) Franse voertuigen. Het is een zogenaamde "camion citerne feux de forêts" (CCF), die in Frankrijk en België specifiek als natuurbrandbestrijdingsvoertuig ingezet worden.
http://fr.wikipedia.org/wiki/Camion_citerne_feux_de_for%C3%AAts

Ik heb het een tijdje geleden al aangegeven: er gaat naar mijn idee echt nog een omslag aankomen in het type natuurbrandbestrijdingsvoertuigen in Nederland en dit is het voorzichtige begin. Bij écht complexe en grote branden (o.a. Schoorl, Strabrecht) is wel gebleken dat specifieke natuurbrandbestrijdingsvoertuigen nodig zijn. Niet alleen omdat de zwaardere en grotere "combi-TS'en" (met veel 'onnodig' gewicht zoals HV-gereedschap en veel slangen) lang niet overal kunnen komen, maar ook omdat er een paar keer sprake is geweest van een bijna-ongeval waarin brandweervoertuigen bijna werden ingesloten door het vuur. Zo'n CCF is uitgerust met volledige zelfbescherming en houdt het in gevaarlijke omstandigheden in ieder geval beter uit dan de reguliere TS-NBB.

In onze regio stonden er twee specifieke natuurbrandbestrijdingsvoertuigen: de 610 Bilthoven (6000 liter tank en geen redgereedschap e.d.) en de 717 Zeist (unimog). De 610 is inmiddels buiten dienst, maar beide voertuigen hebben een enorm bereik in moeilijk begaanbaar terrein.

Als we het specialisme natuurbrand dan toch echt vorm aan het geven zijn: alle drie de 'expertregio's' (GM/VNOG/VRU) één of twee specialistische natuurbrandbestrijdingspelotons geven en je hebt bij complexe branden je slagkracht met ideale voertuigen. En natuurlijk zijn deze auto's ook buiten de natuurbrand in te zetten als waterwagens, aanjager of voor kleine buitenbrandjes.......

Wat was de oorzaak dat de branden in Schoorl zo uit de klauwen konden lopen, heel simpel te weinig snel inzetbare 4x4 slagkracht in de vorm van een TST-NB in de nabijheid van de brand.
Dat los je niet op door in de expertregio's natuurbrand waar al vele TST-NB staan elk 4 of 8 voertuigen à la Franse CCF te stationeren.
Want je loopt bijvoorbeeld in NHN dan nog steeds achter de feiten aan, omdat het toch wel een uurtje of wat duurt voordat de expertregio's ter plaatse zijn.

En waarom liep het op de Stabrechtse heide, terwijl daar aan Belgische zijde  toch wel een peloton kale natuurbrandbestrijdingsvoertuigen staan, uit de hand ?
De slagkracht was te beperkt in het eerste gouden uur.

Waardoor komt het op de Veluwe nauwelijks nog voor dat een natuurbrand meer als 8 uur duurt ?
Doordat er op bijna elke post een TST-NB staat waardoor er:
Bijna altijd snel een eerste voertuig met natuurbrandslagkracht ter plaatse is, en nog belangrijker er is snel voldoende vervolg slagkracht in de vorm van TST-NB beschikbaar.


Voederbietel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 472
Citaat van: JJ75 link=msg=1256962 date=1396949997
Trekkers hebben ze al staan/rijden, die hoeven juist helemaal niet speciaal gekocht te worden. Dacht dat ook in deze regio ook samengewerkt wordt met loonwerkers die bij natuurbranden mesttanken met vaste spuit beschikbaar stellen. Wat trekkers niet hebben en dit voertuig wel is snelheid en bescherming bemanning. Daarnaast is dit voertuig inzetbaar bij gebouwbranden achteraf die slecht bereikbaar zijn.

Ommen heeft inderdaad al jaren speciale bosbrandgroepen bestaande uit boeren en loonwerkers uit de regio die met trekkers en giertanks de reguliere brandweer assisteren.
Een van de voordelen is dat de boeren het betreffende gebied , waar ze meestal van jongs af aan zijn opgegroeid, op hun duimpje kennen.
Meer info op: http://brandweerommen-hardenberg.nl/Ommen/bosbrandweer.html

Ik weet overigens niet of dit ook overgenomen is door de Veiligheidsregio.
(Mocht ik binnen kort nog eens in de kazerne in Ommen komen ivm werkzaamheden dan zal ik eens informeren.)


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1257040 date=1396977481
Wat was de oorzaak dat de branden in Schoorl zo uit de klauwen konden lopen, heel simpel te weinig snel inzetbare 4x4 slagkracht in de vorm van een TST-NB in de nabijheid van de brand.
Dat los je niet op door in de expertregio's natuurbrand waar al vele TST-NB staan elk 4 of 8 voertuigen à la Franse CCF te stationeren.
Want je loopt bijvoorbeeld in NHN dan nog steeds achter de feiten aan, omdat het toch wel een uurtje of wat duurt voordat de expertregio's ter plaatse zijn.

Ook de TS-NBB kwamen vast te zitten in het mulle zand bij Schoorl/Bergen. Het gaat om de voorbereiding op grote incidenten, ongeacht de oorzaak van het zo groot worden van het incident (Moerdijk had 'in de regel' ook niet zo groot kunnen worden). Feit is dat je in zowel Schoorl als Strabrecht absoluut behoefte had aan specialistische voertuigen.

Een specialistisch peloton (of twee) in elk van de natuurbrandregio's, eventueel aangevuld met een peloton in Brabant-Zuid, heeft m.i. zeker meerwaarde. Natuurlijk ben ik het ermee eens dat voldoende slagkracht primair noodzakelijk is om grote incidenten te voorkomen, maar als dat, door welke oorzaak dan ook, niet lukt moet je een goede achtervang hebben. Als er in Hoog Soeren weer een brandje uitbreekt waar de VNOG 4 pelotons inzet en daarna breekt ook op de heide bij Ermelo brand uit kan het zomaar zijn dat die brand ook groter wordt dan vooraf bedacht.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1257040 date=1396977481

Waardoor komt het op de Veluwe nauwelijks nog voor dat een natuurbrand meer als 8 uur duurt ?
Doordat er op bijna elke post een TST-NB staat waardoor er:
Bijna altijd snel een eerste voertuig met natuurbrandslagkracht ter plaatse is, en nog belangrijker er is snel voldoende vervolg slagkracht in de vorm van TST-NB beschikbaar.

Is dit het voornaamste verschil ?

Of zijn er ook verschillen vwb :

- tijdstippen van alarmering
- aanrijtijden eerste voertuigen
- omvang van de brand als de brandweer ter plaatse arriveert
- terrein en begroeiing
- actuele weersomstandigheden en het weer voordien
- de tactiek mbt de aanpak en de inzet
- bekendheid met het terrein
- de snelheid en mate van de opschalingen
- geschikt materieel (mobiliteit en slagkracht) eerste inzet en verdere opschalingen
- de coordinatie en de uitvoering van het bluswerk, de aanvoer etc.
- de beschikbaarheid van water en de tijdige aanvoer
- luchtverkenningen en andere informatievoorzieningen
- eventuele onvoorziene tegenslangen en obstakels

-


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Citaat van: Peter71 link=msg=1260834 date=1398020439
Zeker niet, ik ben het dan ook geheel met je eens ;)
En dat haakt dan meteen in op het bericht van GLZEr is nog een slag te maken in de natuurbrandbestrijding, en ik denk dat defensie er zeer zeker nauwer in betrokken moet gaan worden. ;)

Ik durf het bijna niet te zeggen.
Laat ik beginnen met te zeggen dat ik enorm veel respect heb voor de inzet die vandaag geleverd is.

Maar....
Is het nu zo dat zonder de inzet van de heli's de brand waarschijnlijk nog niet onder bedwang is (was geweest)?
M.a.w. is de brandweer in Nederland nog wel capabel om natuurbrandbestrijding met de juiste slagkracht aan te pakken?
Kazernes worden opgeheven, bezuinigingen doorgevoerd en keer op keer zie je dat uiteindelijk gekozen wordt voor een aanpak met inzet van de heli's.

Onze natuurgebieden worden groter, vaak onbegaanbaar. Moet je als Brandweer Nederland niet gaan denken aan een eigen vloot v.w.b. luchtondersteuning? (die ook internationaal ingezet kan worden)
Natuurlijk kost dat ook veel geld en manschappen maar je bent dan misschien wel eerder inzetbaar. Al zou het alleen maar in de kritieke maanden zijn. (van maart tot oktober of zo)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: skippy02 link=msg=1260836 date=1398020834
Ik durf het bijna niet te zeggen.
Laat ik beginnen met te zeggen dat ik enorm veel respect heb voor de inzet die vandaag geleverd is.

Maar....
Is het nu zo dat zonder de inzet van de heli's de brand waarschijnlijk nog niet onder bedwang is (was geweest)?
M.a.w. is de brandweer in Nederland nog wel capabel om natuurbrandbestrijding met de juiste slagkracht aan te pakken?
Kazernes worden opgeheven, bezuinigingen doorgevoerd en keer op keer zie je dat uiteindelijk gekozen wordt voor een aanpak met inzet van de heli's.

Onze natuurgebieden worden groter, vaak onbegaanbaar. Moet je als Brandweer Nederland niet gaan denken aan een eigen vloot v.w.b. luchtondersteuning? (die ook internationaal ingezet kan worden)
Natuurlijk kost dat ook veel geld en manschappen maar je bent dan misschien wel eerder inzetbaar. Al zou het alleen maar in de kritieke maanden zijn. (van maart tot oktober of zo)
Brandweer nederland is wel in staat om een normale natuurbrand aan te kunnen, over het algemeen worden de branden snel aangepakt en geblust zonder inzet van defensie. Een enkele keer groeit een brand uit tot de proporties van vandaag, en ik denk dat het dan geen schande is als je als brandweer even het nakijken hebt. Je kunt niet overal op voorbereidt zijn. Het zou betekenen dat je nog veel meer kazernes en materieel moet gaan hebben. Ik denk dat het dan juist mooi en goed is als je een beroep kunt doen op defensie. En ik moet zeggen, dat ook deze brand nog redelijk vlot is aangepakt. We zijn 12uur verder, maar door groot in te zetten is ook deze brand tot een einde gebracht.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Citaat van: Peter71 link=msg=1260842 date=1398021304
Brandweer nederland is wel in staat om een normale natuurbrand aan te kunnen, over het algemeen worden de branden snel aangepakt en geblust zonder inzet van defensie. Een enkele keer groeit een brand uit tot de proporties van vandaag, en ik denk dat het dan geen schande is als je als brandweer even het nakijken hebt. Je kunt niet overal op voorbereidt zijn. Het zou betekenen dat je nog veel meer kazernes en materieel moet gaan hebben. Ik denk dat het dan juist mooi en goed is als je een beroep kunt doen op defensie. En ik moet zeggen, dat ook deze brand nog redelijk vlot is aangepakt. We zijn 12uur verder, maar door groot in te zetten is ook deze brand tot een einde gebracht.

Dit zijn ook uitzonderlijke branden en gelukkig komen ze maar zelden voor. Maar zoals je ook in voorgaande berichten hebt kunnen lezen is brandbestrijding geen echte taak van defensie. Er wordt geen garantie gegeven dat er altijd materiaal en manschappen beschikbaar zijn. Hoe is dit eigenlijk in het buitenland (België en Duitsland) geregeld? En kunnen we daar in het kader van de EU geen aanspraak op maken? (we betalen tenslotte genoeg aan de EU)  998765

Ik weet het niet hoor, maar vanmorgen heb ik al vrij vroeg gevraagd of er ook heli's ingezet gingen of konden worden. Als je dan ziet dat er een opkomsttijd van 4 tot 5 uur nodig is dan vindt ik dit vrij lang. (begrijpelijk misschien, iedereen is thuis en je moet eerst de boel goed regelen) Met de aanspraak op EU steun kan dat misschien veel sneller. (niets ten nadele van de ingezette manschappen van defensie)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Citaat van: skippy02 link=msg=1260836 date=1398020834
(...) Is het nu zo dat zonder de inzet van de heli's de brand waarschijnlijk nog niet onder bedwang is (was geweest)?
M.a.w. is de brandweer in Nederland nog wel capabel om natuurbrandbestrijding met de juiste slagkracht aan te pakken?
Kazernes worden opgeheven, bezuinigingen doorgevoerd en keer op keer zie je dat uiteindelijk gekozen wordt voor een aanpak met inzet van de heli's.

Onze natuurgebieden worden groter, vaak onbegaanbaar. Moet je als Brandweer Nederland niet gaan denken aan een eigen vloot v.w.b. luchtondersteuning? (die ook internationaal ingezet kan worden)
Natuurlijk kost dat ook veel geld en manschappen maar je bent dan misschien wel eerder inzetbaar. Al zou het alleen maar in de kritieke maanden zijn. (van maart tot oktober of zo)
Wat is de schade van zo'n bosbrand en wat zijn de kosten van al die spullen? Laat dat bos dan maar affikken. Laat Staatsbosbeheer maar nadenken over manieren om het bosbrandgevaar te beperken. Zorg bijvoorbeeld ook voor een goede afscherming van bewoonde gebieden zodat je een bosperceel kunt laten gaan en de bebouwing kunt behouden.

Citaat van: skippy02 link=msg=1260845 date=1398021844
Hoe is dit eigenlijk in het buitenland (België en Duitsland) geregeld? En kunnen we daar in het kader van de EU geen aanspraak op maken? (we betalen tenslotte genoeg aan de EU)
Als dat via de EU gaat dan zit de hele NL brandweer 's zomers in Griekenland, Italië en Spanje. Op het eerste gezicht klinkt het leuk voor de vrijwilligers maar levert het ons als land niets op.