Er zijn idd regio's waar erg snel een dak wordt geknipt en je denkt: waar zit die schade nou waardoor een slo. werkelijk CWK letsel heeft opgelopen? Vooral nieuwe(re) auto's zijn voorzien van zoveel kreukelzones dat bij minder zware aanrijdingen de kansen op ernstig letsel sterk zijn verminderd. Los daarvan kan dat altijd nog gebeuren. maar het standpunt: "Uw nek doet zeer? Ok, knippen die handel" komt zeker voor terwijl bij goed lichamelijk onderzoek er geen sprake is van drukpijn op de wervels zelf, en wel pijn aan de nek/schouderspieren! En dat verschilt inderdaad per regio / RAV. Kan ook een kwestie zijn van "indekken". Mag je niet hardop zeggen maar is wel zo. Maar denk ook na over de behandeltijd ter plaatse als je op de brw. moet wachten totdat een dak is verwijderd enz. enz. (Oftewel eerst stabiliseren, glasmanagement, accu's zoeken, deur verwijderen, hoezen plaatsen..........)Dat is het gebruik van een KED vele malen sneller en zeker ook verantwoordt. Die is juist om van een zittend persoon de hele CWK (wervelkolom incl. nek) te immobiliseren. Wordt te weinig gebruikt helaas. Ik wil niet tegen schenen schoppen maar wat meer GBV is soms erg welkom.