SOS-toegangssysteem helpt ambulances gemakkelijker op afgesloten recreatieparken

Auteur Topic: SOS-toegangssysteem helpt ambulances gemakkelijker op afgesloten recreatieparken  (gelezen 10334 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum

Systeem helpt ambulances gemakkelijker op parkterreinen
rtvdrenthe
Gepubliceerd op 1 mei 2014
Citaat
ASSEN - De noordelijke UMCG Ambulancezorg is bezig met het invoeren van een systeem dat ambulances gemakkelijker toegang geeft tot recreatieparken.

Het gaat om het zogeheten SOS-toegangssysteem, waarbij ambulances met een soort afstandsbediening de slagboom van een park omhoog kunnen laten gaan. De ambulancezorg heeft in Drenthe zo'n 300 parken aangeschreven om dit systeem in te voeren. Twaalf parken hebben het inmiddels aangeschaft.

Woordvoerder Roel Barkhof van UMCG Ambulancezorg vindt het jammer dat dit aantal zo laag is. Volgens hem kost het aanschaffen van de benodigde apparatuur 300 euro, exclusief BTW, maar inclusief de installatiekosten. Bedrijven worden nogmaals uitgenodigd om mee te doen. De brandweer toont ook belangstelling voor het systeem.


Samen sterk in de hulpverlening!


Draco

  • Anesthesioloog i.o.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 36
Klinkt nuttig, alleen heb ik het idee dat ambulances langzaam met honderd verschillende afstandsbedieningen volgestopt worden om allerlei verschillende stoplichten, slagbomen, hekken, paaltjes etc door te komen. Tijd voor 1 landelijk systeem??


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Slagboompas in sleutelkluisje met cijfercode, lijst met cijfercodes op de GMK. Geen moeilijk gedoe met afstandsbedieningen en dergelijke troep, en door..


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
en dan wil ik ook zo een afstandsbediening :D

mijn oude werkgever waar ik mijn eerste bijbaan had, heeft speciale slagbomen die met breekpennen vast zitten. Daar kan in geval van nood een ambulance rustig tegenaan rijden, de pennen breken en de slagboom valt op de grond, zonder schade aan de auto of schade aan de motor unit van de slagboom. Alleen de boom zelf was wel stuk daarna. (kunststof boom waar de ambulance overheen rijdt daarna.)

Mooie vond ik aan het filmpje wel dat het voorbeeld wat ze aanhalen reeds een noodknop heeft (te zien bij 1:28, zit een groen breekglaasje op het grijze kastje) nobel dat hij dan ook nog in het extra systeem investeert.

Ik vraag me wel af of het echt tijdwinst gaat opleveren in veel gevallen. Ja ze zijn sneller voorbij die boom, maar dan? Dit park zag er redelijk complex uit, de ambulance moet nog steeds bij de ingang opgevangen worden en naar de locatie gegidst worden. Nu moeten ze dus nog steeds op iemand wachten om te gidsen.


ambukampen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
Bij ons in IJsselland hebben we dit systeem al langere tijd. Ik moet zeggen ideaal. Niet alleen voor campings maar ook voor pollers in bv de binnenstad is dit ideaal. In de auto is 1 zender waarmee je de deuren - slagbomen- pollers kan bedienen. Dit systeem zou inderdaad landelijk moeten worden ingevoerd, niet alleen voor de ambu maar ook voor de brandweer en politie.
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC


stuiterbal

  • Ambulancesjouwfeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 54
Is dit systeem niet gewoon aangesloten op het KAR systeem? In HM zijn in diverse steden paaltjes en andere opstakels erop aangesloten en div vakantieparken de slagboom. Ideaal.... :)


Sebastiaan

  • Ambulance Actueel (Twitter)
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
  • Landelijk ambulancenieuws voor professionals
    • AmbulanceBLOG, het portaal voor de professional
SOS Toegang is een landelijk systeem aan het worden. Kennermerland, Noord Holland Noord, Groningen, Fryslan, Drenthe, Ambulance Oost, RAV Ijsselland, RAV Zeeland, RAV Noord- en Oost Gelderland hebben het al of zijn het aan het invoeren. Nog dit jaar zal Haaglanden (WK) aansluiten. SOS Toegang is een aanvulling op KAR en kan zowel vanuit KAR als vanuit CityNAV worden aangestuurd. Deze koppeling is vrijwel klaar en zal vanaf september 2014 in productie beschikbaar zijn. Tijdelijk wordt gebruik gemaakt van handzenders. De brandweer in meerdere regio's sluit vanaf september gefaseerd aan.

KAR wordt in dit verband ook vaak genoemd. Dat is terecht. SOS Toegang is echter een aanvulling op KAR maar kan ook zonder KAR gebruikt worden (maar dan via CityNAV). Het verschil is: een slagboom aansturen via KAR kost pakweg een paar duizend euro, via SOS Toegang slechts 299 euro (inclusief montage). Overheden adviseren wij KAR, zeker bij drukke punten zoals bijvoorbeeld een verzinkbare paal in een busbaan. Verkeerslichten kunnen alleen op KAR en niet op SOS Toegang. Maar de campingbaas of de eigenaar van een appartementencomplex wil best 299 euro betalen voor een SOS Toegang systeem, niet duizenden euro's voor KAR. Het is dus de vraag uit de markt die er voor zorgt dat KAR ontwikkeld is.

Iemand schreef over lijstjes met sleutelkluiscodes. Dit is een beetje ouderwets en werkt hooguit op kleine meldkamers. in de LMO is er in grote meldkamers geen tijd voor lijstjes en auto's die spraakcontact vragen voor een code (.... wachtrijen voor niet urgente spraakoproepen zijn geen uitzondering). Alternatief is een AOL in GMS met de code. Zou best kunnen werken. Overigens zit SOS Toegang ook standaard in de AOL in GMS én middels een pictogram in CityNAV. Nadeel van lijstjes met codes van sleutelkastjes is bovendien: hoe borg je dat een gewijzigde code van een sleutelkastje ook daadwerkelijk op de meldkamer geregistreerd wordt en hoe borg je dat je vanuit een hulpdienstenvoertuig direct ziet waar dat kasje precies hangt ? Je moet er in ieder geval je voertuig voor uit. Dan is SOS Toegang erg handig: de code is bepaald door de hulpdiensten en wordt comfortabel vanuit het voertuig aangestuurd. En de AOL zit automatisch als mededeling in je tabblad MDT -boven de daadwerkelijke melding- als het adres (of XY-gebied) matcht met je inzetadres.  

Heeft jouw regio nog geen SOS Toegang ?
Meld dat dan even, dan sturen wij het private label concept van SOS Toegang naar je contactpersoon.
Kijk voor meer informatie vanaf morgen even op AmbulanceBLOG.nl, daar publiceren wij een uitgebreid artikel over SOS Toegang.

Groeten,

Redactie AmbulanceBLOG.nl
Actualiteiten voor de beroepsgroep. Geen alarmeringen, wel heel veel nieuws voor hoogwaardige AmbulanceZorg in Nederland.  AmbulanceBLOG.nl


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
SOS Toegang voorkomt tijdverlies in noodsituaties


Ambulancedienst Zuid-Holland Zuid
Gepubliceerd op 20 feb. 2018

Citaat
Woont u, werkt u, of recreëert u achter een hek of slagboom? Dan doet een ambulance er misschien onnodig lang over om u te bereiken. Eigenaren en beheerders van appartementencomplexen, sportparken, recreatiegebieden, bedrijventerreinen enzovoort kunnen dit vermijden, door zich aan te sluiten bij het levensreddende systeem SOS Toegang. Als Ambulancedienst Zuid-Holland Zuid hebben wij dat ook gedaan. In al onze ambulances zit een zendertje waarmee wij uw hek of slagboom kunnen openen op het moment dat we bij u komen aanrijden. Met een eenmalige investering van 300 euro voorkomt u dat wij onderweg naar u stranden! Meer informatie? Kijk op www.sostoegang.nl
Samen sterk in de hulpverlening!


papa2404

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Ook wij werken met SOS-toegang en ook ik moet zeggen dat het perfect werkt. Alle ziekenhuizen in de regio hebben het voor de slagbomen en de roldeuren van het ziekenhuisterrein en de ambulancehal.  Bij ons worden ze ook gebruikt om roldeuren van de ambulanceposten te openen. Maar ook verschillende VVE's hebben het aangeschaft om op hun parkeerterrein te komen.
In het MDT staat op de kaart van Citygis op welk nummer er gedrukt moet worden om een slagboom of roldeur te doen openen.


S a n d e r

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Bij vrijwel alle ambulancediensten is SOS toegang in het KAR-systeem verwerkt en bedienbaar via de dataterminal in de auto.
Nu heb ik begrepen dat ondermeer de brandweer in Noordoost Gelderland ook met SOS toegang is gaan werken en voor bijvoorbeeld
dienstbusjes, waar geen dataterminal in zit, een reguliere afstandbediening heeft voor SOS toegang.

Heeft iemand toevallig een afbeelding van hoe zo'n afstandbediening eruit ziet. Weet iemand wat deze ongeveer kost?
Integrale Veiligheid / Specialist brandpreventie / Ambulancechauffeur geplande ambulancezorg