VIG-er of VPK op zorgambulance?

Auteur Topic: VIG-er of VPK op zorgambulance?  (gelezen 3874 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Gepost op: 7 mei 2014, 16:21:29
Het staat me bij dat zorgambulances bemand worden door verzorgenden, nu kom ik in toenemende mate (basis-)verpleegkundigen tegen die op deze auto's rijden. Dit zou, naar eigen zeggen, komen doordat het profiel van een VIG-er in de praktijk toch niet aansluit bij de werkzaamheden. In de wandelgangen gaat het gerucht dat ze nu ook wel eens "bewaakte" transporten doen met een losse monitor.

Ik ben wel benieuwd naar de achterliggende ideeën. w.w.e.m.v.?

Vigilant

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 7 mei 2014, 17:21:09
Geef zorgkundigen gewoon een extra opleiding.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 7 mei 2014, 17:27:59
Citaat van: Crepusculum link=msg=1265557 date=1399476069
Geef zorgkundigen gewoon een extra opleiding.

Ik neem aan dat je doelt op verzorgenden (niveau 3)? Zorgkundige is de beoogde functiebenaming voor wat nu nog de MBO opleiding tot verpleegkundige (niveau 4) is. Alleen met de HBO bacheloropleiding zou men dan nog de titel verpleegkundige krijgen.

Waarom een extra opleiding en waar zou deze opleiding dan uit moeten bestaan?

Vigilant

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 7 mei 2014, 17:39:10
Citaat van: -Joost- link=msg=1265559 date=1399476479
Ik neem aan dat je doelt op verzorgenden (niveau 3)? Zorgkundige is de beoogde functiebenaming voor wat nu nog de MBO opleiding tot verpleegkundige niveau 4 is.

Waarom een extra opleiding en waar zou deze opleiding dan uit moeten bestaan?

Ik ben belg, dus dit maakt het voor mij moeilijker. Hier zijn zorgkundigen mensen die met succes het eerste jaar van de vpk opleiding afgemaakt hebben, of een cursus gevolgd hebben tot zorgkundige. Zij mogen vpk-taken uitvoeren, maar niet allemaal.

In dat geval zou ik zeggen: bijkomend een ambulanciersopleiding. (is hier in Belgie 120u theorie, 40 u stage en elk jaar 24u bijscholing).

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #4 Gepost op: 7 mei 2014, 19:21:45
Citaat van: -Joost- link=msg=1265548 date=1399472489
Het staat me bij dat zorgambulances bemand worden door verzorgenden, nu kom ik in toenemende mate (basis-)verpleegkundigen tegen die op deze auto's rijden. Dit zou, naar eigen zeggen, komen doordat het profiel van een VIG-er in de praktijk toch niet aansluit bij de werkzaamheden. In de wandelgangen gaat het gerucht dat ze nu ook wel eens "bewaakte" transporten doen met een losse monitor.

Ik ben wel benieuwd naar de achterliggende ideeën. w.w.e.m.v.?

Volgens mij is er voldoende aanbod vaan Verpleegkundigen niveau 4 en 5 die maar wat graag voor een VIG-salaris op een zorgambu gaan werken. Beetje hetzelfde dat in ziekenhuizen veel niveau 5 verpleegkundigen zitten op de plek van niveau 4 voor het salaris van niveau 4. Gewoon verdringing op de arbeidsmarkt. Door de populariteit van de verpleegkundige opleidingen zal dit, naar mijn inschatting, nog erger gaan worden.

Daarnaast kan een verpleegkundige eventueel doorstromen naar de ambu (nog los van alle aanvullende opleidingen, klinische ervaring etc.) en een VIG-er alleen doorstromen als chauffeur.

Wellicht zie ik het helemaal verkeerd maar bovenstaande zou een verklaring kunnen zijn.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.