BHV met adembescherming

Auteur Topic: BHV met adembescherming  (gelezen 59600 keer)

0 gebruikers (en 19 gasten bekijken dit topic.

Mario H.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • Communicatie is de sleutel tot contact.
Reactie #120 Gepost op: 19 juli 2005, 16:50:01
Nee, er wordt alleen maar, vanuit de veronderstelling dat bhv'ers alleen een basisopleiding BHV hebben, geroepen dat het onverantwoord is om die ademlucht training te geven.

En weet de gemiddelde brandweerman wat hij moet doen als hij bij ons op het bedrijf een calamiteit met gevaarlijke stoffen moet bestrijden.

Juist, hij doet niets en laat de ROGS opdraven.

Heeft hij in dat geval geluk, want de commandant van de bedrijfsbrandweer (= onderdeel van de BHV) is ook regionaal officier gevaarlijke stoffen.

Dacht je dat die ROGS (heet AGS tegenwoordig) het inident alleen oplost? Nee die staat lekker buiten en stuurt via de BVD (lima) de bovengemiddelde brandweerman met een gaspak naar binnen, en blijft zelf verder bij het incident vandaan....

En daar ligt ook een schone taak voor die "commandant" bedrijfsbrandweer om de leden van het plaatselijke korps mee te laten draaien in oefening om daardoor de brandweer bekend te laten worden in het pand en de daarbij opgeslagen stoffen..


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #121 Gepost op: 30 juli 2005, 20:13:23
Privatisering van de Brandweer, het hele BHV idee is hiermee ondermijnt. (of is het de hersenspinsel van een brandweer geile HOOFDBHV'er die ooit is afgewezen bij de brandweer.)

Wat een gelul zeg, schoenmaker hou je bij je leest.


Hij heeft ook heel lang zegeltjes moeten sparen voordat hij de schouderstukken van hoofdbrandmeester 1e klas bij elkaar had.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #122 Gepost op: 30 juli 2005, 20:19:40
Dacht je dat die ROGS (heet AGS tegenwoordig) het inident alleen oplost? Nee die staat lekker buiten en stuurt via de BVD (lima) de bovengemiddelde brandweerman met een gaspak naar binnen, en blijft zelf verder bij het incident vandaan....

En daar ligt ook een schone taak voor die "commandant" bedrijfsbrandweer om de leden van het plaatselijke korps mee te laten draaien in oefening om daardoor de brandweer bekend te laten worden in het pand en de daarbij opgeslagen stoffen..


Zijn drie grote oefeningen met diverse brandweercorpsen uit de regio en een aantal NIBRA cursussen op het gebied van gevaarlijke stoffen op onze lokatie voldoende om toe te geven dat jij degene bent die uit zijn nek aan het lullen is ?


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #123 Gepost op: 30 juli 2005, 20:27:14
of is het de hersenspinsel van een brandweer geile HOOFDBHV'er die ooit is afgewezen bij de brandweer

Nee, het is de overheid die ons bedrijf nu heeft aangewezen als brandweerplichtig, een de directie die al jaren geleden hun verantwoordelijkheid voor de veiligheid van het bedrijf en de omgeving door al tientallen jaren een volledig bedrijfsbrandweercorps in stand te houden


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #124 Gepost op: 12 augustus 2005, 18:21:33
Ik heb deze discussie met verbazing gelezen..

Ik heb opdrachten genoeg gedaan, bij klanten waarbij onafhankelijk adembescherming een noodzaak was..
En zoals elke brandweerman weet zijn er ook nog andere omstandigheden dat waar je onafhankelijke adembescherming gebruikt dan brand..

Naast een aantal laberatoria en chemicalen en speciale afvalverwerkers, chemicalien industrie en verwerkende bedrijven hebben niet alleen BHVers, maar al het personeel wat met de stoffen werkt werken met adembescherming..

Vreemd, dan er brandweer mensen die denken dat zij de enige zijn dat ze met onafhankelijke adembescherming werken..

Om het gekker te maken, ik heb een klant, die volledig met chemicalienoveralls werken, dagelijks in dat soort pakken.
Waarom is het vreemd dat er buiten de brandweer om, mensen zijn, die nog meer kunnen ?


Target77

  • Gast
Reactie #125 Gepost op: 12 augustus 2005, 21:05:11
Ik heb deze discussie met verbazing gelezen..

Ik heb opdrachten genoeg gedaan, bij klanten waarbij onafhankelijk adembescherming een noodzaak was..
En zoals elke brandweerman weet zijn er ook nog andere omstandigheden dat waar je onafhankelijke adembescherming gebruikt dan brand..

Naast een aantal laberatoria en chemicalen en speciale afvalverwerkers, chemicalien industrie en verwerkende bedrijven hebben niet alleen BHVers, maar al het personeel wat met de stoffen werkt werken met adembescherming..

Vreemd, dan er brandweer mensen die denken dat zij de enige zijn dat ze met onafhankelijke adembescherming werken..

Om het gekker te maken, ik heb een klant, die volledig met chemicalienoveralls werken, dagelijks in dat soort pakken.
Waarom is het vreemd dat er buiten de brandweer om, mensen zijn, die nog meer kunnen ?


Geloof dat je niet goed echt leest waar het over gaat. Het gaat niet over de handeling maar over de situatie waarin het gebruikt gaat worden door BHV'ers...... maar uiteraard zal JIJ daarover wel weer een onorthodoxe mening hebben.  ::) ::) ::)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #126 Gepost op: 12 augustus 2005, 21:33:36
Geloof dat je niet goed echt leest waar het over gaat. Het gaat niet over de handeling maar over de situatie waarin het gebruikt gaat worden door BHV'ers...... maar uiteraard zal JIJ daarover wel weer een onorthodoxe mening hebben.  ::) ::) ::)

Als onorthodox is om een bhv-ers als functie te benoemen en dat min of meer los staat van de opleidingsniveau..
Voor een functie BHV staat een minimale opleidingscriterea en minimale competentie niveau. Dat wil dus niet zeggen dat degene die de functie van BHV niet hoger opgeleid kan zijn of meer competenties kan hebben..

Tja, ik stel ook vraag tekens als een BHV-er ook met alle opleidingen en middelen dichtbij een grote binnenbrand zou komen. Maar aan de andere kant, als je goed getraind brandweer(bhv)team binnen je bedrijf hebt, ben je wel gek om die niet in te zetten. (wat mij betreft binnen bepaalde criterea).

Dus zwart en Wit, zit een boel gradaties grijs.. en als dat onconventioneel.. ben ik graag onconventioneel  ;D ;D ;D, En tussen onconventioneel en vastgeroest zitten ook vele gradaties.. lol ;D ;D ;D


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #127 Gepost op: 12 augustus 2005, 21:43:53
Voor een functie BHV staat een minimale opleidingscriterea en minimale competentie niveau.

Daaraan moet de BHV'er onafhankelijk van de bedrijfssituatie voldoen.

De wetgever stelt nadrukkellijk dat het nivo van de BHV aangepast moet worden aan de feitelijke situatie.
Dus als uiit de RI&E blijkt dat je een volwaardig brandweercorps moet hebben, dan moet de BHV bestaan uit een volwaardig brandweercorps.

Dat dit niet past bij het beeld dat velen hebben van de BHV  is jammer.


Target77

  • Gast
Reactie #128 Gepost op: 12 augustus 2005, 21:47:30
Als onorthodox is om een bhv-ers als functie te benoemen en dat min of meer los staat van de opleidingsniveau..
Voor een functie BHV staat een minimale opleidingscriterea en minimale competentie niveau. Dat wil dus niet zeggen dat degene die de functie van BHV niet hoger opgeleid kan zijn of meer competenties kan hebben..

Hier ben ik het gedeeltelijk mee eens, maar er zijn grenzen i.v.m. eigen veiligheid van de debetreffende BHV'er.

Citaat
Tja, ik stel ook vraag tekens als een BHV-er ook met alle opleidingen en middelen dichtbij een grote binnenbrand zou komen. Maar aan de andere kant, als je goed getraind brandweer(bhv)team binnen je bedrijf hebt, ben je wel gek om die niet in te zetten. (wat mij betreft binnen bepaalde criterea).

Hier sla je de spijker mee op z'n kop. Een BHV'er is geen goed getraind brandweerteam, maar iemand met minimale opleidingseisen.

Citaat
Dus zwart en Wit, zit een boel gradaties grijs.. en als dat onconventioneel.. ben ik graag onconventioneel  ;D ;D ;D, En tussen onconventioneel en vastgeroest zitten ook vele gradaties.. lol ;D ;D ;D

Ik ben niet vastgeroest... enkel is het een slechte tendens dat er blijkbaar geen volwaardige brandweeropleidingen gegeven wordt voor dit soort doeleinden... maar dat is uiteraard een centenkwestie. Het moet allemaal maar zo goedkoop mogelijk. Gaat zeer zeker ten koste van de veilighied. Als je tegenwoordig al hoort dat een bevelvoerende van een bedrijsfbrandweerploeg op een industriele plant enkel al de opleiding bevelvoerder industriele brandbestrijding moet volgen in plaats van de gebruikelijke OBM met voorgenoemde opleiding begin ik eigenlijk steeds meer mijn bedenkingen te krijgen.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #129 Gepost op: 12 augustus 2005, 22:27:34
ooowkee, dan zijn we het eens..

Ik ben het met jeeens dat bedrijfshulpverleners mensen adequaat competent behoren te zijn. En ik vind dat ook dat zo'n bedrijf regelmatig met de reguliere diensten dient te oefenen, zodat ze van elkaar weten wat ze in huis hebben..

Hoe mensen competent worden, kan me niet schelen, als ze maar competent zijn en daarmee geen risico zijn voor zich zelf, voor de omgeving of reguliere hulpverleners..