BHV met adembescherming

Auteur Topic: BHV met adembescherming  (gelezen 59613 keer)

0 gebruikers (en 25 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #70 Gepost op: 2 juli 2005, 16:32:42
Volgens mij zie je de BHV'ers als iets waar je in de meeste gevallen meer last van hebt dan nut.....







Als we op deze manier verder gaan hou ik op met deze discussie,jullie zullen het wel beter weten


Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Reactie #71 Gepost op: 2 juli 2005, 16:38:27
waar rook is, is geen BHV'er toch?

Ik weet ook best dat je diverse soorten BHV'ers hebt hoor, net als in de EHBO
mensen die het moeten doen van de baas, maar liever hard weg lopen als er iets is
mensen die over enthousiast reageren en denken dat ze de brandweer/ambulance zijn
en gewoon BHV'ers die zich inzetten voor het bedrijf en doen wat ze opgedragen wordt.
Denk je nu echt dat de eerste 2 groepen ongestoord hun werk als BHV'er kunnen doen? en uberhaupt de opleiding adembeschemring halen? en dan nog zijn we altijd met een groep en trainen we maandelijks obv proff instructeurs.

en er staat idd nergens dat wij BHV'ers branden gaan blussen hoor.

maargoed deze discussie kan nog lang gaan duren....
Nurse powerrrrr


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #72 Gepost op: 2 juli 2005, 16:55:55
Als een BHV'er de brandwachtopleiding volgt zou je dan wel al die gevaren herkennen??

Nogmaals, het is al vaker gezegd, ze zijn geen brandwachten maar gebruiken de ademlucht om zichzelf te beschermen tegen rook. Ze lopen niet in de git zwarte rook zonder brandweer hun werk te doen. Die enkeling die dat wel doet moeten ze gelijk buiten schoppen.

Zie het niet als een bedreiging maar als een meerwaarde in de hulpverleningsketen die al begint op bedrijfsniveau. Het gaat om het ontruimen en opvangen van de brandweer. Dit ontruimen kan ook moeten gebeuren bij lekkages van chemische stoffen in bedrijven. Zonder ademlucht begin je dan helemaal niets als de stof de luchtwegen aantast! Dus er zijn genoeg situaties waarbij het van pas kan komen maar het kortzichtige dat alle BHV'ers als gekken op een brand springen past niet helemaal mijnsinziens.

PS ben zelf geen BHV'er  ;)


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #73 Gepost op: 2 juli 2005, 18:22:24
ik generaliseer niemand

Je generaliseerd inderdaad geen mensen maar BHV organisaties.
Je kunt of wilt niet snappen dat er bedrijven zijn die hun BHV'ers adequate opleidingen geven op het nivo dat noodzakelijk is voor een verantwoorde hulpverlening.

Ik weet dat een groot deel van onze BHD de oefeningen dubbel op doen. Dat geldt niet alleen voor brandweermensen die, naast de bedrijfsbrandweer, ook in hun woonplaats aktief lid van de brandweer zijn.

Onze EHV'ers besteden zo'n 50 uur per jaar aan oefeningen en bijscholingen, gedeeltelijk op first responder nivo, naast de herhalingslessen om hun EHBO diploma geldig te houden.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #74 Gepost op: 2 juli 2005, 19:04:10
Als we op deze manier verder gaan hou ik op met deze discussie,jullie zullen het wel beter weten

je kan het ook ontkennen en aangeven waar voor jou de meerwaarde van een BHV organisatie zit... :)


Gast48368

  • Gast
Reactie #75 Gepost op: 2 juli 2005, 20:59:18
Waarom kunnen velen van jullie zich niet voorstellen dat BHV'ers binnen bepaalde bedrijven hoog gekwalificeerde opleidingen hebben genoten.

Dat werkgever daarvoor tonnen per jaar neer moeten tellen om te kunnen voldoen aan de wettelijke eisen voor de BHV organisatie .

Onze bedrijfshulpverleningsdienst is er een van.

Nou, dat gekwalificeerde ben ik soms wel es ff kwijt.... :-X, maar goed: Waarom doen ze dan niet gewoon de brandwacht opleiding..........of gaat het dan weer om de centjes  ??? Beter helemaal als "half" iets leren. Wat dat vind ik dus. Men leert een stukje brandwachtopleiding. In de praktijk zal, als het er opaan komt, het vast moeilijker voor ze worden dan als het lijkt, en ze zullen, naar alle waarschijnlijkheid eens "verder" gaan dan waar de cursus voor bedoeld was. Vooral in penibele situaties(dat is voor opgeleide brandwachten soms al heel moeilijk, want je blijft mens). Daar ben ik van overtuigd......en daar heb ik de meeste moeite mee.Want het gaat tenslotte om je eigen veiligheid....(dat is ons er nogal ingedrild, dus vandaar dat we ook aan jullie denken, en het jullie zeker niet misgunnen  ;) )


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #76 Gepost op: 2 juli 2005, 21:21:11
Maak het nou alsjeblieft niet spannender dan dat het is. Een BHV organisatie wordt in de eerste fase van een beginnend incident opgeroepen. Er wordt onderzocht wat er aan de hand is en daarop actie ondernomen. Is het een brandje dan wordt er getracht dit te beheersen danwel onder controle te houden. Lukt dit niet dan is het inpakken en wegwezen. Uiteraard zullen er best wel tussen zitten die graag zolang mogelijk binnen willen blijven maar ook die gaan na verloop van tijd wel naar buiten.

Waar we het over hebben zijn die situaties dat ademlucht noodzakelijk kan zijn. Je kan ontelbare voorbeelden opnoemen waarin het gemak hiervan aan te tonen is. Bij iedereen gaat het in eerste instantie om eigen veiligheid en daar dient verantwoord mee om gegaan te worden maar dat wil nog niet zeggen dat het gevaarlijk is. Ook de brandweer heeft niet alle wijsheid in pacht al denken we dat vaak wel. Mensen die dagelijks met bepaalde processen bezig zijn kunnen vaak meer vertellen en aangeven dan een leek, zoals die brandweerman die daar toevallig staat. Dat een BHV'er dan, misschien wel in brandweerpak en ademlucht als ze dat hebben, mee kan naar binnen om te ondersteunen en te gidsen is dan alleen maar makkelijk.

Ik heb nog steeds geen goed gemotiveerde redenen gelezen waarom het niet zou moeten. De uitspraak dat BHV'ers te ver zouden gaan is het generaliseren en over één kam scheren van alle BHV'ers die wel doen wat ze moeten doen en niet de held uit hangen.


Gast48368

  • Gast
Reactie #77 Gepost op: 2 juli 2005, 22:32:11
Maak het nou alsjeblieft niet spannender dan dat het is.

Praktijk wijst uit dat dat wel zo is  ;)

Citaat
Een BHV organisatie wordt in de eerste fase van een beginnend incident opgeroepen. Er wordt onderzocht wat er aan de hand is en daarop actie ondernomen. Is het een brandje dan wordt er getracht dit te beheersen danwel onder controle te houden. Lukt dit niet dan is het inpakken en wegwezen. Uiteraard zullen er best wel tussen zitten die graag zolang mogelijk binnen willen blijven maar ook die gaan na verloop van tijd wel naar buiten.

na verloop van tijd ?  ??? ::)

Citaat
Waar we het over hebben zijn die situaties dat ademlucht noodzakelijk kan zijn. Je kan ontelbare voorbeelden opnoemen waarin het gemak hiervan aan te tonen is. Bij iedereen gaat het in eerste instantie om eigen veiligheid en daar dient verantwoord mee om gegaan te worden maar dat wil nog niet zeggen dat het gevaarlijk is. Ook de brandweer heeft niet alle wijsheid in pacht al denken we dat vaak wel. Mensen die dagelijks met bepaalde processen bezig zijn kunnen vaak meer vertellen en aangeven dan een leek, zoals die brandweerman die daar toevallig staat. Dat een BHV'er dan, misschien wel in brandweerpak en ademlucht als ze dat hebben, mee kan naar binnen om te ondersteunen en te gidsen is dan alleen maar makkelijk.

Met grootschalige incidenten zie je een BHV-er met bluspak EN ademlucht al snel aan voor een BRW collega, lijkt me nogal onlogisch.....

Citaat
Ik heb nog steeds geen goed gemotiveerde redenen gelezen waarom het niet zou moeten. De uitspraak dat BHV'ers te ver zouden gaan is het generaliseren en over één kam scheren van alle BHV'ers die wel doen wat ze moeten doen en niet de held uit hangen.


Misschien kun je DIE uitspraak van mij nog eens goed lezen...... ;)


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #78 Gepost op: 2 juli 2005, 22:43:13
Ik zal het nog even toelichten:

Na verloop van tijd: het moment tussen ontdekken incident, de ontwikkeling hiervan en de aankomst van de brandweer.

Bij grootschalige incidenten is de taak van de BHV'er denk ik niet meer zo aanwezig. Dan gaat de brandweer alleen te werk en zal er niet meer zo'n noodzaak zijn om een BHV'er in de directe nabijheid van een blusploeg te hebben. We denken dan al iets groter dan dat het om een specifiek plekje in een pand gaat.

Die uitspraak van jou heb ik ook gelezen maar daar wordt ik nog niet veel wijzer van. Eigen veiligheid geldt voor iedereen, en die BHV'er die zonodig wel het pand in gaat en daar achter blijft heeft nog niets met jou veiligheid te maken toch? Zoals bij alle inzetten kun je als brandweer dan proberen die persoon eruit te halen maar lukt dit niet dan is het (misschien hard gezegd) jammer maar helaas. Dat heeft dan niet te maken met het niet goed opgeleid zijn van een BHV'er maar puur met de eigenwijsheid van de persoon in kwestie die toch binnen blijft of gaat.

Even een andere vraag: Hoe goed vertrouw je diezelfde BHV'er als die wel de brandwachtopleiding gevolgd zou hebben puur ter aanvulling??


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #79 Gepost op: 2 juli 2005, 22:49:06
Even een andere vraag: Hoe goed vertrouw je diezelfde BHV'er als die wel de brandwachtopleiding gevolgd zou hebben puur ter aanvulling??
En zou die BHV-er dan niet juist langer binnenblijven en met de haspel aan de gang gaan?? "want ik ben toch brandweerman" ::)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-