Ik ken de ramp niet, maar zijn de regels, voorschriften, procedures en communicatiemiddelen bijvoorbeeld nu niet zo veel veranderd dat een vergelijk eigenlijk weinig zin meer heeft?
Van alle eerdere calamiteiten/rampen kun je leren en moet je trachten zoveel mogelijk te leren zeker als het gaat om aanliggende calamiteiten/rampen.
Het gaat om het snel en zoveel mogelijk opvarenden op een verantwoorde manier van het schip in nood te halen met de beschikbare middelen. Regels, voorschriften, procedures en communicatiemiddelen zijn daarbij van geen of ondergeschikt belang. (In het geval Skagerrak waren de eerste communicatie middelen en stromen hoogstwaarschijnlijk beperkt tot 2182 en 16 en een luchtvaartkanaal voor de helikopters.)
De Skagerrak kwam in moeilijkheden tijdens de overtocht halverwege Kristiansand en Hirtshals doordat de achterramp was ingeslagen door de golven tijdens de uitlopers van de hurricane Faith.
Schepen in de buurt in samenwerking met 7 helikopters uit Denemarken en Noorwegen wisten de ca 160 opvarenden in veiligheid te brengen en alles werd opgevangen in Hirtshals. Een passagier is later overleden. De kapitein werd blind maar dat is later weer in orde gekomen. (Ik had een jaar eerder nog tijdens een overtocht een leuk en interessant praatje met die kapitein op de brug van de Skagerrak vandaar mijn herinneringen.)