@Thor, mee eens. Ik vaar zelf op een passagiersschip en de lokale brandweer komt regelmatig een kijkje nemen aan boord.
Het is in mijn ogen goed als de brandweer het Safety Plan kan inzien voor je een haven aandoet maar het is ook van belang dat in een vroeg stadium de brandweer(bevelvoerder/ovd) een officier van het schip betrekt bij zijn strategie. Ook scheepsofficieren hebben kennis van brand blussen en beschikken over specifieke kennis van het schip. Een schip is totaal niet te vergelijken met een woning/bedrijfspand. Vaak is het besef niet aanwezig dat bijvoorbeeld een CO2 systeem een uitermate effectieve manier is om een machinekamerbrand te stoppen. Veel effectiever en minder gevaarlijk dan een inzet.
De machinekamerbrand op de Waker is destijds geblust doordat de bevelvoerder van de brandweer zelf bekend was op dit schip. Die zijn toen volgens mij door de Arie Visser aan boord gebracht. En dan is de Waker nog een relatief klein en eenvoudig schip vergeleken met de grote cruiseschepen die Nederland aandoen.
Samenwerking, informatie uitwisseling etc. is van het grootste belang voor de succesvolle aanpak van calamiteiten en om te komen tot een zo optimaal mogelijke inzet van personeel, middelen en materiaal/materieel.
De kennis en kunde van mensen die dagelijks ergens mee omgaan/werken is van essentieel belang en daar moet dan ook zonder enige schroom gebruik van worden gemaakt door hulpverleners.
Machineruimte branden : ruimte evacueren, ventilatie uit, alle brandkleppen dicht, CO2 erop, SOS afsluiters dicht en in de regel smoort de brand dan zonder een blusinzet waar altijd de nodige gevaren aan kunnen zijn verbonden.
Op de moderne schepen heb je op de brug daarvoor prachtige en overzichtelijke panelen waar alles wordt gesignaleerd, bewaakt en waar ook alles kan worden geactiveerd.
Ja daar heb je wel de nodige kennis van schip en systeem voor nodig om dat effectief en in de juiste volgorde te kunnen doen dus een stuurman of machinist.
Maar ook bij "handmatige" inzetten alles zoveel mogelijk na overleg en in samenspraak met de scheepsofficieren en bemanning.