Gaat de alarmering bij langdurige storingen ook per SMS? Volgens mij had Vodafone pas nog een enorme storing... Hoe bedrijfszeker is alarmering per SMS, wat is de mogelijke vertraging tussen zenden en aankomst? Hoe kan je de medewerkers nog bereiken als de SMS functie niet werkt? Wordt de functie eerst getest met een proef SMS voordat daarop daadwerkelijk wordt overgegaan? Als SMS goed werkt... waarom wordt er dan standaard niet via SMS gealarmeerd? Zomaar een 'paar' vragen
Er lopen wat proefjes met SMS. Ik kan je vertellen dat bij een regio brede verzending er een behoorlijke tijd tussen kan zitten ( tot meer dan een uur) tussen hetzelfde bericht bij de een en de ander. Volgens mij wordt SMS alleen gebruikt voor informatie, maar in theorie kan je met SMS alarmeren. Dat hangt van een aantal zaken af: De genoemde bedrijfszekerheid (zou de SMS een storing met P2000 kunnen hebben), snelheid van bezorgen (kan je priority instellen), verwerkingssnelheid (aantal uitgaande lijnen) etc.
SMS zal in zijn huidige vorm nooit tegen P2000 op kunnen botsen. SMS wordt bezorgd bij een telefoon, dat betekent dat de SMS gerouteerd moet worden over het netwerk van de GSM provider. Daarnaast probeert het systeem de berichten altijd te bezorgen.
P2000 is een broadcast over het gehele netwerk, een kant op. De randapparatuur (lees bijv. pagers) lezen continue de broadcast en reageren op een trigger (meestal capcode) om een activiteit te starten (piepen, trillen). Er is geen terugkoppeling naar de mast/centrale toe. Zoals het in transacties heet fire-and-forget. De melding leeft ook maar zolang als hij nodig heeft om op alle masten te komen. Daarna is er geen spoor meer van; Dat wordt geregeld in de databases van de GMK en natuurlijk alle P2000 monitoren.
Dus
P2000 vervangen door SMS; nee.
SMS als Fallback scenario; beperkt
Beste alternatief is een belronde (GMK->Officier/WCdt/BV van dienst->manschappen) om een ploeg op standby te zetten; Eventueel met een C2000 porto (zolang de dekking goed is
) en eventueel met kazernering