EHBO + Hoog energetisch letsel

Auteur Topic: EHBO + Hoog energetisch letsel  (gelezen 33129 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

sanagistry

  • EHBO-er
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 15
  • Er valt veel te winnen met wat geduld
Gepost op: 13 mei 2014, 11:03:25
Ik heb een aantal jaar mijn EHBO diploma en doe redelijk veel inzetten. Ik heb gemerkt dat ik meer dan gewone belangstelling heb voor hoog energetisch letsel. Wat ik jammer vind en graag zou willen leren is het werken met nekkraag en plank. Ik begrijp dat dit voorbestemde handelingen zijn die je als EHBO-er niet zelfstandig mag uitvoeren. Wat ik me afvraag is of er een mogelijkheid bestaat om dit te leren en een kwalificatie te behalen zodat dit uitgevoerd mag worden. Niet bij elk evenement is een ambu of pleeg aanwezig. In die situaties zou het wel handig zijn om dit te kunnen doen.




Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #1 Gepost op: 13 mei 2014, 11:05:47
Zoals je zelf zegt: "Er valt veel te winnen met wat geduld". Blijf daar alsjeblieft af, al is het al om bestaand letsel niet te verergeren.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #2 Gepost op: 13 mei 2014, 11:07:00
Citaat van: sanagistry link=msg=1267074 date=1399971805
Niet bij elk evenement is een ambu of pleeg aanwezig. In die situaties zou het wel handig zijn om dit te kunnen doen.

Juist dan is het niet handig om te doen...Er zijn verschillende cursussen en trainingen waarbij je aanvullende ondersteunende vaardigheden kunt aanleren. Maar de basis is dat jij altijd ondersteuning levert aan de medische professionals en nooit zelfstandig handelt.

WillemD. kom er maar in >:D
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #3 Gepost op: 13 mei 2014, 11:09:18
Denk zelf eens na:

Wat is de toegevoegde waarde van het planken door een EHBO-er?  
Hoeveel kennis heb je op het gebied van traumatologie?
Kan je de gevolgen van foutief handelen inschatten?

Kortom.. Manueel stabiliseren en wachten op profesionals.. ;)


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #4 Gepost op: 13 mei 2014, 11:13:59
Voorbestemde handelingen? Het enige dat voorbestemd is dat dingen die omhoog gaan ook weer omlaag moeten komen en dat ik een dikke BMW ga rijden, dat is ook voorbestemd.

Je bedoelt waarschijnlijk voorbehouden, maar dat zijn planken en nekkragen ook niet. De brandweer doet het immers ook. Het is echter wel iets wat je een gewone EHBO'er niet moet willen laten doen. Jij en ik zijn ondanks dat we misschien ervaren EHBO'ers zijn en ook wel eens wat meer geleerd hebben dan het ok of rk boek nog steeds gewone EHBO'ers en moeten ons niet willen wagen daaraan. Hoogstens hoe je assisteert bij een logroll, onder leiding van een ambu team, maar meer ook niet. Persoonlijk denk ik dat een jawtrust goed leren veel nuttiger is, als er geplankt moet worden komt die ambu toch wel, het is dan voor je slachtoffer veel nuttiger als jij zijn ademweg Open kunt houden en nek immobiliseert in afwachting van die ambu, dan dat je als die ambu er eenmaal is je weet hoe je een logroll uitvoert.


Pleisterplekkers

  • Redacteur Vakblad Incident
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
  • instr. EH & BHV, SIGMA, Sr. Lifeguard, Journalist
    • tri P media
Reactie #5 Gepost op: 13 mei 2014, 11:19:56
Planken en nekkraag aanleggen is nogal een risicovolle handeling. Dit wil je echt overlaten aan de professionals op het gebied de PHTLS. Als je hier niet goed mee omgaat kan dit grote gevolgen hebben.
Het trucje van planken en kraag aanleggen kan iedereen denk ik wel leren, maar je hebt hier wel een goede kennis nodig op het gebied van PHTLS, dus AMBU en MMT. Daarnaast is het raadzaam om bij evenementen waarbij CWK-letsel verwacht kan worden een ambu-verpleegkundige aanwezig te hebben. Verder ben ik het eens met Ir. Auditor, het is handig om te weten wat je moet doen als assisterende handelingen maar ga je niet zelf wagen aan risicovolle handelingen.


REvW

  • Manschap, Hoogwerkerbediener, Oefenleider, Voorlichter BVL
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 59
Reactie #6 Gepost op: 13 mei 2014, 11:47:52
Citaat
Je bedoelt waarschijnlijk voorbehouden, maar dat zijn planken en nekkragen ook niet. De brandweer doet het immers ook. Het is echter wel iets wat je een gewone EHBO'er niet moet willen laten doen.

Binnen de Brandweer wordt er naar mijn weten niet zelfstandig een nekkraag geplaatst en zelfs het eventuele planken gebeurd onder leiding van de ambulanceverpleegkundige. Ik zie geen meerwaarde in een EHBO-er die kan planken en kragen, vooral met het oog op de risico's. Je kunt iedere aap een kunstje leren, maar dat maakt m nog niet kundig..


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #7 Gepost op: 13 mei 2014, 12:41:18
Citaat van: REvW link=msg=1267085 date=1399974472
Binnen de Brandweer wordt er naar mijn weten niet zelfstandig een nekkraag geplaatst en zelfs het eventuele planken gebeurd onder leiding van de ambulanceverpleegkundige. Ik zie geen meerwaarde in een EHBO-er die kan planken en kragen, vooral met het oog op de risico's. Je kunt iedere aap een kunstje leren, maar dat maakt m nog niet kundig..

Ik heb het ook nog nooit gezien. Over het algemeen is daar ook geen tijd voor. Voordat je terplaatse bent, je plaatje rond hebt, alles veilig hebt gesteld en je een Plan van Aanpak hebt bedacht is de ambulance er vaak al. Wel zien we vaak dat de brandweer de nek stabiliseert met de losse handen. De brandweer heeft wel een wervelplank op de TS liggen. Waarom dat echter is weet ik niet exact.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


paramedic310

  • ambulanceverpleegkundige
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #8 Gepost op: 13 mei 2014, 13:24:45
Ik zie geen meerwaarde in het planken door de ehbo. Het beperkt mij in het top/teenonderzoek als ik tp ben.
Daar naast wordt het gebruik steeds vaker in twijfel getrokken, sterker nog....in ons nieuwe protocol wordt immobilisatie meer genuanceerd en vervoeren wij geen patiënten meer op de plank.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #9 Gepost op: 13 mei 2014, 13:38:44
Citaat van: paramedic310 link=msg=1267103 date=1399980285
Ik zie geen meerwaarde in het planken door de ehbo. Het beperkt mij in het top/teenonderzoek als ik tp ben.
Daar naast wordt het gebruik steeds vaker in twijfel getrokken, sterker nog....in ons nieuwe protocol wordt immobilisatie meer genuanceerd en vervoeren wij geen patiënten meer op de plank.
O0
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.