EHBO + Hoog energetisch letsel

Auteur Topic: EHBO + Hoog energetisch letsel  (gelezen 33130 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #40 Gepost op: 18 mei 2014, 09:05:55
Citaat van: Willem D. link=msg=1268094 date=1400312352
@all
Waarom eigenlijk het wiel opnieuw uitvinden.
Meduca/Nedcert en LPEV hebben in al hun opleidingen al volledig veel HET opgenomen en zijn bovendien landelijk actief.
Dat zijn hele (basis) cursussen, volgens mij gaat het in de bovenstaande discussie over mensen die al een EHBO diploma hebben en zich specifiek willen verdiepen in HET.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #41 Gepost op: 18 mei 2014, 11:20:05
Citaat van: Lunatum link=msg=1268314 date=1400396755
Dat zijn hele (basis) cursussen, volgens mij gaat het in de bovenstaande discussie over mensen die al een EHBO diploma hebben en zich specifiek willen verdiepen in HET.
Dan zullen die mensen die zich willen verdiepen in HET het bij een andere certificeerder dan het OK en RK moeten zoeken.
In HET kunnen het OK en RK niet of nauwelijks voorzien laat staan certificeren gezien hun (zeer) laagdrempelige visie op de EHBO. Op enkele uitzonderingen na kunnen de EHBO instructeurs van het OK en RK deze materie zo wie zo niet aan.
Dan wordt het weer zoals vanouds overgelaten aan de individuele ambulance vpk. En zonder eindtermen vertelt iedere avpk weer zijn eigen verhaal.

Zou het OK en RK dat toch willen certificeren dan komt er weer een aantekening of module bij in de steeds groeiende lijst. Het formaat van het huidige diploma wordt dan te klein.  0098
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #42 Gepost op: 18 mei 2014, 12:41:12
Niet zo negatief Willem, wellicht hoeven het geen aantekeningen te zijn maar kunnen, en willen!, ehbo-ers gewoon aan hun persoonlijke ontwikkeling als hulpverlener werken zonder dat ze in de praktijk echt nieuwe vaardigheden toevoegen aan hun arsenaal, maar wel kennis en inschattingsvermogen hebben opgebouwd bij een vervolgles. Ik organiseer ook alcohol en drugs lessen zonder het officiële certificaat van Educare, welke erg gewaardeerd worden, en wil iemand wel een certificaat kan deze altijd een (duurbetaald) certificaat halen dat al dan niet geaccepteerd wordt door de vrijwilligersorganisatie.

Het doel is het vergroten van kennis en kwaliteit en niet het verzamelen van certificaatjes.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #43 Gepost op: 18 mei 2014, 12:46:01
Citaat van: Golly link=msg=1268351 date=1400409672
Het doel is het vergroten van kennis en kwaliteit en niet het verzamelen van certificaatjes.

Wellicht de meest intelligente opmerking die ik gehoord heb deze week. Helaas zijn wij een prestatie maatschappij geworden. Je moet iets halen anders doe je er niet toe. Is ook heel herkenbaar in het onderwijs, trouwens.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #44 Gepost op: 18 mei 2014, 12:53:21
Citaat van: CM link=msg=1268353 date=1400409961
Wellicht de meest intelligente opmerking die ik gehoord heb deze week. Helaas zijn wij een prestatie maatschappij geworden. Je moet iets halen anders doe je er niet toe. Is ook heel herkenbaar in het onderwijs, trouwens.

CM

Laat ik mij daar nou helemaal bij aansluiten O0
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


helm

  • Gast
Reactie #45 Gepost op: 18 mei 2014, 14:15:22
Citaat van: CM link=msg=1268353 date=1400409961
Wellicht de meest intelligente opmerking die ik gehoord heb deze week. Helaas zijn wij een prestatie maatschappij geworden. Je moet iets halen anders doe je er niet toe. Is ook heel herkenbaar in het onderwijs, trouwens.

CM

Er is niks mis met een eindtest om even te laten controleren of je het allemaal wel echt begrepen hebt.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #46 Gepost op: 18 mei 2014, 15:27:54
Citaat van: René van der Helm link=msg=1268380 date=1400415322
Er is niks mis met een eindtest om even te laten controleren of je het allemaal wel echt begrepen hebt.

Helemaal niet, integendeel. Waar wij echter mee te maken hebben, in toenemende mate, is dat de toetsing zelf het doel lijkt te worden. Daarmee doe je geen recht aan de deskundigheid van de docenten noch de talenten van de studenten. Een cijferlijst of certificaat zegt feitelijk helemaal niets over de capaciteiten van iemand. Ook niet in de ehbo.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #47 Gepost op: 18 mei 2014, 15:36:21
Citaat van: CM link=msg=1268353 date=1400409961
Wellicht de meest intelligente opmerking die ik gehoord heb deze week. Helaas zijn wij een prestatie maatschappij geworden. Je moet iets halen anders doe je er niet toe. Is ook heel herkenbaar in het onderwijs, trouwens.

CM
Precies!


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #48 Gepost op: 18 mei 2014, 15:40:23
Citaat van: Willem D. link=msg=1268334 date=1400404805
Dan zullen die mensen die zich willen verdiepen in HET het bij een andere certificeerder dan het OK en RK moeten zoeken.
In HET kunnen het OK en RK niet of nauwelijks voorzien laat staan certificeren gezien hun (zeer) laagdrempelige visie op de EHBO.
Ze kunnen het ook nooit goed doen bij jou, he?

Citaat van: Willem D. link=msg=1268334 date=1400404805
Zou het OK en RK dat toch willen certificeren dan komt er weer een aantekening of module bij in de steeds groeiende lijst. Het formaat van het huidige diploma wordt dan te klein.  0098
Modulaire opbouw is niet per definitie slecht. Binnen de EHBO stelt het mensen in staat om hun kennis af te stemmen op wat ze gebruiken in de praktijk. Een hele omvangrijke cursus is leuk, maar als je het grootste deel van de kennis en vaardigheden niet vaak gebruikt verlies je het snel.


helm

  • Gast
Reactie #49 Gepost op: 18 mei 2014, 18:21:40
Citaat van: CM link=msg=1268397 date=1400419674
Een cijferlijst of certificaat zegt feitelijk helemaal niets over de capaciteiten van iemand. Ook niet in de ehbo.

Ik begrijp je niet, wat bedoel je?

Moet het volgen van een cursus voldoende zijn?
Dat zegt, voor mij, dan hooguit iets over de aanwezigheid, niets over de competentie.