Begeven in door de politie afgezet gebied

Auteur Topic: Begeven in door de politie afgezet gebied  (gelezen 14239 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Gepost op: 16 mei 2014, 10:34:43
Citaat van: MNL-7200 link=msg=1267252 date=1400046688
https://www.youtube.com/watch?v=3g5KypsusTI
Ongelofelijk hoe star sommige mensen zijn, dat lintje hangt er niet voor de sier hoor. Maar dan nu de hamvraag.... welke overtreding wordt er precies begaan door onder het lint te komen?  0098

Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

Dion

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 16 mei 2014, 10:38:29
Citaat van: silque link=msg=1267743 date=1400229283
Ongelofelijk hoe star sommige mensen zijn, dat lintje hangt er niet voor de sier hoor. Maar dan nu de hamvraag.... welke overtreding wordt er precies begaan door onder het lint te komen?  0098
art. 184 sr gok ik?

Citaat
Hij die opzettelijk niet voldoet aan een bevel of een vordering, krachtens wettelijk voorschrift gedaan door een ambtenaar met de uitoefening van enig toezicht belast of door een ambtenaar belast met of bevoegd verklaard tot het opsporen of onderzoeken van strafbare feiten, alsmede hij die opzettelijk enige handeling, door een van die ambtenaren ondernomen ter uitvoering van enig wettelijk voorschrift, belet, belemmert of verijdelt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 16 mei 2014, 10:40:53
Dat dacht ik ook, maar kan em niet helemaal onderbouwen. Immers, krachtens welk wettelijk voorschrift geef je een vordering? En als we het op belemmering gooien: wat is precies de uitvoering van het wettelijk voorschrift en hoe wordt je belemmerd door de man die de hond uit laat?

Dion

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 16 mei 2014, 10:48:43
Citaat van: silque link=msg=1267754 date=1400229653
Dat dacht ik ook, maar kan em niet helemaal onderbouwen. Immers, krachtens welk wettelijk voorschrift geef je een vordering?
Art. 3 Politiewet?  ^-^ ^-^
Het lint hangt er meestal om een vrije en veilige werkruimte te creëren en zo hulp te kunnen verlenen aan hen die deze behoeven.
Door hem te moeten helpen om plaats te nemen achter het lint wordt je belemmerd om tegelijk hulp te verlenen of een onderzoek te doen.

Jims

• o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 16 mei 2014, 10:54:01
Citaat van: Dion link=msg=1267756 date=1400230123
Het lint hangt er meestal om een vrije en veilige werkruimte te creëren en zo hulp te kunnen verlenen aan hen die deze behoeven.
Door hem te moeten helpen om plaats te nemen achter het lint wordt je belemmerd om tegelijk hulp te verlenen of een onderzoek te doen.
Je kan geen vordering doen op grond van artikel 3 Politiewet. O0
If you can dream it, you can do it.

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 16 mei 2014, 10:55:29
Citaat van: Dion link=msg=1267756 date=1400230123

brrrrrr de rillingen gaan door heel mn lijf als ik dit lees. Kan dus niet, al gebeurt het heel vaak  :P
Ik zou richting de APV stappen, veel gemeenten hebben de model APV overgenomen en dan zit je op 2.1 lid 3. Kun je voor aanhouden, staat boetebedrag van 230 euro op voor een first offender.
Je kan de verdachte natuurlijk ook aan een paal parkeren, 124sv  0098

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 16 mei 2014, 10:57:19
Als er sprake is van ambtshandelingen zoals een opsporingsonderzoek:

Citaat
Artikel 124
1. Voor de handhaving der orde ter gelegenheid van ambtsverrichtingen draagt zorg de voorzitter van het college, of de rechter of ambtenaar, die met de leiding dier verrichtingen is belast. 2. Deze neemt de noodige maatregelen opdat die ambtsverrichtingen zonder stoornis zullen kunnen plaats vinden. 3. Indien daarbij iemand de orde verstoort of op eenigerlei wijze hinderlijk is, kan de betrokken voorzitter, rechter of ambtenaar, na hem zoo noodig te hebben gewaarschuwd, bevelen dat hij zal vertrekken en, ingeval van weigering, hem doen verwijderen en tot den afloop der ambtsverrichtingen in verzekering doen houden. 4. Van een en ander wordt een proces-verbaal opgemaakt, dat bij de processtukken wordt gevoegd. 5. Met de dienst der gerechten zijn belast ambtenaren van politie, aangesteld voor de uitvoering van de politietaak, dan wel andere ambtenaren of functionarissen, voor zover die ambtenaren of functionarissen door Onze Minister van Veiligheid en Justitie zijn aangewezen. Deze ambtenaren of functionarissen nemen de aanwijzingen in acht van de voorzitter van het college, de rechter of de ambtenaar, bedoeld in het eerste lid.
Bron: https://www.politievakblad-blauw.nl/Juridisch/Lists/Vraagbaak/Toon.aspx?Id=55 (vraag 3). Kan dus met bevel ipv vordering.

Ik weet dat het in dergelijke gevallen ook mogelijk is om de man in plaats van aan te houden aan een lantarenpaal oid te boeien tot de handelingen klaar zijn.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

Jims

• o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 16 mei 2014, 10:58:41
Ons is aangeleerd...

EDIT: DiNozzo was me voor ;D
If you can dream it, you can do it.

Dion

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 16 mei 2014, 11:02:03
De reacties zijn nog leuker dan ik had verwacht  >:D
Waren dus nog niet genoeg smilies   0098

2.1 lid 3 van de APV is ook een hele goede inderdaad, was ik nog niet tegen gekomen!
Artikel 124 zocht ik ook, kon hem alleen niet zo snel meer vinden.

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 16 mei 2014, 11:03:29
Jep! Maar stel dat het lint er alleen hangt om de heli te bewaken. Welke ambtshandelingen verricht je dan, moet er dan zo'n lint hangen en hoe word je dan gestoord? Die man heeft immers geen oog voor de heli, maar laat zijn hond uit.

Misschien kan een mod dit even afsplitsen, best een leuke discussie. We spannen regelmatig een lint, maar wat zegt dat lint nou eigenlijk.....