MC No Surrender looft geld uit voor 'foute' politiefilmpjes

Auteur Topic: MC No Surrender looft geld uit voor 'foute' politiefilmpjes  (gelezen 4500 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Ik kwam onderstaand nieuwsbericht tegen. Op zich niet verkeerd dat de burgers de democratische controle uitoefenen, maar de reacties onder dat bericht vind ik wel weer schandalig. Wat vinden jullie hiervan?

Citaat
No Surrender looft 300 euro uit voor 'foute' politiefilmpjes

Een No Surrender-kopstuk dat zonder reden wordt opgepakt door  een arrestatieteam. Een aspirant-lid dat op de vlucht slaat omdat hij bang is voor een ‘lynchpartij’ van de politie. Een burgemeester die  z’n afspraken met de club eenzijdig bijstelt. Generaal Klaas Otto is het zat: “Ik loof 300 euro uit voor iedereen die ons een filmpje stuurt van een agent die de fout in gaat.”

Pal na een tweede gesprek met de Tilburgse burgemeester Peter Noordanus – waarbij de burgervader z’n 24-uursverbod op het dragen van motorhesjes in de horeca afzwakte naar de avonden – zat Klaas Otto met een tiental broeders op een terras een broodje te eten. Er ontstond een groepje politieagenten aan de overkant die hem na een kwartier staren sommeerden zich te legitimeren. Het was een druppel in een toch al volle emmer. Otto zei: “We komen net bij de burgemeester vandaan en ik ben er nu even klaar mee. Dus arresteer me maar, want ik legitimeer me pas nadat ik m’n broodje heb opgegeten.”

De hoofdcommandant kwam erbij en gaf Otto z’n zin, maar de geïrriteerde Generaal belde na het voorval Panorama met het verzoek een oproep te mogen doen. Die luidt: “Iedere burger die mij een filmpje stuurt van een politieagent die zich schuldig maakt aan machtsmisbruik, dierenmishandeling, huiselijk geweld, agressief gedrag of op een andere manier de regels overtreedt, krijgt van mij 300 euro.”

Bron: Panorama


Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Dutchzwb

  • Bpf B / ME / DHT
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
  • I'd rather be judged by 12 than carried by 6
Reactie #1 Gepost op: 16 mei 2014, 11:19:46
In principe natuurlijk een goede zaak dat in de openbare ruimte gefilmd mag worden en dat er aandacht is voor (wan)gedrag van (politie)ambtenaren. Het is alleen altijd een momentopname en vaak maakt de aanleiding geen onderdeel uit van de bewuste opnames. Helaas staat hier maar een klein deel van de kijkers bij stil en zullen hun vooroordelen bevestigd worden.

Het hele idee neigt natuurlijk naar moddergooien maar zo zal de " bedenker" het in zijn geval ook zien. Ben benieuwd wat voor budget de genoemde vereniging hiervoor heeft gereserveerd  ;)


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #2 Gepost op: 16 mei 2014, 11:23:47
Dat zal wel weer een parade worden van een aantal oude YouTube filmpjes met een heel lange baard. Zoals de brigadier met de lange lat tijdens een scholierenprotest, de zwerver die geschopt wordt door een agente in Rotterdam en diverse filmpjes van agenten die hel en verdoemenis prediken als hun gezicht op internet verschijnt. Heb je ook nog een toerist die van zijn fiets wordt getrokken bij Amsterdam CS etc. Qua politiegeweld moeten wij het immers al jaren doen met dezelfde filmpjes........
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #3 Gepost op: 16 mei 2014, 13:00:31
Citaat van: Dutchzwb link=msg=1267780 date=1400231986
Het hele idee neigt natuurlijk naar moddergooien maar zo zal de " bedenker" het in zijn geval ook zien.

Als een zichzelf bevorderd officiertje (bydeweg - als je in die contreien met zo'n sticker op je mik door het leven gaat, dan heb je volgens mij vast een heeeeeel klein je-weet-welletje) gewend is om alleen maar te duwen en nu ineens geduwd wordt, dan moet je niet zo huiliehuilie gaan lopen doen.

De motorbendes worden wel een klein beetje zielig zo. Niks stoers meer aan.

En door....


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #4 Gepost op: 16 mei 2014, 13:59:49
Waar ik bang voor ben is dat ze niet alleen politie in functie, maar ook in vrije tijd gaan filmen. Nu zal iedereen weten dat je in een glazen huis zit... maar toch.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Nickvm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 678
Reactie #5 Gepost op: 16 mei 2014, 14:22:56
Citaat van: Diamondback link=msg=1267802 date=1400238031

De motorbendes worden wel een klein beetje zielig zo. Niks stoers meer aan.


Geheel mee eens, waar ik woon lopen 2 prospects van Satudarah, echter heb ze nog nooit op een motor zien rijden.
Zie ze altijd lopendmet hun colours aan.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #6 Gepost op: 17 mei 2014, 10:16:06
Waar ik bang voor ben is dat ze niet alleen politie in functie, maar ook in vrije tijd gaan filmen. Nu zal iedereen weten dat je in een glazen huis zit... maar toch.

Dat zou inderdaad onkies zijn, hoewel er waarschijnlijk weinig tegen te doen is, zolang er geen wetten worden overtreden. (extremen zoals stalken daargelaten.)

Daarbij rijst voor mij wel de vraag, stel dat zo'n filmer serieus de wet overtreed om een agent te filmen, hoe groot is dan de kans dat degene die de beloning heeft uitgeloofd ook vervolgd gaat worden?

Zaken als opruiing, aanzetten tot bepaalde (strafbare) handelingen, etc zijn natuurlijk "moeilijk" ten laste te leggen juridisch gezien, maar niet onmogelijk.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #7 Gepost op: 17 mei 2014, 10:28:49
Zat ik idd ook aan te denken, zeker gezien de reacties onder het artikel van panorama:

Citaat
We moeten ook wapens dragen en die smurfen de das om doen. Pikkie van 20 die stoer doet tegen iemand die zijn vader had kunnen zijn. Opsporen na diensttijd. Kijken of ze nog durven dat onkruid

Opruiing, aanzetten tot strafbare feiten enz komen gelijk bij mij naar boven al zal dat lastig worden. Bovendien zwak dat een gerenommeerd blad als Panorama zich hier überhaupt voor leent.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #8 Gepost op: 18 mei 2014, 09:22:19
een gerenommeerd blad als Panorama

Kuch, kuch, verslikte ik me bijna in mijn koffie... ;)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #9 Gepost op: 18 mei 2014, 09:42:02
Ook daar: allemaal internethelden die het allemaal zogenaamd beter zullen weten.

Ga maar na: honderdduizenden politie-burger contacten per jaar op de openbare weg in een tijd waarin bijna niemand geen mobieltje meer heeft. En dan toch maar zeer mondjesmaat nieuwe filmpjes op YouTube over ogenschijnlijk onjuist gedrag door de politie.

En als er al eens een nieuw filmpje bij komt is er doorgaans niet vanaf het begin gefilmd en zien we de aanleiding niet.

Ook geschreven nieuws over machtsmisbruik dan wel 'belachelijk optreden' van politie lijkt achteraf vaak of niet te hebben plaatsgevonden of blijkt heel anders te liggen.

Wie herinnert zich niet de zogenaamde boete voor een jongetje dat 3 dat aan het wildplassen was: had helemaal niet plaatsgevonden. Of het kindje dat een bekeuring had gekregen voor het plukken van een paar bloempjes in de natuur? Ten eerste ging het om een grote lading bloemen uit een bloemenperk in een park dat door de gemeente was aangelegd en ten tweede had de oma de bekeuring gekregen.

Natuurlijk zijn er gevallen van machtsmisbruik, maar deze stemmingmakerij slaat nergens op. Vooral als het gebeurt door zo'n beroepscrimineel.

We moeten ons gelukkig prijzen om in een land te wonen waar een 'belachelijke' bekeuring voor het weggooien van een propje nog voorpaginanieuws is.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)