Artikel 50 RVV
Weggebruikers moeten bestuurders van een voorrangsvoertuig voor laten gaan. Heb de toelichting bij het RVV erbij gepakt en die luidt als volgt:
Voorang verlenen betekent volgens de toelichting bij artikel 15 RVV: de betrokken bestuurders in staat stellen, ongehinderd hun weg te vervolgen. Voor laten gaan blijkt identiek te zijn aan het begrip voorrang verlenen.
Het begrip voorrang verlenen omvat meer dan het enkel vrijlaten van voldoende ruimte om de voorrangsgerechtigde bestuurder door te laten. Het heeft betrekking op het gehele gedrag dat van een goed bestuurder mag worden verwacht die een andere bestuurder voorrang verleent. Hij dient niet slechts de feitelijke ruimte die daarvoor nodig is vrij te laten, maar hij dient (bij een kruising) het kruispunt ook zodanig te naderen dat bij de voorrangsgerechtigde ook het vertrouwen wordt gewekt dat hem voorrang wordt verleend. Met andere woorden: hij die een kruispunt zeer snel nadert maar op het laatste moment nog wel vlak voor het kruispunt stopt, laat misschien wel de feitelijk vereiste ruimte vrij, doch verleent geen voorrang in de zin van artikel 15.
De gekozen formulering in relatie met de definitie van voorrang verlenen sluit aan bij de jurisprudentie zoals die zich in de loop der jaren op het gebied van de voorrang heeft ontwikkeld. Er is derhalve sprake van een verschuiving van het in het verleden wel gehanteerde enge begrip, het vrijlaten van een door denkbeeldige lijnen getrokken kruisingsvlak, naar een meer op de omstandigheden ter plaatse afgestemd gedrag. Gedrag dat zich bij nadering van, op en ook, bij het oprijden van de kruisende weg, na het kruispunt kan afspelen.
De toelichting bij het begrip voorrang verlenen is dus puur toegespitst op voorrang verlenen op kruisingen en niet voorrang verlenen aan voorrangsvoertuigen. Maar als ik de toelichting lees, denk ik ook in het geval van voorrangsvoertuigen aan een ruime interpretatie van voor laten gaan. Ik denk dat voor laten gaan WEL inhoudt dat je opzij moet gaan (als het veilig kan) als er een voorrangsvoertuig achter je zit, maar NIET inhoudt dat je ook door rood een kruising op moet rijden (al dan niet voorzichtig) om het voorrangsvoertuig doorgang te verlenen. Kortom: de wetgeving regelt dit niet tot in de puntjes, maar de rechter zal zich over dergelijke zaken moeten uitspreken. Het feit dat we over dit punt kunnen "discussieren" duidt er al op dat de wetgeving niet superduidelijk is op dit punt. Maar goed, ik ga ervanuit dat we allemaal wel kunnen handelen naar omstandigheden.