GRIP 1 Hulpverlening (onwelwordingen bij marathon) - Leiden 18-05-2014

Auteur Topic: GRIP 1 Hulpverlening (onwelwordingen bij marathon) - Leiden 18-05-2014  (gelezen 16512 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1268473 date=1400436995
Dit had toch zowel door organisatie als deelnemers voorspeld kunnen worden en hadden maatregelen moeten nemen.
Aan wat voor maatregelen zat je te denken?
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Er werden volgens de berichten in de media ca 13000 deelnemers verwacht. Hoeveel serieuze onwelwordingen waren er ?

Thor

• Senior gebruiker
Citaat van: Red link=msg=1268476 date=1400437113
Aan wat voor maatregelen zat je te denken?

Bij in alle redelijkheid te verwachten serieuze hitte/zon problemen zou je kunnen onderzoeken de mogelijkheden van een zo schaduwrijk parcours en/of de start vervroegen naar vroeg (er) in de ochtend. (Wordt wel vaker overwogen/gedaan bij te verwachten grote hitteproblemen overdag.)

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
De vraag zou eigenlijk moeten zijn of de deelnemers wel genoeg voorbereid zijn voor deze omstandigheden. Per slot van rekening gebuert dit niet voor het eerst.

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Citaat van: Thor link=msg=1268488 date=1400438723
Bij in alle redelijkheid te verwachten serieuze hitte/zon problemen zou je kunnen onderzoeken de mogelijkheden van een zo schaduwrijk parcours en/of de start vervroegen naar vroeg (er) in de ochtend. (Wordt wel vaker overwogen/gedaan bij te verwachten grote hitteproblemen overdag.)
Extra waterposten, voorlichting. Moet wel toegeven dat ik ook moest wennen aan de warmte vandaag. Mijn drinkbus op de fiets ging sneller leeg dan de afgelopen maanden.

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Diamondback link=msg=1268492 date=1400439285
De vraag zou eigenlijk moeten zijn of de deelnemers wel genoeg voorbereid zijn voor deze omstandigheden. Per slot van rekening gebuert dit niet voor het eerst.

Inderdaad. Marathons die halverwege worden afgelast etc. vanwege de hitte worden vaak gewonnen door donkere mensen met handschoenen aan en een dikke sjaal om, niks aan het handje.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

Walker

• Senior gebruiker
Het is niet de eerste keer dat het bij een marathon onverwachts warmer is:

Datum 24 april 2003
Omschrijving Veel onwelwordingen bij de Leidsche Rijn Marathon
Locatie Leidsche Rijn (Utrecht)
Ingezette eenheden SIGMA en Ambu-team

Dit was de 1e warme dag van het 2003 (2e paasdag) waardoor de lopers sinds de vorige zomer niet gewend waren aan het lopen in zomerse temperaturen. Sigma had toen de tenten opgezet vlak na de finish. Zelf toen geen last gehad, maar verschillende lopers lagen aan het infuus, compleet uitgedroogd.
Mister Livingstone, I presume?

StevenQ

• Senior gebruiker
in 2007 is de marathon van Rotterdam ook al eerder gestaakt

http://www.rijnmond.nl/sport/15-04-2007/marathon-rotterdam-gestaakt

Thor

• Senior gebruiker
Citaat van: Walker link=msg=1268497 date=1400440670
Het is niet de eerste keer dat het bij een marathon onverwachts warmer is:

Datum 24 april 2003
Omschrijving Veel onwelwordingen bij de Leidsche Rijn Marathon
Locatie Leidsche Rijn (Utrecht)
Ingezette eenheden SIGMA en Ambu-team

Dit was de 1e warme dag van het 2003 (2e paasdag) waardoor de lopers sinds de vorige zomer niet gewend waren aan het lopen in zomerse temperaturen. Sigma had toen de tenten opgezet vlak na de finish. Zelf toen geen last gehad, maar verschillende lopers lagen aan het infuus, compleet uitgedroogd.

Welke maatregelen had je genomen naast waarschijnlijk het nodige vocht, zoutpillen oid ?

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Ik denk niet dat je de fout moet leggen in organisatorisch opzicht. Ik ben van mening dat te vaak te veel mensen de lat van een marathon te hoog leggen.