Rijprocedure en vrijhouden kruisingen

Auteur Topic: Rijprocedure en vrijhouden kruisingen  (gelezen 11574 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #10 Gepost op: 27 mei 2014, 23:10:43
Ik ben er nog eens even ingedoken, want ik vond het nogal een vaag verhaal. En wat blijkt, u heeft nogal creatief geciteerd uit de rijprocedure. U heeft één regeltje geciteerd uit het hoofdstuk "Afslaan". Kennelijk bent u even vergeten het eerste stukje van dit hoofdstuk te lezen, want hierin staat:

Citaat
De bestuurder moet zich, naast de voorbereidende handelingen die nodig zijn om verantwoord te kunnen afslaan, houden aan de bijzondere verplichtingen die op kruispunten gelden. Deze verplichtingen zijn omschreven in het onderdeel “gedrag nabij en op kruispunten”.

In dit hoofdstuk "Gedrag nabij en op kruispunten" staat het volgende.

Citaat
Plaats op de weg

Een kruispunt niet blokkeren.

Als voor een kruispunt moet worden gestopt, dan niet verder doorrijden dan de weg- of verkeerssituatie toelaat.

Het kruispunt pas oprijden wanneer:

- kan worden doorgereden, of het kruispunt zo spoedig mogelijk vrij kan worden gemaakt;

- opstellen tussen de kruisende verkeersstromen mogelijk is.

Wanneer het een met verkeerstekens geregeld kruispunt betreft, kan het in bepaalde situaties in verband met de doorstroming verstandig zijn om kortstondig op het kruispunt stil te staan.

Kortstondig stoppen op een kruisend fietspad of een voetgangersoversteekplaats is soms noodzakelijk om uitzicht te krijgen op de kruisende weg. Daarbij geen (brom-)fietsers en voetgangers hinderen.
Hieraan moet men zich dus altijd houden, en dit biedt, zoals art. 14 RVV ook aangeeft, tevens de mogelijkheid om bij een met verkeerstekens geregeld kruispunt (let op: verkeerstekens zijn zowel verkeerslichten als verkeersborden, dus voorrangsregeling!) van deze regel af te wijken. En dat staat dus precies in het hoofdstuk over "Afslaan".

Citaat
Wordt bij het links afslaan in verband met tegemoetkomend verkeer gestopt, dan het kruispunt vrij houden. Daarbij de voorwielen van de auto zoveel mogelijk in de “rechtuit-stand” houden. De verplichting het kruispunt vrij te houden geldt niet, indien het verkeer ter plaatse geregeld wordt door verkeerslichten of wanneer het verkeer op de betreffende weg voorrang heeft ten opzichte van het dwarsverkeer.
In de rest van het hoofdstuk gaat het bovendien uitgebreid over waar een bestuurder zich wel of niet moet opstellen.

--

Kortom: ik weet niet hoe u de rijprocedure hebt gelezen (met een half oog?), maar alles klopt prima met het RVV.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


feitelijk

  • RVV-fundamentalist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 199
Reactie #11 Gepost op: 28 mei 2014, 14:48:34
Goed gevonden!

Maar ik zie nog steeds een voorrangs- en verkeerslichtenuitzondering die niet in het RVV terugkomt.
Pas oprijden als je het weer kunt verlaten is toch echt iets anders dan:

Citaat
Wanneer het een met verkeerstekens geregeld kruispunt betreft, kan het in bepaalde situaties in verband met de doorstroming verstandig zijn om kortstondig op het kruispunt stil te staan.


Bij "verkeersinzicht" stelt men het wel juist:

Citaat
Is stoppen niet te vermijden, dan moet het blokkeren van het tegemoetkomend en dwarsverkeer in
ieder geval
worden voorkomen:
 op de linker rijbaanhelft, bestemd voor het tegemoetkomende verkeer;
 op een overweg;
 op een voetgangersoversteekplaats of een oversteekplaats voor (brom-)fietser;
 op een kruispunt;
 op een gemarkeerd weggedeelte voor een in- en uitrit.
Wenen 28: Apparaten die waarschuwen door middel van geluid mogen alleen worden gebruikt:                   (b) buiten de bebouwde kom, wanneer het wen


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #12 Gepost op: 29 mei 2014, 16:45:24
Wat is nu uw probleem?

Het RVV stelt dat u het kruispunt niet mag blokkeren, in artikel 14. De toelichting daarop stelt dat er wel een mogelijkheid is om op te rijden, als er tussen de stromen kan worden opgesteld (= stil staan). Dat houdt dus in dat u bij het opstellen (stilstaan) tussen de stromen het kruispunt tijdelijk zou kunnen blokkeren, echter kunt u het kruispunt afrijden zodra u daartoe gelegenheid hebt.

Wat zegt nu de rijprocedure?

Citaat
(...) in bepaalde situaties (...) kortstondig (...) stil te staan.

Precies hetzelfde. Er is helemaal geen uitzondering. De rijprocedure omvat het geheel aan gewenste gedragingen, door daar 1 zinnetje uit te halen presenteert u het als ware de rijprocedure incorrect. Kortom, eerst het hele document lezen, geen oogkleppen opdoen bij het lezen van 1 zinnetje dat uw standpunt ondersteunt, en vervolgens het document in een samenspel zien. En dan klopt het allemaal feilloos met het RVV.

Het is niet moeilijk.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


feitelijk

  • RVV-fundamentalist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 199
Reactie #13 Gepost op: 10 juni 2014, 15:01:47
Citaat van: Lt. Col. Me link=msg=1271611 date=1401374724

Precies hetzelfde.
Nee, de rijprocedure stelt dat je bij verkeerslichten of voorrang niet de kruising hoeft vrij te laten. dat is dus niet hetzelfde als mogelijkheid tot opstellen tussen de verkeersstromen. Dat is zelfs iets heel anders.
Waar heeft men dat vandaan en waarom stelt men iets voor dat illegaal is?
Wenen 28: Apparaten die waarschuwen door middel van geluid mogen alleen worden gebruikt:                   (b) buiten de bebouwde kom, wanneer het wen


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #14 Gepost op: 10 juni 2014, 22:54:48
Die vraag is alleen te beantwoorden door de organisatie die de richtlijn heeft opgesteld. Wellicht kunt u het beter daar proberen, ipv hier blijven drammen.  O0
http://www.cbr.nl/adressen.pp
Senior GGP / Oost-Brabant


feitelijk

  • RVV-fundamentalist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 199
Reactie #15 Gepost op: 11 juni 2014, 13:25:12
Jeee, wat een goed idee...

Citaat van: feitelijk link=msg=1268590 date=1400490811
Nou heb ik begrepen dat de OCVVR en het  PVI mede opstellers waren van de rijprocedure.
Iemand (bij voorkeur van die organisaties) die hierover zijn mening wil geven?
Wenen 28: Apparaten die waarschuwen door middel van geluid mogen alleen worden gebruikt:                   (b) buiten de bebouwde kom, wanneer het wen